Το λιμάνι του Λαυρίου μπορεί να γίνει επίκεντρο πολλών αναπτυξιακών πρωτοβουλιών, όταν ολοκληρωθεί η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής και οδικής του σύνδεσης με το αεροδρόμιο επεσήμανε ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής, μιλώντας στο Συνέδριο για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση της Ανατολικής Αττικής, στο Λαύριο.

Είπε ακόμη ότι έχει τέσσερις δραστηριότητες που μπορούν να αναπτυχθούν, αφενός τη διακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων, και αφετέρου δύο τουριστικές δραστηριότητες, το yachting και την κρουαζιέρα. Ο κ. Κουρουμπλής σημείωσε τις προσπάθειες της διοίκησης του Οργανισμού Λιμένα Λαυρίου για την ανάπτυξη και των τεσσάρων αυτών δραστηριοτήτων.

Αναφερόμενος στην ανάπτυξη του yachting στο Λιμάνι του Λαυρίου, ο κ. Κουρουμπλής σημείωσε ότι με το νόμο 4504 και τις εγκυκλίους του, απελευθερώνεται η αγορά και για τα μεγάλα σκάφη αναψυχής σημαίας τρίτων χωρών, υπό τον όρο όμως ότι θα έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις με τα αντίστοιχα σκάφη ελληνικής σημαίας, ότι θα καταβάλλονται όλοι οι προβλεπόμενοι φόροι, ότι το Ελληνικό Δημόσιο δε θα έχει απώλειες εσόδων και ότι δε θα πραγματοποιούνται παράνομες ναυλώσεις όπως γινόταν στο παρελθόν.

Ακόμη δήλωσε ότι έχει ανοίξει διάλογος με τους φορείς της κρουαζιέρας για την αξιοποίηση των σχετικών πλεονεκτημάτων που έχει το λιμάνι του Λαυρίου, αλλά και με το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο ακολουθεί τη γραμμή της κυβέρνησης, εγκαταλείποντας την αρχική λογική των εκποιήσεων. «Η κυβέρνηση αφουγκράζεται τις τοπικές κοινωνίες και προσαρμόζεται στις ανάγκες τους. Έτσι για την αξιοποίηση των λιμανιών υιοθετεί πλέον την πολιτική των παραχωρήσεων δραστηριοτήτων και όχι όλου του λιμανιού. Παραχωρεί εκείνες τις δραστηριότητες που έχουν ανάγκη και προοπτικές ανάπτυξης. Σε αυτό το πλαίσιο υπήρξε συμφωνία, μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ, των Οργανισμών Λιμένων και των αρμόδιων Υπουργείων Οικονομικών και Ναυτιλίας για την παραχώρηση τομεακών δραστηριοτήτων σε κάθε λιμάνι. Συμφωνήθηκε επίσης το 3,5% των εσόδων από κάθε δραστηριότητα που θα παραχωρείται να πηγαίνει στους τοπικούς δήμους. Αυτό δείχνει, την κρισιμότητα του ρόλου που αποδίδει και αναγνωρίζει η κυβέρνηση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Επίσης τέθηκε το θέμα του να μένει στους Οργανισμούς Λιμένων ένα τμήμα των εσόδων από τις υποπαραχωρήσεις δραστηριοτήτων»

Υπενθυμίζεται πως στο τομέα της κρουαζιέρας η μοναδική εταιρεία που χρησιμοποιούσε τον λιμένα Λαυρίου ήταν η Celestyal Cruises η οποία αποφάσισε από το 2018 να το αφήσει καθώς «ναυάγησε» το σχέδιο της για επενδύσεις στο λιμάνι του Λαυρίου και το Celestyal Crystal θα «μετακομίσει» στο λιμάνι του Πειραιά μαζί με το Celestyal Olympia. Η εταιρεία χρησιμοποιούσε το Λαύριο ως λιμάνι αφίξεων και αναχωρήσεων πλοίων της από το 2007. Επίσης πριν μερικά χρόνια η διοίκηση της εταιρείας είχε εκδηλώσει το ενδιαφέρον της προς το TAIΠEΔ για την ανάληψη της εκμετάλλευσης του λιμανιού κρουαζιέρας στο Λαύριο.

Επίσης ο κ. Κουρουμπλής σημείωσε ότι το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος που αποτελεί αναπτυξιακό κόμβο, λειτουργεί χωρίς σύνδεση με τα γειτονικά λιμάνια και επικρότησε τις δεσμεύσεις του Υπουργού Μεταφορών για την κατασκευή του απαραίτητου οδικού δικτύου, ώστε το αεροδρόμιο να συνδεθεί με τα λιμάνια του Λαυρίου και της Ραφήνας, αλλά και για την ολοκλήρωση των έργων του αποχετευτικού δικτύου.

Και έκανε λόγο για την αξιοποίηση του χώρου των 36.000 στρεμμάτων γύρω από το αεροδρόμιο, για logistics και άλλες δραστηριότητες, με στόχο την ακόμα μεγαλύτερη αναπτυξιακή ώθηση της περιοχής. Επισήμανε ακόμα πόσο κρίσιμο είναι να έχουν οι τοπικοί Δήμοι κάποια παροχή από την ανάπτυξη του αεροδρομίου.