Ένα μεγάλο «ναι μεν, αλλά…» μένει για την Ελλάδα στον απόηχο των στοιχείων για την οδική ασφάλεια στην Ευρώπη, που δημοσιοποίησε εχθές η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ενώ η χώρα μας έχει σημειώσει την εντυπωσιακότερη βελτίωση στον τομέα της οδικής ασφάλειας, παρουσιάζοντας από το 2010 έως το 2017, μείωση κατά 41% στα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, την ίδια στιγμή οι θάνατοι από τροχαία παραμένουν πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Στη χώρα μας, το 2017 σημειώθηκαν 69 θάνατοι στην άσφαλτο ανά ένα εκατ. κατοίκων, ενώ ο μέσος όρος στην Ευρώπη των 28 ανέρχεται σε 49. Παρόλα αυτά, οι ευρωπαϊκοί δρόμοι είναι οι ασφαλέστεροι διεθνώς, με τον διεθνή μ.ο. να διαμορφώνεται στους 174 θανάτους ανά εκατ. κατοίκων παγκοσμίως.

Τα στοιχεία που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δείχνουν ότι για δεύτερη συνεχή χρονιά οι θάνατοι στους δρόμους της ΕΕ, σημείωσαν πτώση κατά 2% τον περασμένο χρόνο. Όσο ενθαρρυντικό κι αν είναι το γεγονός ότι η ΕΕ έχει επιτύχει κατά 20% λιγότερους θανάτους από τροχαία από το 2010, ο στόχος να μειωθούν οι θάνατοι συνολικά κατά 50% τη δεκαετία μέχρι το 2020 μοιάζει ανέφικτος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, το 2017 έχασαν τη ζωή τους σε θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα 1,3 δις. άνθρωποι, εκ των οποίων οι 25.300 στην ΕΕ. Επιπλέον, εκτιμάται ότι 135.000 άνθρωποι τραυματίστηκαν πολύ σοβαρά το περασμένο έτος, εκ των οποίων η πλειοψηφία εντάσσεται στις πιο ευάλωτες ομάδες της…ασφάλτου: πεζοί, ποδηλάτες, μοτοσικλετιστές. Ανάμεσα στα 28 κράτη-μέλη, η Σουηδία με 25 θανάτους ανά εκατ. κατοίκων, το Ηνωμένο Βασίλειο με 27, η Ολλανδία με 31 και η Δανία με 32 θανάτους αντίστοιχα ήταν οι πρωτοπόροι του 2017. Σε σύγκριση με το 2016, η Εσθονία και η Σλοβενία πέτυχαν τη μεγαλύτερη μείωση αντίστοιχα με -32% και -20%, ενώ μόνο δύο κράτη μέλη κατέγραψαν περισσότερους από 80 θανάτους ανά εκατ. κατοίκων, η Ρουμανία και η Βουλγαρία.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία για τους τύπους των οδικών αξόνων που είναι οι πιο επικίνδυνη σε επίπεδο ΕΕ, με το 55% των τροχαίων ατυχημάτων να καταγράφεται στους λεγόμενους επαρχιακούς δρόμους, ακολουθούν οι αστικές περιοχές με 37%, ενώ στους αυτοκινητόδρομους προκλήθηκε μόλις το 8% των θανάτων.
Σχεδόν τα μισά από τα θύματα για το 2017 προήλθαν, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από τις χαρακτηριζόμενες ως πλέον ευάλωτες ομάδες των χρηστών του οδικού δικτύου. Πεζοί ήταν το 21% των θυμάτων, ενώ οι αναβάτες δίτροχων οχημάτων ήταν συνολικά το 25%. Αναλυτικότερα, το 14% ήταν μοτοσικλετιστές, το 8% ποδηλάτες και το 3% επέβαιναν σε μοτοποδήλατα. Σε σύγκριση με τη μείωση της θνησιμότητας που έχει συνολικά συντελεστείς στους ευρωπαϊκούς δρόμους, στους πεζούς και τους ποδηλάτες ο ρυθμός μείωσης παραμένει χαμηλότερος.
«Για τέσσερα κατά σειρά έτη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε πενιχρά αποτελέσματα για την οδική ασφάλεια. Και για τέσσερα κατά σειρά έτη, δεν έχουν ληφθεί νέα μέτρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να αντιμετωπίσουν τη μάστιγα των τροχαίων θανάτων και τραυματισμών» σχολίασε ο κ. Antonio Avenoso, εκτελεστικός διευθυντής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC). «Είναι ώρα για δράση, το ETSC περιμένει ανυπόμονα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προχωρήσει, με ένα σύνολο νομοθετικών ρυθμίσεων για την Οδική Ασφάλεια που αναμένεται από καιρό. Κάνουμε επίκληση για ασφαλέστερα πρότυπα για τα οχήματα όπως η προσαρμογή σε Automated Emergency Braking (ΑEB) και Intelligent Speed Assistance (ISA), καλύτερες υποδομές κανόνων ασφάλειας και ένα στιβαρό πλαίσιο για ασφαλή εφαρμογή αυτοματοποιημένης οδήγησης εντός εβδομάδων κι όχι μηνών. Είναι επίσης η στιγμή να δούμε ένα νέο μακροπρόθεσμο πλαίσιο για την επόμενη δεκαετία με μια ξεκάθαρη στρατηγική για τη μείωση κατά το ήμισυ του αριθμού των ανθρώπων που χάνονται ή τραυματίζονται σοβαρά στους δρόμους μας κάθε βδομάδα» συμπλήρωσε.