Η ουσιαστική ενεργοποίηση του Μνημονίου Συνεργασίας για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Ελλάδας με τη Βουλγαρία, γνωστή και ως Παράκαμψη Βοσπόρου, αναμένεται στα τέλη Φεβρουαρίου με αρχές Μαρτίου.
Τότε θα είναι έτοιμες όλες οι γραφειοκρατικές διαδικασίες για την ίδρυση της κοινής εταιρείας ανάμεσα στις δυο χώρες, που πρόκειται να «τρέξει» το φιλόδοξο σιδηροδρομικό πρότζεκτ, όπως ανέφερε ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας στην Επιτροπή Δημοσίων Επιχειρήσεων, Τραπεζών, ΟΚΩ και Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης της Βουλής.
Παράλληλα, προετοιμάζεται και η υπογραφή συμφωνίας με τη Ρουμανία για συμμετοχή της στα ευρωπαϊκά σιδηροδρομικά δίκτυα. «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και όλες οι μεγάλες δυνάμεις των εμπορευματικών μεταφορών θέλουν να υλοποιηθεί η σιδηροδρομική Εγνατία και η σύνδεση των λιμανιών της Βορείου Ελλάδας με τον Εύξεινο Πόντο» τόνισε ο υπουργός, κατά τη διάρκεια της ακρόασης της Επιτροπής για τον ορισμό των νέων επικεφαλής του ΟΣΕ, καθώς η προηγούμενη διοίκηση αποπέμφθηκε.
Η δημιουργία του σιδηροδρομικού διαδρόμου Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης – Μπουργκάς – Βάρνα –Ρούσε, υλοποιεί από ελληνικής πλευράς το ανατολικό κομμάτι της Σιδηροδρομικής Εγνατίας. Ενός γιγάντιου για τα ελληνικά δεδομένα σιδηροδρομικού πρότζεκτ, που επανέρχεται στη δημόσια συζήτηση εδώ και περίπου έναν αιώνα. Σήμερα, η κυβέρνηση, δεδομένου και του διεθνούς ενδιαφέροντος για τα logistics, το οποίο μπορεί να καταστήσει την Ελλάδα κόμβο για τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και την Κεντρική Ευρώπη, επιχειρεί να το ενεργοποιήσει τμηματικά.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι για τον δυτικό άξονα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, ο κ. Σπίρτζης παραδέχθηκε ότι αυτή «δεν έχουμε δυστυχώς τη δυνατότητα μέσω της ζεύξης Ρίου –Αντιρρίου, αλλά υπάρχουν εναλλακτικές προτάσεις που μπορούν να τη βγάλουν από τον σιδηροδρομικό αποκλεισμό».
Στη διακρατική συμφωνία με τη Βουλγαρία, προβλέπεται ότι κάθε χώρα αναλαμβάνει να υλοποιήσει τα έργα που αντιστοιχούν στο δικό της κομμάτι του δικτύου. Συνολικά, το κόστος του έργου που θα υλοποιηθεί από την κοινή ελληνοβουλγαρική εταιρεία ανέρχεται στα 6,5 δισ. ευρώ, ενώ ο προϋπολογισμός για την ελληνική πλευρά φτάνει τα 3,5-4 δισ. ευρώ.
Στον ελληνικό βραχίονα, κεντρικό ρόλο παίζουν τα τρία λιμάνια, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, και Αλεξανδρούπολης, τα οποία και θα συνδεθούν με τρία λιμάνια της Βουλγαρίας, σε Μπουργκάς, Βάρνα και Ρούσε στο Δούναβη. Στο σχεδιασμό περιλαμβάνεται η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής από την Καβάλα έως τη Βάρνα σε διπλή γραμμή με ηλεκτροκίνηση. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα στις εμπορικές αμαξοστοιχίες να αναπτύξουν μεγάλες ταχύτητες έως κι 160 χλμ. την ώρα.