Το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο παραμένει εν μέσω κρίσης ένα από τα καλύτερα εμπορικά προϊόντα αφού η συγκεκριμένη αγορά χάρη στην ανάπτυξη που παρουσίασαν τα πέντε κορυφαία σε έσοδα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα (Bundesliga, La Liga, Ligue 1, Premier League και Serie A) ξεπέρασε τα 20 δισεκατομμύρια ευρώ το 2013/14.
Ειδικότερα, το σύνολο των εσόδων των πέντε κορυφαίων πρωταθλημάτων αυξήθηκε κατά 15% και διαμορφώθηκε στα 11,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Αυτό οφείλεται κυρίως στην αύξηση των εσόδων από ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα, πράγμα το οποίο επιβεβαιώνεται από το αυξανόμενο ενδιαφέρον των τηλεθεατών, αλλά και την αύξηση των εσόδων από εισιτήρια, χορηγίες και εμπορικά δικαιώματα.
Σύμφωνα με έρευνα της Deloitte, τα 11,3 δισεκατομμύρια ευρώ στα πέντε κορυφαία πρωταθλήματα προέκυψαν από:
  • Τα δικαιώματα ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης τα οποία αυξήθηκαν κατά 18% σε 5,4 δισ., συνεισφέροντας το 48% των συνολικών εσόδων
  • Τα έσοδα από χορηγίες και άλλες εμπορικές πηγές τα οποία αυξήθηκαν κατά 18% ώστε να φτάσουν τα 4 δισ. , το δεύτερο μεγαλύτερο στοιχείο επί του συνόλου των εσόδων με 35%.
  • Τα έσοδα (εισιτήρια) τα οποία τις ημέρες των αγώνων αυξήθηκαν κατά 4% το 2013/14 και απέφεραν 1,9 δισ. ευρώ ή το 17% των εσόδων.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως το αγγλικό πρωτάθλημα (Premier League) με έσοδα 3,9 δις ευρώ αντιπροσωπεύει περίπου το 20% των εσόδων όλων των ευρωπαϊκών πρωταθλημάτων!
Ο κ. Νταν Τζόουνς, Partner, Sports Business Group της Deloitte, σχολίασε: «Κάθε ένα από τα πέντε κορυφαία πρωταθλήματα σημείωσε έσοδα ρεκόρ για τρίτη συνεχή χρονιά το 2013/14, αποδεικνύοντας για ακόμη μια φορά ότι το καλύτερο live ποδόσφαιρο παραμένει «premium ύλη» για ραδιοτηλεοπτική μετάδοση και ότι οι εμπορικοί συνεργάτες θα επενδύσουν γενναιόδωρα προκειμένου να συνδεθούν με τους ηγετικούς συλλόγους της Ευρώπης δεδομένου του παγκόσμιου προφίλ τους».
«Δυστυχώς, στην Ελλάδα η κατάσταση παραμένει στάσιμη με τα έσοδα του ελληνικού πρωταθλήματος να παραμένουν σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα να καθίσταται μη ανταγωνιστικό», επισημαίνει ο κ. Αλέξης Χατζηπαύλου, Partner στο Τμήμα Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών της Deloitte Ελλάδος και προσθέτει: «Θα πρέπει να γίνουν τα απαραίτητα βήματα, ούτως ώστε το ελληνικό πρωτάθλημα να αναβαθμιστεί για να γίνουν επενδύσεις οι οποίες με τη σειρά τους θα φέρουν άνοδο σε άλλες σημαντικές πηγές εσόδων όπως τα ραδιοτηλεοπτικά και τα εμπορικά δικαιώματα».
Αγγλία: Αύξηση εσόδων ύψους 29% (735εκ λίρες) το 2013/14 εμφάνισε η Premier League γεγονός το οποίο την αναδεικνύει ξανά ως το πρωτάθλημα με τα υψηλότερα έσοδα παγκοσμίως, 3,3 δισ. λίρες (3,9 δισ. ευρώ). Τα έσοδα από τις συμφωνίες για δικαιώματα ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης αυξήθηκαν κατά 48% (569 εκ. λίρες) με τις νέες εγχώριες και διεθνείς συμφωνίες να συνεισφέρουν κατά περισσότερο από τα τρία τέταρτα της ανάπτυξης του πρωταθλήματος.
Ο κ. Τζόουνς πρόσθεσε: «Το 2013/14 ακόμη και η ομάδα της Premier League με τα λιγότερα έσοδα από τα εγχώρια ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα, κέρδιζε περισσότερα από αυτή την οικονομική πηγή σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές ομάδες εκτός από πέντε. Σύμφωνα με πρόσφατες ανακοινώσεις εμπορικών συμφωνιών για φιλοξενία των μεγαλύτερων ομάδων, αναμένουμε ότι η Premier League θα ξεπεράσει την Bundesliga σε εμπορικά έσοδα και έτσι, θα ηγείται και στις τρεις κατηγορίες εσόδων από το 2014/15».
Γερμανία: Μια όγδοη συνεχή χρονιά αύξησης εσόδων βίωσε η Bundesliga κατακτώντας τη δεύτερη θέση πρωταθλήματος με τα υψηλότερα έσοδα στην Ευρώπη, με τα συνολικά της έσοδα να αυξάνονται κατά 13% (257εκ. ευρώ) φτάνοντας τα 2,3 δισ.ευρώ. Η νέα σειρά συμβολαίων για εγχώρια ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα για τη Bundesliga 1 και τη Bundesliga 2 άξιζε συνολικά περισσότερο από 50% επιπλέον σε σχέση με την αξία των προηγούμενων συμφωνιών δικαιωμάτων, ήδη η αξία των δικαιωμάτων της Bundesliga 1 παραμένει η χαμηλότερη ανάμεσα στα πέντε κορυφαία πρωταθλήματα.
Ισπανία: Οι ομάδες της La Liga συνολικά αύξησαν τα έσοδά τους κατά 3% (65 εκ. ευρώ) στα 1,9 δισ. το 2013/14, αλλά όλη αυτή η αύξηση αποδίδεται στους δυο συλλόγους της Μαδρίτης, με τους υπόλοιπους 18 συλλόγους να συγκεντρώνουν έσοδα χαμηλότερα από τον προηγούμενο χρόνο. Σε εγχώριο επίπεδο, το μεμονωμένο καθεστώς πώλησης συνέχισε να διαστρεβλώνει το οικονομικό τοπίο με τη La Liga. Το Μάιο του 2015, το ισπανικό Υπουργείο Αθλητισμού ανακοίνωσε με βασιλικό διάταγμα ότι από το 2016/17, τα δικαιώματα στο εγχώριο ισπανικό ποδόσφαιρο θα πουληθούν σε μια συλλογική βάση, με την ελπίδα ότι αυτή η κίνηση θα δημιουργήσει ένα πιο ελκυστικό και πιο καθαρό προϊόν για τους πιθανούς αναμεταδότες-συνεργάτες.
Ιταλία: Μια οριακή αύξηση 22 εκ. ευρώ (1%) των συνολικών εσόδων των ομάδων της Serie A σε 1,7 δισ. ευρώ το 2013/14 κάλυψε σημαντικές κινήσεις στην οικονομική επίδοση των πιο επιφανών ομάδων της Ιταλίας, οι οποίες επηρεάζονταν από το βαθμό συμμετοχής τους στην ευρωπαϊκή διοργάνωση. Πρόκειται για μια ακόμη απόδειξη ότι το ιταλικό ποδόσφαιρο εξαρτάται άμεσα από τα έσοδα από τη ραδιοτηλεοπτική μετάδοση, τα οποία αναλογώντας στο 59% των συνολικών εσόδων ήταν η υψηλότερη συνεισφορά από μια μόνο πηγή εσόδων ανάμεσα στα «πέντε κορυφαία» πρωταθλήματα.
Γαλλία: Τα συνολικά έσοδα για τη Ligue 1 αυξήθηκαν κατά 201 εκ. ευρώ (15%) φτάνοντας το 1,5 δισ. ευρώ το 2013/14, με την Παρί Σαν Ζερμέν να ηγείται με αύξηση εσόδων κατά 75 εκ. ευρώ. Ο μέσος όρος προσέλευσης θεατών στη Ligue 1 έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο από το 2008/09, με τον αριθμό των θεατών κατά μέσο όρο στους αγώνες πρωταθλήματος να ξεπερνά τους 21.000, εξέλιξη η οποία αποτελεί συνέχεια των αναδιαμορφώσεων των γηπέδων αρκετών συλλόγων στην πορεία για το UEFA Euro 2016. Παρόλα αυτά, τα έσοδά της από τα εισιτήρια τις ημέρες των αγώνων αυξήθηκαν μόνο κατά 5 εκ. (4%) φτάνοντας τα 144 εκ., το 44% των οποίων προερχόταν από την Παρί Σαν Ζερμέν.
Οι πρωταθλητές των εσόδων
Αγγλία (Premier League) 3,9 δισ. ευρώ
Γερμανία (Bundesliga) 2,3 δισ. ευρώ
Ισπανία (La Liga) 1,9 δισ. ευρώ
Ιταλία (Serie A) 1,7 δισ. ευρώ
Γαλλία (Legue 1) 1,5 δισ. ευρώ.