Στα όρια της οικονομικής ασφυξίας έχουν φτάσει τα ΕΛ.ΤΑ. εξαιτίας των οφειλών του Δημοσίου, όπως κατήγγειλαν σήμερα οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου, προσδιορίζοντας το ύψος των οφειλών σε πάνω από 250 εκατ. ευρώ. Δεν παρέλειψαν μάλιστα να αναφερθούν σε διαχρονικά εμπόδια που έχει αντιμετωπίσει ο Οργανισμός σε κάθε προσπάθεια δραστηριοποίησης σε επικερδείς τομείς της οικονομίας, όπως η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι εργαζόμενοι απέδωσαν το πρόβλημα των ΕΛ.ΤΑ. όχι μόνο στην ασυνέπεια του κράτους ως προς την καταβολή των οφειλών του, αλλά και στην αδυναμία των Διοικήσεων να ανταποκριθούν στις δύσκολες καταστάσεις.
Οπως ανέφερε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ), κ. Γιώργος Βασιλόπουλος, το μεγαλύτερο μέρος των οφειλών αφορά στην καταβολή της κρατικής αποζημίωσης για την παροχή υπηρεσιών Καθολικής Υπηρεσίας. Οφειλές τις οποίες έχουν υπολογίσει τα ΕΛ.ΤΑ. σχεδόν στα 250 εκατ. ευρώ και απέστειλαν σχετικό αίτημα στην ΕΕΤΤ για τα έτη 2013-2017. Όπως επισήμανε, τα εν λόγω ποσά «έχουν ενσωματωθεί στις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις και έχουν εγκριθεί από το ίδιο το κράτος στις Γενικές Συνελεύσεις των μετόχων».
Από την πλευρά της, η ΕΕΤΤ, στις 26 Μαρτίου 2018, προχώρησε σε επαλήθευση του καθαρού κόστους της Καθολικής Υπηρεσίας για τα έτη 2013-2015, προσδιορίζοντάς το σε 128 εκατ. ευρώ. Ποσό που υπολείπεται από το υποβληθέν κόστος του παρόχου για την εν λόγω περίοδο, το οποίο είχε προσδιοριστεί στα 150 εκατ. ευρώ. Ενώ ακόμα εκκρεμεί η επαλήθευση του κόστους για τα έτη 2016-2017, για τα οποία τα ΕΛ.ΤΑ. το εκτιμούν σε περίπου 100 εκατ. ευρώ.
Ακόμη, ο κ. Βασιλόπουλος σημείωσε ότι «δεδομένου ότι το κράτος απέδωσε τις προηγούμενες ημέρες 22,5 εκατ. ευρώ και, σύμφωνα με πληροφορίες μας, έχει δρομολογήσει για καταβολή τις επόμενες ημέρες άλλα 22,5 εκατ. ευρώ, απομένουν οφειλές συνολικού ύψους 240 εκατομμυρίων ευρώ». Στο σύνολο των οφειλών συνυπολογίζονται 35 εκατ. ευρώ από ταχυδρομικές υπηρεσίες που έχουν παρασχεθεί στο πρόσφατο παρελθόν, στο πλαίσιο άλλων υλοποιημένων συμβάσεων.
«Τυχόν συνέχιση της καθυστέρησης αποπληρωμής των οφειλών ή παραβίαση της υποχρέωσης για την καταβολή του συνόλου του πραγματικού κόστους της Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας, θα προστεθεί στις προηγούμενες καταστροφικές μεταβολές σε βάρος των ΕΛΤΑ» είπε ο πρόεδρος. Αυτές αφορούν κυρίως στην «τεράστια ζημιά», όπως την χαρακτήρισε, ύψους 220 εκατ. ευρώ, από την απώλεια της συμμετοχής των ΕΛ.ΤΑ. στο μετοχικό κεφάλαιο του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου κατά 10%, του οποίου οι μετοχές διαγράφηκαν με απόφαση του κράτους.
«Περίεργα γεγονότα» βάζουν διαχρονικά εμπόδιο στα ΕΛ.ΤΑ.
Αναφερόμενος στις Διοικήσεις των ΕΛ.ΤΑ., όπως είπε, δεν διαθέτουν ένα ικανό και αποτελεσματικό μάνατζμεντ που θα μπορούσε να διαχειριστεί αποτελεσματικά τα πολλά και κρίσιμα προβλήματα, όπως η μείωση των εσόδων πάνω από 50% κατά τη διάρκεια της κρίσης και η μη ενσωμάτωση των Ταχυμεταφορών ΕΛΤΑ.
«Κατά το παρελθόν, όποτε τα Ελληνικά Ταχυδρομεία επιχείρησαν να δραστηριοποιηθούν σε κερδοφόρους κλάδους της οικονομίας, όπως τα χρηματοοικονομικά προϊόντα, τα logistics, οι ταχυμεταφορές, οι διαδικασίες δεν προχωρούσαν. Προέκυπταν συνεχώς κανονιστικά εμπόδια και διάφορα περίεργα γεγονότα διαδραματίζονταν. Το ίδιο συνέβη και συνεχίζει να συμβαίνει με την είσοδο των ΕΛ.ΤΑ. στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας» είπε χαρακτηριστικά. «Αντιθέτως, όποτε οι ιδιωτικές επιχειρήσεις στόχευσαν μερίδια αγοράς που κατείχαν τα ΕΛ.ΤΑ., όλα γινόντουσαν εν ριπή οφθαλμού και η δημόσια επιχείρηση υποχωρούσε χωρίς καμία αντίδραση» συνέχισε.
Ανυπολόγιστο εμπορικό πλήγμα το ζήτημα με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ
Οσον αφορά στους λογαριασμούς της ΔΕΗ, για τους οποίους έγινε πολύς λόγος το τελευταίο διάστημα κυρίως λόγω της ταλαιπωρίας που υπέστησαν οι πολίτες, οι εκπρόσωποι των εργαζομένων έκαναν λόγο για «βάναυση και άδικη δυσφήμιση» των Ελληνικών Ταχυδρομείων, που δέχθηκαν ανυπολόγιστο εμπορικό πλήγμα. «Τη στιγμή που το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης έχουν οι Διοικήσεις και των δύο επιχειρήσεων, καθώς επίσης και το ελληνικό Δημόσιο, που ως μέτοχος, ρυθμιστής και οφειλέτης δεν ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις του» είπε ο πρόεδρος της ΠΟΣΤ.
Αναρωτήθηκε μάλιστα, δεδομένου ότι και οι δυο εταιρείες υπάγονται πια ως θυγατρικές στο Υπερταμείο, «ποιος ζημιώνεται και ποιος κερδίζει που οι δύο μεγάλες δημόσιες επιχειρήσεις με στενές σχέσεις μεταξύ τους διαχρονικά δεν κατόρθωσαν να συνεργαστούν στη συγκεκριμένη συγκυρία με αποτέλεσμα να υποστούν τεράστια βλάβη;».
Επισήμανε δε ότι κατά τη γνώμη των εργαζομένων «η όποια καθυστέρηση απόδοσης ποσού θα ήταν ένα διαχειρίσιμο ζήτημα» στο πλαίσιο της συμβατικής συνεργασίας, βάσει της οποίας τα ΕΛ.ΤΑ. εισπράττουν για λογαριασμό της Δ.Ε.Η. περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ ετησίως. Όπως εξήγησε, «η ΔΕΗ ενημερώνεται καθημερινά για την εξόφληση του συνόλου των λογαριασμών της στο δίκτυο των ΕΛ.ΤΑ. Επομένως, η όποια καθυστερημένη απόδοση εισπράξεων δημιουργούσε μια διεταιρική διαφορά και επ’ ουδενί δεν προέκυπτε ασυνέπεια εκ μέρους των καταναλωτών».
Σε αυτή την περίπτωση, η ΔΕΗ, αποφεύγοντας τη δυσφήμιση της ίδιας αλλά και των Ελληνικών Ταχυδρομείων, θα μπορούσε απλώς να ενεργοποιήσει τις ρήτρες της σύμβασης ή να προσφύγει σε όποια άλλη ενέργεια έκρινε σκόπιμο κατά των ΕΛ.ΤΑ. και μόνον αυτών. Αντί αυτού, μετακύλησε τη διαφορά στους πελάτες. Κλείνοντας μάλιστα αυτό το κεφάλαιο, ο κ. Βασιλόπουλος τόνισε ότι οι εργαζόμενοι επιφυλάσσονται παντός νόμιμου δικαιώματός τους «για την οικονομική βλάβη και το πλήγμα εταιρικής εικόνας και φήμης που υπέστησαν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία».