Εκτός από τις 32 ομάδες που (θεωρητικά) διεκδικούν το βαρύτιμο τρόπαιο, για το Μουντιάλ του 2010 ερίζουν και άλλοι μνηστήρες. Πίσω από τους μονομάχους των ποδοσφαιρικών γηπέδων της Νότιας Αφρικής βρίσκονται και οι μεγάλοι ανταγωνιστές για τον έλεγχο της τεράστιας παγκόσμιας αγοράς ποδοσφαιρικών ειδών. Και αν το διακύβευμα των ομάδων είναι το χρυσό αγαλματάκι, η δόξα και τα πριμ για τους παίκτες, για τις αθλητικές εταιρείες το έπαθλο ανέρχεται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Γι΄ αυτό και για τους κολοσσούς της αγοράς αθλητικών ειδών ο μήνας του Μουντιάλ είναι ο πλέον κρίσιμος της τετραετίας για τα οικονομικά αποτελέσματά τους.

Από τις ομάδες του Μουντιάλ βρίσκονται επτά εταιρείες, οι Αdidas, Νike, Ρuma, Umbro, Βrooks, Joma και Legea. Οι πρώτες τρεις αποτελούν και τα αδιαφιλονίκητα φαβορί για το τρόπαιο, αφού στην ουσία ελέγχουν τη μεγάλη πλειονότητα των ομάδων, δηλαδή 28 (29 αν ληφθεί υπόψη ότι η Umbro, η οποία ντύνει την Εθνική Αγγλίας, είναι θυγατρική της Νike).

Την πρώτη θέση στον κατάλογο κατέχει η Αdidas που έχει στο «χαρτοφυλάκιό» της 12 ομάδες. Η Νike ακολουθεί με 9 εθνικές ομάδες και έπεται η Ρuma που έχει εξασφαλίσει 7 ομάδες. Δίπλα στα «θηρία» υπάρχουν η ισπανική Joma που ντύνει την Εθνική Ονδούρας και η αμερικανική Βrooks που έχει αναλάβει την Εθνική Χιλής. Η Βόρεια Κορέα αποφάσισε την τελευταία στιγμή να ντυθεί από την ιταλική Legea, ενώ στα φιλικά ματς με την Παραγουάη και την Ελλάδα είχε αγοράσει φανέλες μέσω Ιnternet της βασκικής εταιρείας Αstore.

Οπως φαίνεται από μια προσεκτική ανάγνωση των «παικτών» της, κάθε «ομάδα»-εταιρεία έχει έναν προνομιακό χώρο αναφοράς. Η Αdidas διατηρεί την κυριαρχία της στην Ευρώπη έχοντας έξι εθνικές ομάδες, μεταξύ των οποίων οι πανίσχυρες Γερμανία, Ισπανία και Γαλλία. Η τελευταία από τον Ιανουάριο του 2011 θα περάσει στο στρατόπεδο της Νike, η οποία θα καταβάλλει στους Τρικολόρ το κολοσσιαίο ποσό των 42 εκατ. ευρώ ετησίως, όταν στην πολύ πιο δημοφιλή Βραζιλία δίνει 13 εκατ. ευρώ. Η αμερικανική εταιρεία που στηρίζεται στο καρέ (Αγγλία, ΗΠΑ, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία) για να εξασφαλίσει την πρόσβασή της στον αγγλοσαξονικό κόσμο προσπαθεί να αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερη πρόσβαση στην Ευρώπη, όπου έχει ομάδες λαμπερές όπως η Ολλανδία και η Πορτογαλία. Από την άλλη βέβαια έχει πάντα τη Βραζιλία.

Η Ρuma εδώ και 15 χρόνια κατευθύνει τις προσπάθειές της και τις καμπάνιές της στην Αφρική και αισθάνεται σαν να παίζει στο σπίτι της… Μάλιστα οι υπεύθυνοί της θεωρούν ότι οι αφρικανικές ομάδες «θα είναι το Νο 1 τού αύριο» και γι΄ αυτό έχουν επενδύσει στις περισσότερες από αυτές και η Ρuma έχει καταφέρει να έχει τέσσερις στα τελικά του Μουντιάλ. Στη Μαύρη Ηπειρο πάντως προσπαθεί να εισχωρήσει και η Αdidas, που θα παρουσιάσει στα γήπεδα της Νότιας Αφρικής δύο ομάδες.

Ποια όμως από τις «τρεις μεγάλες» κυριαρχεί στην παγκόσμια ποδοσφαιρική αγορά; Αν και τα οικονομικά αποτελέσματά τους αποτελούν «βιομηχανικό μυστικό», η Αdidas ισχυρίζεται ότι είναι το « Νο 1 στο ποδόσφαιρο όχι μόνο στην Ευρώπη». Σύμφωνα με τα στοιχεία το 45,4% της ένδυσης και το 32% της υπόδησης φέρουν το σήμα της μάρκας με τις τρεις γραμμές.

Η Νike απαντά ότι «το ποδόσφαιρο είναι το πιο δημοφιλές σπορ και η Νike είναι ο παγκόσμιος ηγέτης». Αμφότερες πάντως (μαζί με την Ρuma) αγωνιούν για την έκβαση της μάχης του Μουντιάλ, αφού γνωρίζουν ότι οι τροπαιούχοι θα είναι οι νέοι ήρωες της νεολαίας «που θα θέλει να φορέσει τις φανέλες τους και τα παπούτσια τους»…