To θέμα των πρόσφατων αλλαγών του υπουργείου Ναυτιλίας σχετικά με τις επιθεωρήσεις πλοίων μετά το ναυάγιο με το «Αγία Ζώνη ΙΙ» βρέθηκε στο επίκεντρο της εκδήλωσης του Νηογνώμονα «Φοίνικα» για την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας στο πλοίο «Λίμπερτι» στο λιμάνι του Πειραιά.

Ο Πρόεδρος και Διευθύνοντας Σύμβουλος του Νηογνώμονα κ. Άρης Αρβανιτάκης επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι: «Είμαστε μάρτυρες και συνοδοιπόροι σε μιά μοναδική, για τα ελληνικά δεδομένα, συγκυρία. Η συγκυρία αυτή, που όμοια της δεν έχει συμβεί ποτέ και αφορά τα πλοία εθνικής νομοθεσίας, χαρακτηρίζεται από 2 σημαντικά γεγονότα – το 1ο είναι η μεταφορά αρμοδιοτήτων από τον ΚΕΠ και τα ΤΚΕΠ στους ΑΟ και το 2ο η ταυτόχρονη διακοπή της λειτουργίας του άλλοτε κραταιού Ελληνικού Νηογνώμονα που, όπως φαίνεται δεν θα μπορεί πλέον να εξυπηρετήσει περαιτέρω τα σκάφη που επιθεωρούσε και εξέδιδε πιστοποιητικά αξιοπλοΐας και συνεπώς οι ιδιοκτήτες τους θα πρέπει να επιλέξουν άλλον φορέα ελέγχου για την πιστοποίηση του».

Σημείωσε ακόμη ότι: «Όσον αφορά το 1ο, πιστεύουμε ότι συνιστά μια ιδιαίτερα σημαντική μεταρρύθμιση που ήταν απαραίτητη, εναρμονίζει το σύστημα επιθεώρησης πλοίων με την πρακτική που ισχύει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και θα συμβάλλει στην εξυγίανση, τον εκσυγχρονισμό και τελικά στην αναβάθμιση των υπηρεσιών επιθεώρησης των ελεγχομένων πλοίων. Γεγονός που σημαίνει ασφαλέστερα πλοία προς όφελος επιβατών, ναυτικών και πλοιοκτητών και μικρότερο κίνδυνο για το περιβάλλον.Όσον αφορά το 2ο, είναι ιδιαίτερα λυπηρό το γεγονός της διακοπής λειτουργίας του Ελληνικού Νηογνώμονα έναν αιώνα μετά την ίδρυση του. Είναι γνωστό ότι οι συνάδελφοι μας εκεί έχουν υποστεί παρατεταμένη οικονομική δυσπραγία και έχουν βιώσει αβεβαιότητα και ανασφάλεια. Δεν γνωρίζουμε ποιοι λόγοι οδήγησαν τους μέτοχους του ΕΝ στην διαμόρφωση αυτής της κατάστασης».
Επιπλέον είπε ότι: «Δεν συμφωνούμε με την άποψη περί αναποτελεσματικού και αναξιόπιστου ΚΕΠ με τον τρόπο που τέθηκε μετά το ναυάγιο του ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ. Πιστεύουμε ότι ο ΚΕΠ έχει προσφέρει σημαντικό έργο αλλά όντας εγκλωβισμένος στις δυσλειτουργίες και την έλλειψη πόρων που χαρακτηρίζει όλο το δημόσιο τομέα έφτασε σε ένα κρίσιμο σημείο όπου κάτι έπρεπε να γίνει».
Απευθυνόμενος στον παριστάμενο υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή έθεσε μια σειρά από ζητήματα όπως ότι «υπάρχει πρόβλημα με σκάφη –μέλη της Πανελλήνιας Ένωσης Ημερόπλοιων Σκαφών- που εκτελούν βραχείς διεθνείς πλόες από τα ελληνικά νησιά προς τα τουρκικά παράλια με περισσότερους των 12 επιβατών. Αυτά τα σκάφη σύμφωνα με την διεθνή νομοθεσία χαρακτηρίζονται επιβατηγά και πρέπει να εφοδιάζονται με Πιστοποιητικό Ασφαλείας, γεγονός που σημαίνει πλέον πιστοποίηση από EMSA/IACS νηογνώμονα. Αυτό προϋποθέτει και κατάταξη σε κλάση, σαν συστημική απαίτηση, των IACS νηογνωμόνων. Όμως τα σκάφη αυτά είναι κατασκευασμένα από ενισχυμένο πλαστικό ή ξύλο και κατά κανόνα δεν μπορούν κατασκευαστικά να πάρουν κλάση άρα οι IACS νηογνώμονες δεν τα αναλαμβάνουν. Πρέπει να υπάρξει μέριμνα για αυτά τα σκάφη καθώς μετά τις 30/09/2018 δεν θα υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης των πιστοποιητικών τους».
Για τον Κλάδο Επιθεώρησης Πλοίων ανέφερε επιπροσθέτως ότι «για να κάνουμε σωστά τη δουλειά μας έχουμε ανάγκη έναν αναβαθμισμένο ελεγκτικό και όχι διωκτικό μηχανισμό.Πρέπει να οριστεί άμεσα πλαίσιο κανόνων για τις έκτακτες επιθεωρήσεις του ΚΕΠ ώστε αυτές να συμβάλουν στην ασφάλεια των πλοίων και παράλληλα να ασκούν δημιουργικό ελεγκτικό έργο στους οργανισμούς».
Από την πλευρά του ο κ. Κουρουμπλής στον χαιρετισμό του σημείωσε μεταξύ άλλων για το θέμα της επιθεώρησης πλοίων ότι «ήταν κατάσταση, όπως ξέρετε, φθοράς και αφθαρσίας, που περισσότερο σας έκανε ζημιά παρά σας βοηθούσε. Σήμερα λοιπόν υπάρχει ένα καθαρό πλαίσιο, νομοθετικό, πάνω στο οποίο πρέπει να χτίσετε την προσπάθεια σας. Εμείς έχουμε φιλοδοξία και για αυτόν τον χώρο, για αυτό οικοδομήσαμε αυτό το νέο θεσμικό πλαίσιο. Γιατί δεν είναι δυνατόν η Ελλάδα, με την 1η Ναυτιλία στον κόσμο, που άντεξε την κρίση της ναυλαγοράς και σήμερα ετοιμάζεται να ρίξει στη θάλασσα άλλα 610 σύγχρονα σκάφη, να μην έχει έναν νηογνώμονα που να μπορεί να ανταγωνιστεί τους υπόλοιπους που υπάρχουν και να έχει το σήμα ΙΑCS».

Με αφορμή τα ζητήματα που έθεσε ο κ.Αρβανιτάκης ο υπουργός γνωστοποίησε επίσης την πρόθεση να καλέσει τους εμπλεκόμενους φορείς την Παρασκευή για να συζητηθούν λέγοντας ακόμη ότι «μέσα σε ένα τέτοιο περιβάλλον που δημιουργούμε σήμερα πάνω από 300 εταιρείες εγκαθίστανται στον Πειραιά, έχουμε αύξηση του ναυτιλιακού συναλλάγματος 18,3% μέσα στο 2017 και προσδοκούμε ότι το 2018 θα είναι ένας πιο παραγωγικός και πιο δημιουργικός χρόνος».

Χαιρετισμό απηύθυνε και ο υπεύθυνος του τομέα Ναυτιλίας της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιάννης Πλακιωτάκης ο οποίος μεταξύ άλλων είπε ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ ξεπέρασε όλες αυτές τις παιδικές ασθένειες και σήμερα του αρέσουν οι αποκρατικοποιήσεις, του αρέσουν οι ποινικοποιήσεις, του αρέσει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού της ναυτικής εκπαίδευσης, διότι κ. υπουργέ εάν δεν υπήρχε η παραχώριση στο λιμάνι του Πειραιά επί κυβέρνησης Καραμανλή, τώρα εσείς δεν θα μιλούσατε καθόλου ούτε για εκσυγχρονισμό των ναυπηγείων, ούτε βεβαίως και για ενίσχυση του λιμένα Πειραιά»
Για το θέμα της επιθεώρησης πλοίων σημείωσε: «Η Νέα Δημοκρατία είχε αφήσει υπονοούμενα για τον Κλάδο Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων ότι δεν λειτουργούσε καλά. Ξέρετε είναι διαφορετικά να διορθώσεις την λειτουργία ενός κλάδου και διαφορετικά να τον καταργήσεις…Εσείς προτιμήσατε να μεταφέρετε το σύνολο των αρμοδιοτήτων στους νηογνώμονες, χωρίς όμως να έχετε εξασφαλίσει κάλυψη όλου του δικτύου, χωρίς να γνωρίζουν την επιπλέον επιβάρυνση που θα έχουν οι χρήστες και βεβαίως υπάρχουν και πολλά πλοία τα οποία πιθανότατα να μην μπορούν να καλυφθούν από κανένα νηογνώμονα, εννοώ ελληνικούς…»