Για αναγκαιότητα του ψηφιακού μετασχηματισμού στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κάνει λόγο σε νέα μελέτη της η The Boston Consulting Group. Ειδικότερα, οι ψηφιακές τεχνολογίες δημιουργούν έναν συνδυασμό ευκαιριών και απειλών για τους μεταφορείς, οι οποίοι μέσω μιας εστιασμένης προσέγγισης μπορούν να επιφέρουν βαθμιαίες αλλαγές εντός 18 μηνών.
Σε ειδική εκδήλωση στο πλαίσιο του Οικονομικού Φόρουμ Δελφών παρουσιάστηκε η νέα παγκόσμια έρευνα της The Boston Consulting Group (BCG) σχετικά με την αναγκαιότητα της ψηφιακής μετάβασης των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Την έρευνα παρουσίασε η κυρία Camille Egloff, η οποία ηγείται του τομέα των μεταφορών και logistics της The Boston Consulting Group και είναι μία από τις βασικές συγγραφείς της έρευνας.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της εκδήλωσης, από τα ευρήματα της έρευνας «κατέστη σαφές πως έχει πλέον φτάσει η στιγμή ο στόλος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να ξεκινήσει μια πορεία προς την ψηφιακή εποχή. Ο μετασχηματισμός αυτός προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα και επιτρέπει να δημιουργηθεί μια νέα, πιο άμεση σχέση με τους πελάτες και ταυτόχρονα να μειωθούν τα κόστη, να δημιουργηθούν νέες ροές εσόδων, διαφορετικές από εκείνες των παραδοσιακών ναυτιλιακών υπηρεσιών».
Μάλιστα, επισημαίνονται τα εξής: «Οι ψηφιακές τεχνολογίες δημιουργούν έναν συνδυασμό ευκαιριών και απειλών. Μόνο λίγες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ήδη αρχίσει να χρησιμοποιούν την ψηφιακή τεχνολογία για να επιτύχουν σημαντικές βελτιώσεις όσον αφορά τα κόστη και τα έσοδα. Επιπλέον, οι ναυτιλιακές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κινδυνεύουν από τους παραδοσιακούς παίκτες της εφοδιαστικής αλυσίδας και τους νεοεισερχομένους που υιοθετούν τις ψηφιακές τεχνολογίες για να παρέχουν απρόσκοπτες υπηρεσίες από την αρχή μέχρι το τέλος της αλυσίδας των μεταφορών. Οι μεγάλες επενδύσεις δεν είναι εμπόδιο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Υπάρχει μια εσφαλμένη αντίληψη μεταξύ πολλών ναυτιλιακών εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ότι απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις σε εγκαταστάσεις πληροφορικής προκειμένου να περάσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Κάτι τέτοιο δεν ευσταθεί. Οι εταιρείες μπορούν να ξεκινήσουν αξιοποιώντας τις υφιστάμενες υποδομές, βελτιώνοντας σταδιακά τα συστήματα που χρησιμοποιούν».
Ακόμη επισημαίνεται ότι «ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα πρέπει να καθοδηγείται από πέντε βασικές αρχές: 1. Να αναπτυχθεί ένα ψηφιακό όραμα. 2. Να υπάρχει δέσμευση για άμεση υιοθέτηση των εξελίξεων. 3. Να εφαρμοστούν άμεσα τα βασικά στοιχεία. 4. Να υπάρχει επώαση των νέων διαδικασιών και έξω από τον κύριο οργανισμό 5. Μετά τις αρχικές δοκιμές, να εφαρμόζονται τα αποτελέσματα άμεσα σε μεγάλη κλίμακα. Οι μεταφορείς μπορούν να επιφέρουν βαθμιαίες αλλαγές εντός 18 μηνών. Αποτελεί μεγάλη ευκαιρία για τις ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα δεσμευόμενοι στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Οι εταιρείες που προσεγγίζουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό με ορθές προσδοκίες, πόρους και κλίμακα μπορούν να επιφέρουν βαθμιαίες αλλαγές στις ψηφιακές δυνατότητές τους μέσα σε 18 μήνες, και να επιτύχουν γρήγορα θετικά αποτελέσματα μέσα σε 12 μήνες».
Σχετικά με τη σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού για τις ελληνικές ναυτιλιακές, η κυρία Egloff δήλωσε: «Στην BCG, μέσω του OPEX benchmark που έχουμε σε παγκόσμιο επίπεδο, αποδείξαμε ότι οι έλληνες εφοπλιστές έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα κόστους. Ωστόσο, αυτό το πλεονέκτημα μειώνεται με την πάροδο του χρόνου. Καθώς η τεχνολογία μετασχηματίζει την παγκόσμια οικονομία, οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να αποκτήσουν ηγετική θέση σε αυτή την αλλαγή. Η Ελλάδα έχει πολλά να προσφέρει σε αυτό το επίπεδο, και δύναται να γίνει ένα παγκόσμιο σημείο αναφοράς για ψηφιακές λύσεις στη ναυτιλία».

HeliosPlus