Μίζες ύψους 370.000 ευρώ, σε βαλίτσες, για την ανάθεση και υλοποίηση έργων του Μετρό, στην Αθήνα, κατά την περίοδο 2003-2007 αλλά και συγκεκριμένο ποσοστό προμήθειας για ελληνικά πολιτικά κόμματα, αποκαλύπτουν στοιχεία, που έφτασαν από τις γερμανικές αρχές στην Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας,

Το υλικό αυτό -καταθέσεις στη γερμανική Δικαιοσύνη, έγγραφα και ηλεκτρονικά αρχεία που έχουν σταλεί στους αρμόδιους εισαγγελείς- έχει συγκεντρωθεί στο πλαίσιο της έρευνας που διενεργούν καιρό τώρα οι ελληνικές αρχές, για την εκτέλεση και την υλοποίηση σύμβασης παροχής υπηρεσιών συμβούλων στην κοινοπραξία της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ.
Οι μίζες φέρονται να διοχετεύονταν, σε μετρητά, προς κρατικούς αξιωματούχους, ενώ 5% – 7% λέγεται ότι ήταν το ποσοστό που είχε «τιμολογηθεί» για πολιτικά κόμματα. Πίσω από τις καταβολές των χρημάτων εμφανίζεται η γερμανική εταιρεία Deutsche Bahn η οποία συμμετείχε στην Κοινοπραξία Συμβούλων Μετρό Ελλάδος, με τις εταιρείες Thales (γνωστή από τις υπόθεση με τις φρεγάτες), Lahmeyer και ΟΜΕΚ, για την υλοποίηση του σχεδιασμού και της επίβλεψης των σιδηροδρομικών έργων του μετρό.
Η γερμανική εταιρεία που είχε αναλάβει το διάστημα 2003-2007 τρία έργα, μεταξύ των οποίων και τον σταθμό «Ελληνικό» του μετρό, φέρεται να διοχέτευε τις μίζες στην Ελλάδα, μέσω προσώπου, το οποίο κατονομάζει με κωδική ονομασία σε κατάθεση που έδωσε στη Γερμανία διευθυντικό στέλεχος της εταιρείας.
Παρά το γεγονός ότι αρχικώς υπήρχε τραπεζικός λογαριασμός στην Ελλάδα, για τον σκοπό αυτό, εντούτοις ο λογαριασμός φαίνεται ότι έκλεισε, καθώς προτιμήθηκαν τα μετρητά. Οπως υπογραμμίζει στην κατάθεσή του το διευθυντικό στέλεχος της γερμανικής εταιρείας, σε κάθε έργο είχαν «τιμολογήσει ποσοστό 5-7% επί της μίζας για τα πολιτικά κόμματα» που κυριαρχούσαν στην πολιτική σκηνή της Ελλάδας εκείνη την εποχή.
Ο συγκεκριμένος μεσάζων δεχόταν –όπως λέγεται – ισχυρές πιέσεις ώστε να φέρει σε επαφή τους ιθύνοντες με τους αποδέκτες των χρημάτων.
Μετά τις εξελίξεις, η Εισαγγελία άσκησε συμπληρωματικές ποινικές διώξεις για ενεργητική δωροδοκία, σε συνδυασμό με τις επιβαρυντικές διατάξεις του νόμου 1608/50 περί καταχραστών του Δημοσίου σε βάρος δύο προσώπων, εκπροσώπων των εταιρειών Lahmeyer και ΟΜΕΚ, οι οποίοι ήδη είναι κατηγορούμενοι από τον περασμένο Νοέμβριο για μίζες μέσω εικονικών τιμολογίων στο πλαίσιο της υπογραφής της σύμβασης για την παροχή υπηρεσιών συμβούλων έργων.
Ο ανακριτής Διαφθοράς που χειρίζεται πλέον την υπόθεση, καλείται να εντοπίσει τα πρόσωπα στα οποία κατέληξαν οι μίζες.
Αξίζει να υπενθυμιστεί ότι ο πρόεδρος της εταιρείας Αττικό Μετρό ΑΕ, Γιάννης Μυλόπουλος, έχει δηλώσει ότι τόσο ο ίδιος όσο και η διοίκηση, είναι στη διάθεση των εισαγγελικών αρχών, προκειμένου να ριχθεί φως στην υπόθεση.
Σε δηλώσεις του έχει υπογραμμίσει χαρακτηριστικά: «Πρόκειται για μια υπόθεση, που συνέβη πριν από 15 χρόνια, προτού εμείς αναλάβουμε την Αττικό Μετρό ως νέα διοίκηση, άρα πρόκειται για μια υπόθεση η οποία είναι εκτός, εντελώς, των δικών μας ορίων διοίκησης».
Σπίρτζης για μίζες σε Μετρό: Καμιά ανοχή σε πρακτικές του παρελθόντος

«Μετά το FBI τώρα έχουμε και τους Γερμανούς. Εμείς δεν είμαστε ούτε εισαγγελείς, ούτε δικαστές αλλά δεν πρόκειται να ανεχθούμε πρακτικές που έρχονται από το παρελθόν» τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, αναφερόμενος στα στοιχεία που ήρθαν από την γερμανική Δικαιοσύνη για μίζες που δόθηκαν για την ανάθεση έργων του Μετρό την περίοδο 2003-2008 αλλά και την υπόθεση Novartis.

Μιλώντας σε εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ Ραφήνας για τα έργα στην Αττική, ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε ότι μέσα στο 2019 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση για την χρηματοδότηση των μεγάλων οδικών έργων στην Αττική όπως είναι, μεταξύ άλλων, η επέκταση της Αττικής οδού και της γραμμής του προαστιακού μέχρι το Λαύριο αλλά και από το Αεροδρόμιο μέχρι την Αρτέμιδα και τη Ραφήνα.

Ο κύριος Σπίρτζης είπε ότι μέσα στο επόμενο δίμηνο δημοπρατείται η κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου στην Λεωφόρο Μαραθώνος στο ύψος της Ραφήνας, που είναι ένα πολύ σημαντικό έργο για την αποσυμφόρηση της πόλης από τον κυκλοφοριακό φόρτο του λιμανιού. Επίσης θα υπάρξει διαπλάτυνση της λεωφόρου Φλέμινγκ που οδηγεί στο λιμάνι αλλά και υπογειοποίηση μεγάλου τμήματός της.

Για τις επεκτάσεις της Αττικής οδού και του προαστιακού προς Λαύριο και Ραφήνα έχουν προχωρήσει, είπε, κατά πολύ οι πρόδρομες εργασίες όπως και για πολλά άλλα έργα της Ανατολικής Αττικής. Παράλληλα, προχωρούν τα έργα για την αναβάθμιση και του λιμανιού του Λαυρίου.

Ο υπουργός Υποδομών έκανε αναφορά και στα υπόλοιπα μεγάλα έργα που εκτελούνται στην Αττική, λέγοντας ότι αυτά που είναι πρώτης προτεραιότητας είναι μεταξύ άλλων η ολοκλήρωση της διευθέτησης του ρέματος της Εσχατιάς όπου έχει κατασκευασθεί το πρώτο τμήμα του, αλλά και η διευθέτηση του ρέματος της Ραφήνας.

Αναφερόμενος στον Δήμο Μάνδρας, ο κ. Σπίρτζης είπε ότι είναι θλιβερό αυτό που ζήσαμε πρόσφατα βλέποντας τον κ. Μητσοτάκη να κάνει βόλτες με τη δήμαρχο της πόλης αντί να καθίσει να αναλογιστεί τι έκανε 60 χρόνια η παράταξη του για να μην πλημμυρίσει η Μάνδρα.

Μιλώντας γενικότερα για τα έργα στη χώρα, ο κ. Σπίρτζης είπε ότι από τη στιγμή που έχουμε ανάγκη χρηματοδότησης για τα έργα θα πρέπει να αξιολογήσουμε ποιά από αυτά είναι βιώσιμα για να μπορέσουμε να τα δημοπρατήσουμε ως συγχρηματοδοτούμενα έργα.

Όπως είπε, ένα από τα μεγάλα προβλήματα της χώρας είναι ότι μέχρι τον ερχομό του ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση δεν υπήρχε κανένας στρατηγικός σχεδιασμός για τα έργα που έχει ανάγκη η χώρα ούτε καν στη Γενική Γραμματέα Δημοσίων Έργων, κι αυτό γιατί ο κάθε υπουργός εξυπηρετούσε πελατειακές λογικές και συμφέροντα δημιουργώντας υπεραξίες γης και ακινήτων.

Ο κ. Σπίρτζης επεσήμανε ότι οι πέντε μεγάλοι οδικοί άξονες σχεδιάστηκαν χωρίς να συνδεθούν με τις παρακείμενες πόλεις ούτε με τα λιμάνια και τις άλλες υποδομές.

Ακόμη, έκανε αναφορά στην νέα σιδηροδρομική γραμμή Καβάλας – Βουλγαρίας για την οποία η κυβέρνηση δέχτηκε στην αρχή, όπως είπε, πικρόχολα σχόλια, ενώ όταν υπογράφηκε η διακρατική συμφωνία, ο ίδιος ο πρόεδρος Γιούνκερ ζήτησε να ενταχθεί στο έργο και η Ρουμανία ενώ το ενδιαφέρον τους εκδήλωσαν οι ΗΠΑ αλλά και η Ρωσία.

Ο κ. Σπίρτζης τόνισε, επίσης, ότι για να γίνει πιο ελκυστική η συγκεκριμένη σύνδεση πρέπει να εκσυγχρονιστεί και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο και η γραμμή προς Σκόπια και Βελιγράδι. Γι’ αυτό, είπε, πρέπει να στηρίξουμε τις πολιτικές πρωτοβουλίες του πρωθυπουργού για προσέγγιση με τους γείτονες μας και να τερματιστεί η λογική του ψυχρού πολέμου προς τα βόρεια σύνορα μας.