Σταδιακή ελάφρυνση των λογαριασμών ρεύματοςσε βάθος διετίας, όταν θα έχουν ολοκληρωθεί οι διασυνδέσεις των Κυκλάδων και της Κρήτης με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα, θα δουν οι Έλληνες καταναλωτές. Κι αυτό διότι οι χρεώσεις των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, των περίφημων ΥΚΩ, που πληρώνουν σήμερα όλοι οι Έλληνες ώστε να καλυφθεί το υψηλό κόστος ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά θα μειώνονται όσο θα προχωρούν τα έργα.
Μάλιστα, όπως επεσήμανε την Πέμπτη, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλοςτου ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) κ. Μανούσος Μανουσάκης, μιλώντας σε δημοσιογράφους, τα έργα θα επιταχυνθούν, μετά από απόφαση που έλαβε το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας. Σύμφωνα με τον ίδιο, η τρίτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων η οποία είχε χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το 2022, τελικά θα είναι έτοιμη το 2020.
Προς ολοκλήρωση βαίνει και η πρώτη φάση του έργου καθώς στις 28 Ιανουαρίου ξεκίνησε η δοκιμαστική λειτουργία του υποθαλάσσιου καλωδίου που συνδέει τη Σύρο με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας μέσω του υποσταθμού του Λαυρίου. Εντός του μήνα θα ηλεκτριστούν τα καλώδια που συνδέουν την Σύρο με την Τήνο και την Πάρο. Από το Μάρτιο θα αρχίσει να παίρνει ρεύμα από το διασυνδεδεμένο σύστημα και η Μύκονος, κλείνοντας τον κύκλο του έργου, συνολικού προϋπολογισμού 245 εκατ. ευρώ.
Από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της α΄ φάσης της διασύνδεσης το συνολικό όφελος εκτιμάται στα 80 εκατ. ευρώ. «Αυτό σημαίνει ότι το έργο θα έχει αποσβεστεί σε τρία χρόνια και θα προσφέρει περαιτέρω αξία στην οικονομία και την κοινωνία μέσω της μείωσης του κόστους των ΥΚΩ, της βελτίωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των νησιών και της ώθησης στον τουρισμό δια της ενίσχυσης της ασφάλειας εφοδιασμού κατά τους θερινούς μήνες», σημείωσε ο κ. Μανουσάκης.
Για τη Β’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων (σύνδεση Πάρου –Νάξου,Νάξου –Μυκόνου, αναβάθμιση της υφιστάμενης καλωδιακής σύνδεσης Άνδρου – Τήνου και Άνδρου – Λιβαδιού Εύβοιας), η αξιολόγηση των τεχνικών και οικονομικών προσφορών για την ανάθεση των επιμέρους υποέργων (συνολικού προϋπολογισμού 71 εκατ. ευρώ) βρίσκεται σε προχωρημένη φάση. Θα ακολουθήσει η συμβολαιοποίηση των έργων και η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών. Στόχος το έργο να ολοκληρωθεί εντός του 2019.
Η τέταρτη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων (Λαυρίου –Σερίφου, Σερίφου –Μήλου, Μήλου –θήρας και Θήρας με Πάρου ή Νάξου), αναμένεται να ενταχθεί στο νέο δεκαετέςεπιχειρησιακό σχέδιο του ΑΔΜΗΕ 2019-2028.
Σχετικά με τη μικρή διασύνδεση της Κρήτης (με την Πελοπόννησο), τις επόμενες ημέρες προβλέπεται να βγουντατεύχη δημοπράτησης, ενός έργου προϋπολογισμού 330 εκατ. ευρώ.Σύμφωνα με τον κ. Μανουσάκη, το έργο αναμένεται να είναι έτοιμοεντός του πρώτου εξαμήνου του 2020.Για την μεγάλη διασύνδεση (Αττική –Κρήτη), σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΑΔΜΗΕ, υπεγράφη συμφωνία με τον φορέα υλοποίησης του EuroΑsia Interconnector (αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας –Κύπρου –Ισραήλ) προκειμένου το έργο να κατασκευαστεί από κοινή εταιρεία, στην οποία ο ΑΔΜΗΕ θα ελέγχειτο 51% και θα αναλάβει τη διαχείριση του καλωδίου.
Οι εξελίξεις στις διασυνδέσεις, όπως τόνισε ο κ. Μανουσάκης, αυτές αντανακλούν δυο σημαντικούς παράγοντες: «Πρώτον, ότι όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη είναι προσηλωμένα στην ανάγκη επιτάχυνσης των διασυνδέσεων καθώς, αναμένεται αύξηση κατανάλωσης του ηλεκτρικού ρεύματος στο πλαίσιο της ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας. Και δεύτερον αποδεικνύεται ότι «γίνεται κι αλλιώς», δηλαδή ότι ο Διαχειριστής μπορεί να λειτουργήσει σύγχρονα και αποδοτικά έχοντας το Δημόσιο ως μέτοχο πλειοψηφίας».