Ρότα για τις ακτές νοτίων προαστίων της Αττικής είχε το μικρό φορτηγό πλοίο Daslis με σημαία Τόνγκο, που ακινητοποιήθηκε την Τετάρτη το πρωί μετά από συντονισμένη επιχείρηση του Λιμενικού Σώματος στα ανοιχτά της Γυάρου μετά από πληροφορίες ότι μετέφερε λαθραία τσιγάρα.

Σύμφωνα με πληροφορίες στόχος του πληρώματος ήταν να ξεφορτωθεί το σύνολο των τσιγάρων που μετέφερε με κοντέϊνερ και ένα μέρος να κατέληγε στην ελληνική αγορά και το υπόλοιπο στη Μεγάλη Βρετανία όπου υπάρχει αυξημένη ζήτηση για φτηνά λαθραία τσιγάρα λόγω των υψηλών τιμών των νόμιμων. Μάλιστα πάνω στα πακέτα είχαν κολληθεί προειδοποιητικές σημάνσεις για τις επιπτώσεις στην υγεία στα αγγλικά.

Το πλοίο είχε ξεκινήσει από τη Βηρυτό του Λιβάνου με 6 Αιγύπτιους πλήρωμα και είχε τελικό προορισμό την Οδησσό.

Οι έξι Αιγύπτιοι, οι δύο εκ των οποίων ο πλοίαρχος και ο πρώτος μηχανικός έφεραν και πλαστά πιστοποιητικά ναυτικής ικανότητας, θα οδηγηθούν το μεσημέρι στον Εισαγγελέα Σύρου για παραβάσεις του εθνικού τελωνειακού κώδικα και για λαθρεμπορία τσιγάρων.

Το Daslis οδηγήθηκε χθες στα ναυπηγεία του Νεωρίου προκειμένου με τη χρήση γερανού και τη συνδρομή εργαζομένων του ναυπηγείου να ξεφορτωθούν τα τέσσερα κοντέινερ που είχε πάνω του.

Όπως ειπώθηκε κατά τη διάρκεια παρουσίασης της υπόθεσης από τον εκπρόσωπο Τύπου του Λιμενικού Σώματος κ. Νίκο Λαγκαδιανό «μετά από συντονισμένες ενέργειες της Διεύθυνσης Δίωξης Ναρκωτικών και Λαθρεμπορίου του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και κατόπιν αξιοποίησης πληροφοριών, περιπολικό σκάφος Λ. Σ. – ΕΛ. ΑΚΤ. εντόπισε πρωινές ώρες της 28/03/2018, στη θαλάσσια περιοχή βόρεια της νήσου Σύρου, το Φ/Γ πλοίο «DASLIS»σημαίας Τόγκο, να πλέει με ελάχιστη ταχύτητα έχοντας απενεργοποιημένο το αυτόματο σύστημα αναγνώρισης(AIS).» Το πλοίο είχε τεθεί στο «μικροσκόπιο» των λιμενικών από τον Νοέμβριο.

Και πρόσθεσε: «Μετά από δήλωση του πλοιάρχου του ανωτέρω πλοίου, ότι παρουσιάζει μηχανική δυσλειτουργία και βλάβη στο αυτόματο σύστημα αναγνώρισης (AIS),το«DASLIS»οδηγήθηκε συνοδεία περιπολικού σκάφους Λ. Σ. – ΕΛ. ΑΚΤ. και του Ρ/Κ «ΛΕΩΝ Ι» στο λιμάνι της Ερμούπολης Σύρου, προκειμένου αποκαταστήσει την μηχανική δυσλειτουργία.»

Επιπλέον όπως διαπιστώθηκε «το πλοίο μετέφερε τέσσερα εμπορευματοκιβώτια με χαρτοκιβώτια που περιείχαν τσιγάρα. Κρίθηκε απαραίτητος ο ενδελεχής έλεγχος του φορτίου του εν λόγω πλοίου και γι’ αυτό μεθόρμισε στις εγκαταστάσεις ναυπηγοεπισκευαστικής μονάδος «Νεώριον» Σύρου με χρήση ρυμουλκού. φού εκφορτώθηκε το σύνολο του φορτίου με χρήση χερσαίου εξοπλισμού (ανυψωτικού μέσου – γερανού), διενεργήθηκε έλεγχος – καταμέτρηση με τη συνδρομή στελεχών Τελωνείου Σύρου, από τον οποίο διαπιστώθηκε ότι εντός των εμπορευματοκιβωτίων υπήρχαν συνολικά 2.445 χαρτοκιβώτια με 24.500.000 τσιγάρα διάφορων επωνυμιών, ενώ στα συνοδευτικά έγγραφα του φορτίου ήταν δηλωμένα συνολικά 2.450 χαρτοκιβώτια με 24.550.000 τσιγάρα.»

Ακόμη, συμπλήρωσε, «από τα ευρήματα που συνέλεξε η Λιμενική Αρχή Σύρου που διενήργησε τη σχετική έρευνα προέκυψε ότι το εν λόγω Φ/Γ πλοίο, το οποίο φέρεται να απέπλευσε από Βηρυτό Λιβάνου με προορισμό Οδησσό Ουκρανίας, ακολουθούσε πορεία η οποία δεν ήταν ενδεδειγμένη για την ολοκλήρωση του ταξιδιού του. Παράλληλα δεν ανευρέθηκαν χάρτες της θαλάσσια διαδρομής από λιμένα αφετηρίας προς λιμένα προορισμού, καθώς και το απαραίτητο και προβλεπόμενο πλάνο ταξιδιού, ενώ δεν κατέστη δυνατός ο εντοπισμός του αποστολέα και παραλήπτη του φορτίου τσιγάρων. Για τα ως άνω ευρήματα ο Πλοίαρχος του«DASLIS»δεν παρείχε στην αρμόδια Λιμενική Αρχή Σύρου επαρκείς εξηγήσεις, με πρόδηλη πρόθεση αποπροσανατολισμού των υπηρεσιακών ενεργειών.»

Επιπροσθέτως προέκυψε ότι τα πιστοποιητικά ναυτικής ικανότητας (S. Τ. C. W.)που έφερανο Πλοίαρχος και ο Α΄ Μηχανικός στερούνται γνησιότητας.

Παράλληλα, διενεργήθηκε στο πλοίο επιθεώρηση από το Γραφείο Επιθεώρησης(PSC)της οικείας Λιμενικής Αρχήςκαι διαπιστώθηκαν συνολικά25 παρατηρήσεις/ελλείψεις, εκ των οποίων οι 22 επισύρουν το μέτρο της απαγόρευσης απόπλου του πλοίου.

Πληροφορίες αναφέρουν πως τα κουτιά με τα τσιγάρα φέρουν διάφορες επωνυμίες εταιρειών όπως «cooper», «Raquel» και «De Santis» ωστόσο εξετάζεται η γνησιότητα των επιγραφών όσο και του περιεχομένου καθώς δεν αποκλείεται τα τσιγάρα να μην είναι γνήσια αλλά πιστά αντίγραφα.

Το σύνολο των διαφυγόντων δασμών για το εν λόγω φορτίο ανέρχεται στο ποσό των 4.702.000 ευρώ.

Από την πλευρά του ο Κλαδάρχης Ασφαλείας του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος Ιωάννης Αργυρίου σημείωσε ότι η νέα αυτή επιτυχία είναι ένας ακόμη κρίκος στη μεγάλη αλυσίδα μεγάλων επιτυχιών και θύμισε ότι συγκεκριμένο πλοίο είχε απασχολήσει τις αρχές και τον Νοέμβριο του 2015 στην Κρήτη με υπόθεση λαθραίων τσιγάρων.

Τότε το σκάφος ονομαζότανRozetta και ενώ βρισκόταν ανοιχτά της Ιεράπετρας, το πλήρωμα που αντιλήφθηκε ότι παρακολουθείτο άρχιζε να πετάει τις κούτες στη θάλασσα

Το παράνομο φορτίο έγινε αντιληπτό από ελικόπτερο του Λιμενικού Σώματος 5,5 ναυτικά μίλια νότια της Ιεράπετρας κατά την διαδικασία της εκφόρτωσής του από το μικρό φορτηγό πλοίο σε αλιευτικό σκάφος. Από την έρευνα του 2015 είχαν εντοπιστεί το αλιευτικό σκάφος αλλά και 2.092 κούτες τσιγάρων τις οποίες είχαν πετάξει στη θάλασσα τα δύο μέλη του πληρώματος του αλιευτικού, μόλις είδαν τους λιμενικούς να πλησιάζουν.

Τότε στο εδώλιο του Μονομελούς Εφετείου Κακουργημάτων Ανατολικής Κρήτης είχαν προσαχθεί για την υπόθεση 7 Αιγύπτιοι και 6 Έλληνες, κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής της Ιεράπετρας. Το σκάφος που είχε κατασχεθεί βγήκε μετά από καιρό σε πλειστηριασμό και πιθανό κατέληξε σε νέο κύκλωμα που διακινούσε λαθραία τσιγάρα.

Το σκάφος τότε κατασχέθηκε και βγήκε σε πλειστηριασμό ωστόσο άτομο που γνωρίζουν οι Αρχές έδωσε τα περισσότερα χρήματα και το αγόρασε. Στη συνέχεια μετασκευάστηκε και χρησιμοποιήθηκε εκ νέου για μεταφορά λαθραίων τσιγάρων.

Ανακοίνωση

Σε ανακοίνωση της η «Mediterranean Shipping Company Greece S.A.» (Πράκτορες της MSC Mediterranean Shipping Company S.A., Geneva Switzerland) σημειώνει ότι: «Σε απάντηση των προσφάτων δημοσιεύσεων στον Ελληνικό τύπο σχετικά με την σύλληψη ενός πλοίου το οποίο φέρεται να είναι ύποπτο μεταφοράς λαθραίων τσιγάρων από τις Ελληνικές Διωκτικές Αρχές, η MSC Mediterranean Shipping Company S.A. επισημαίνει ότι δεν είναι ιδιοκτήτρια των δύο εμπορευματοκιβωτίων MSCU8077026 και MSCU8933159, τα οποία εμφανίζονται στις σχετικές δημοσιεύσεις. Τα συγκεκριμένα containers είχαν πουληθεί προ ετών σε ανεξάρτητη εταιρεία διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, στην Βηρυτό του Λιβάνου και στην Αμβέρσα του Βελγίου και δεν πρέπει να γίνεται συσχετισμός του συμβάντος με την MSC ή τα διακριτικά της σήματα. Όλες οι διαθέσιμες πληροφορίες σχετικά με τα εμπορευματοκιβώτια έχουν ήδη διαβιβασθεί στις Αρχές παράλληλα με την διαβεβαίωση της συνδρομής της MSC στην έρευνά τους».