Ακόμη και αν κάποιος σπουδάζει οικονομικά, αρχιτεκτονική ή μουσική, δεν αποκλείεται, χωρίς καν να το γνωρίζει, να έχει ένα πολύ χρήσιμο ταλέντο: να είναι «μετρ» στην κυβερνοασφάλεια! Αυτό πιστεύει η Immersibe Labs, γνωστή βρετανική εταιρεία η οποία ειδικεύεται στην ασφάλεια στον κυβερνοχώρο. Για τον λόγο αυτόν ξεκινάει ένα εγχείρημα εντελώς έξω από τα συνηθισμένα. Εγκαινιάζει την Ψηφιακή Κυβερνο-Ακαδημία (Digital Cyber Academy –DCL), η οποία θα είναι ανοιχτή σε όλους τους φοιτητές, ανεξαρτήτως του αντικειμένου των σπουδών τους. Μέσω του παιχνιδιού η νέα online πλατφόρμα θα ελέγχει τις ικανότητες των παικτών στην κυβερνοασφάλεια ενώ ταυτόχρονα θα τους εκπαιδεύει περαιτέρω και θα τους προσφέρει τη δυνατότητα να βρουν δουλειά.

Ανησυχητικά κρούσματα

Τον τελευταίο καιρό η ασφάλεια στον παγκόσμιο κυβερνοχώρο έχει δεχθεί ισχυρά πλήγματα. Τον περασμένο Μάιο και αμέσως μετά, τον Ιούνιο, δύο κακόβουλα λογισμικά που ζητούσαν λύτρα, το WannCry και το NotPetya, παρέλυσαν τα συστήματα μεγάλων εταιρειών σε όλον τον κόσμο ενώ πριν από τρεις εβδομάδες έγιναν γνωστές δυο πολύ σοβαρές παραβιάσεις δεδομένων. Το αμερικανικό γραφείο διαχείρισης πιστοληπτικής ικανότητας Equifax ανακοίνωσε ότι υπεκλάπησαν από το σύστημά του τα προσωπικά δεδομένα 143 εκατομμυρίων ατόμων και η Yahoo παραδέχθηκε ότι στην επίθεση από χάκερ που είχε δεχθεί το 2013 είχαν παραβιαστεί τελικά οι λογαριασμοί όλων των χρηστών της (συνολικά περίπου 3 δισεκατομμύρια) στη «μεγαλύτερη παραβίαση προσωπικών δεδομένων στην Ιστορία» όπως τη χαρακτήρισαν οι αναλυτές.
Μέσα σε αυτό το ανησυχητικό κλίμα ο Τζέιμς Χάντλεϊ, πρώην διευθυντής και εκπαιδευτής της βρετανικής υπηρεσίας πληροφοριών και ασφάλειας των επικοινωνιών (Government Communications Headquarters –GCHQ) και νυν ιδρυτής της Immersive Labs, αποφάσισε να ζητήσει ενισχύσεις έξω από τον χώρο των «ειδικών». Για τον λόγο αυτόν σχεδίασε την Digital Cyber Academy έτσι ώστε να αγνοεί παντελώς το μορφωτικό υπόβαθρο των συμμετεχόντων, εστιάζοντας αποκλειστικά και μόνο στις ικανότητες του «κυβερνολαγωνικού» που ενδέχεται να διαθέτουν. Οπως είπε κατά την παρουσίαση της νέας ψηφιακής πλατφόρμας στον Τύπο, η ιδέα τού ήρθε λόγω της τριβής που είχε στο παρελθόν με φοιτητές: όταν παρέδιδε μαθήματα είχε παρατηρήσει ότι πολύ συχνά φοιτητές που σπούδαζαν λογοτεχνία, μουσική ή καλές τέχνες είχαν έμφυτο ταλέντο στην κυβερνοασφάλεια και συχνά ήταν καλύτεροι από τους «ειδικούς», παρά το γεγονός ότι δεν ήταν εξοικειωμένοι με την πληροφορική και την τεχνολογία των ηλεκτρονικών υπολογιστών.

Παιχνίδι και μάθημα

Ετσι η Digital Cyber Academy, η οποία αναμένεται να ανοίξει τις διαδικτυακές πύλες της μέσα στο επόμενο διάστημα, προσφέρεται δωρεάν σε όλους τους φοιτητές, ό,τι και αν σπουδάζουν και όποια και αν είναι η κατεύθυνση από την οποία προέρχονται. Σαν σε ένα παιχνίδι, οι συμμετέχοντες θα καλούνται να επιλύσουν online προβλήματα ασφάλειας τα οποία βασίζονται σε πραγματικά περιστατικά. Σε κάθε σωστή λύση θα κερδίζουν μπόνους και, «ανεβαίνοντας πίστες», θα εκπαιδεύονται όλο και περισσότερο, με δυσκολότερα προβλήματα. Οι υπεύθυνοι της Immersive Labs φιλοδοξούν να στελεχώσουν τα τμήματα κυβερνοασφάλειας μεγάλων εταιρειών και οργανισμών με όσους από τους φοιτητές που θα διακριθούν θελήσουν να ακολουθήσουν μια τέτοιου είδους νέα καριέρα. Σε πρώτη φάση η DCA θα απευθύνεται μόνο σε φοιτητές από αγγλόφωνα κράτη (Βρετανία, ΗΠΑ, Καναδάς, Αυστραλία και Σιγκαπούρη) αλλά ήδη γίνονται σχέδια ώστε να ανοίξει και για άλλες χώρες.
Ο κ. Χάντλεϊ είναι πεπεισμένος ότι η διαφορετικής προσέγγισης εκπαίδευση που θα προσφέρει η Ψηφιακή Κυβερνο-Ακαδημία του θα αναδείξει πολλά νέα ταλέντα και θα φέρει μια «φρέσκια» ματιά την οποία ο τομέας έχει απόλυτη ανάγκη. Τα χαρακτηριστικά που κατά τη γνώμη του κάνουν έναν καλό «κυβερνοπράκτορα» είναι το να είναι κάποιος καλός στο να αναλύει μια κατάσταση, να μπορεί να εντοπίζει τι δεν πάει καλά σε μια κατάσταση, να είναι καλός στην επίλυση προβλημάτων και να έχει υπομονή, επιμονή και περιέργεια. Καμία από τις ικανότητες αυτές, επιμένει, δεν σχετίζεται με το αν κάποιος έχει θεωρητική ή θετική και τεχνική παιδεία.

HeliosPlus