«Μέτρα προστατευτισμού απειλούν την ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου και άρα και τη βιωσιμότητα της παγκόσμιας ναυτιλίας και για αυτό η ναυτιλιακή κοινότητα παρακολουθεί με ενδιαφέρον και ανησυχία τις πρωτοβουλίες των ΗΠΑ στον τομέα επιβολής δασμών, δεδομένου του κινδύνου αντιμέτρων από άλλους εμπορικούς εταίρους.» Αυτό επεσήμανε, μεταξύ άλλων, στην ομιλία του ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θεόδωρος Βενιάμης μιλώντας στο ναυτιλιακό συνέδριο που διοργάνωσε την Τετάρτη η online ναυτιλιακή εφημερίδα TheSeaNation, στο Ίδρυμα Ευγενίδου, με τον τίτλο: «Η Παγκόσμια Επίδραση της Ναυτιλίας –The Global Impact of Shipping».

Υπογράμμισε επιπροσθέτως ότι «η βαλκανική ενδοχώρα και ο ευρύτερος χώρος της εγγύς Ανατολής, αλλά και η προώθηση του κινεζικού εμπορίου στην Ευρώπη μέσω της Ελλάδας συνηγορούν υπέρ της ύπαρξης ενός μεγάλου σύγχρονου στόλου και ανταγωνιστικών υπηρεσιών στην χώρα μας. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η εγκατάσταση των ναυτιλιακών εταιριών στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής αποτελεί τη ραχοκοκαλιά για τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για πολλούς άλλους συναφείς παραγωγικούς τομείς υπηρεσιών και για την ανάπτυξη του ελληνικού ναυτιλιακού κέντρου, του «maritime cluster».»
Αναφερόμενος στον διεθνή ανταγωνισμό είπε ότι «επί των ημερών μας έχει λάβει οξύτατες διαστάσεις, λόγω της πολιτικής που ακολουθείται από πολλά διεθνή ναυτιλιακά κέντρα να προσελκύσουν και να αποσπάσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο αυτής. Η ναυτιλιακή πολιτική, εθνική ή περιφερειακή, όπως π.χ. της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ως προς την ανταγωνιστικότητα του πλοίου, δεν μπορεί να είναι στατική, αλλά οφείλει να παρακολουθεί και να προσαρμόζεται προς τα μέτρα που εφαρμόζουν οι κύριοι παίκτες – ανταγωνιστές διεθνώς. Συνεπώς, βασικό μέλημα κάθε κράτους που θέλει ναυτιλία πρέπει να είναι η σχεδίαση και εφαρμογή μέτρων, πάντα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων που υπάρχουν, για την στήριξη και περαιτέρω ενίσχυση της ναυτιλίας του, μέσω του οποίου θα διατηρήσει το στρατηγικό πλεονέκτημα εξασφάλισης των αναγκαίων εισαγωγών –εξαγωγών (ενέργεια, πρώτες ύλες), θα αυξήσει τις θέσεις εργασίας και θα πολλαπλασιάσει τα οφέλη για την εθνική οικονομία του, λαμβάνοντας υπόψη ότι στη ναυτιλία τίποτε δεν πρέπει να θεωρείται ως δεδομένο. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι βάσει οικονομικού θεωρήματος, η επένδυση ενός δολαρίου στην θάλασσα αποδίδει τέσσερα δολάρια στην ξηρά.»

«Η κυβέρνηση περιμένει τη στήριξη του εφοπλισμού στην αναπτυξιακή προσπάθεια» είπε στον χαιρετισμό του ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής και σημείωσε τη στήριξη που προσφέρει η Πολιτεία στην ελληνική ναυτιλία και κυρίως την αποφασιστικότητα με την οποία η σημερινή κυβέρνηση στήριξε τον κλάδο απέναντι στην Επίτροπο Ανταγωνισμού.

Όπως είπε η κυβέρνηση τόνισε στην Ε.Ε. ότι η Ευρωπαϊκή Ναυτιλιακή Πολιτική πρέπει να διαμορφωθεί έτσι ώστε να στηριχτεί και να γίνει ανταγωνιστική η ναυτιλία της Ευρώπης απέναντι στις ανερχόμενες ναυτιλιακές δυνάμεις της Ανατολής.

Μιλώντας για τη ναυτική εκπαίδευση έκανε λόγο για την πρόσληψη 290 ωρομίσθιων καθηγητών στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και την έγκριση για τη σύσταση άλλων 100 νέων θέσεων μόνιμων καθηγητών.

Επίσης είπε ότι θεσπίστηκε διάταξη με την οποία ισχύει η δυνατότητα στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και το ναυτικό επιμελητήριο να προχωρήσουν στη δημιουργία δύο κέντρων επιμόρφωσης ναυτικών στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Μίλησε για την κατά 17% αύξηση του ναυτιλιακού συναλλάγματος για το 2017 και εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι ο ελληνικός εφοπλισμός, αντιλαμβανόμενος τις προσπάθειες που κάνει η χώρα για να βγει από την κρίση και αναγνωρίζοντας την προσπάθεια της κυβέρνησης να στηρίξει τον κλάδο, θα ανταποκριθεί στις προσπάθειες αυτές, στηρίζοντας, μεταξύ άλλων και την ελληνική σημαία.

Για τον Πειραιά είπε ότι γνωρίζει αλματώδη λιμενική ανάπτυξη καθώς είναι 38ο λιμάνι του κόσμο και η φιλοδοξία είναι σε δύο χρόνια να έχει ανέβει στην 20η θέση.

Για τη Ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη ανέφερε ότι είναι ένας γίγαντας που αφυπνίζεται μετά από τα τόσα χρόνια που είχε βρεθεί στο περιθώριο λέγοντας ακόμη ότι προχωρεί θετικά ως τώρα η δικαστική οδός για την αποδέσμευση του Σκαραμαγκά και ξεκινά η επένδυση στο Νεώριο. Παράλληλα προωθείται η αδειοδότηση και αξιοποίηση των μικρών ταρσανάδων σε όλη τη χώρα».

Ακόμη ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας κ. Μιχάλης Σακέλλης στην παρέμβαση του σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι με προβληματικές θαλάσσιες συγκοινωνίες, η διαβίωση των νησιωτών είναι προβληματική, η ανάπτυξη αδύνατη και η μείωση του πληθυσμού βεβαία.

Για τη χρήση LNG ως καύσιμο για τα πλοία της ακτοπλοΐας είπε ότι «εκτός από τα προβλήματα τροφοδοσίας τα οποία πρέπει να λυθούν, προϋποθέτει μετασκευές υψηλού κόστους οι οποίες είτε για τεχνικούς, είτε για εμπορικούς λόγους, είναι απαγορευτικές για τα περισσότερα αν όχι όλα τα συμβατικά πλοία της Ακτοπλοΐας. Το θέμα αυτό θα αντιμετωπιστεί σε νέες κατασκευές με επιβάρυνση όμως του κόστους κατασκευής κατά 10-15% ανάλογα με το μέγεθος και τις τεχνικές προδιαγραφές των πλοίων. Πλέον των ανωτέρω πρέπει να λάβουμε υπόψη μας και τις αναμενόμενες επιβαρύνσεις λόγω CO2 το ύψος των οποίων δεν γνωρίζουμε. Αυτό το οποίο είναι βέβαιο είναι ότι ήδη διανύουμε μία ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο με την αύξηση του κόστους των καυσίμων να είναι προγραμματισμένη και θεσμοθετημένη και με αναμενόμενες αρνητικές επιπτώσεις και στην κίνηση.»

Τέλος υπογράμμισε ότι «πρέπει να απομακρυνθούμε από κάθε σκέψη για παρεμβάσεις και παρεμβολή εμποδίων στις ελεύθερες δρομολογήσεις. Τέτοιες σκέψεις μόνο πρόσκαιρα οφέλη μπορούν να έχουν και καταστροφικές συνέπειες για τις εταιρείες μας, την ανάπτυξη και το μέλλον των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών».