Με απώτερο στόχο το λιμάνι του Πειραιά να αποτελέσει κόμβο του παγκοσμίου συστήματος μεταφορών και να σηματοδοτήσει την ανάπτυξη της Ελληνικής οικονομίας γενικότερα η ΟΛΠ Α.Ε. παρουσίασε την Δευτέρα τις προτάσεις της για το Master Plan του λιμένος.

Ειδικότερα, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, η ΟΛΠ Α.Ε. σε εκτέλεση όσων ορίζονται στη Σύμβαση Παραχώρησης του 2016, που κυρώθηκε με τον νόμο Ν.4404/2016 παρουσίασε σήμερα Δευτέρα 22.01.2018 σε δημόσια διαβούλευση τις προτάσεις της για το «Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και Μελέτη Διαχείρισης (Master Plan) Λιμένα Πειραιά».
Όπως σημειώνεται: «Η σύνταξη για την ανάπτυξη και λειτουργία του Λιμένα Πειραιά του Προγραμματικού Σχεδίου έγινε σύμφωνα με:
(i) όλους τους νόμους και κανονισμούς γενικής εφαρμογής, καθώς και όλους τους ισχύοντες Ρυθμιστικούς Κανόνες,
(ii) τη μεθοδολογία και τις προδιαγραφές που παρατίθενται στο έγγραφο με τίτλο «Προδιαγραφές Αναπτυξιακού Προγράμματος και Μελέτης Διαχείρισης Λιμένων Διεθνούς Ενδιαφέροντος»,
(iii) τους κανόνες και τις κατευθυντήριες γραμμές για την κατάρτιση προγραμματικών σχεδίων, όπως παρατίθενται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 6.2 της ανωτέρω Σύμβασης Παραχώρησης.»
Στην ανακοίνωση της ΟΛΠ Α.Ε. επισημαίνεται ότι «στόχος είναι ο σωστός προγραμματισμός της μελλοντικής εξέλιξης και ανάπτυξης του λιμένα με γνώμονα τα τεχνοοικονομικά στοιχεία που αφορούν κατά κύριο λόγο στις επενδύσεις που περιλαμβάνονται στο επενδυτικό πρόγραμμα. Ο χρονικός ορίζοντας αναφοράς καλύπτει την περίοδο 2016-2021 και αποσκοπεί στον σωστό σχεδιασμό των εγκαταστάσεων έτσι ώστε να μεγιστοποιηθεί η δυναμικότητα εξυπηρέτησης και να ελαχιστοποιηθεί η απώλεια χώρου και χρησιμότητας. Η μελέτη καθορίζει ακόμη τα μέγιστα επιτρεπόμενα όρια της ζώνης του λιμένα, τις επιτρεπόμενες προσχώσεις, τις χρήσεις γης, τους όρους και τους περιορισμούς δόμησης, τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και κάθε άλλο αναγκαίο στοιχείο για την εξυπηρέτηση της λειτουργικότητας και της ασφάλειας του λιμένα.»
«Η σημερινή διαδικασία διαβούλευσης που διοργάνωσε ο ΟΛΠ για το αναπτυξιακό σχέδιο του λιμανιού του Πειραιά, ήταν εσπευσμένη, με αποτέλεσμα παρά τη σοβαρότητα του θέματος να μην είναι ουσιαστική», υπογράμμισε ο Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης, που εκπροσώπησε την Περιφέρεια Αττικής.

Όπως αναφέρει είναι αξιοσημείωτο ότι η πρόσκληση συμμετοχής στη σημερινή διαδικασία έφτασε στη Περιφέρεια και σε Δήμους αργά το μεσημέρι της Παρασκευής 19/1, με αποτέλεσμα να είναι χρονικά αδύνατη η μελέτη του πολυσέλιδου επιχειρησιακού σχεδίου και η διαμόρφωση προτάσεων ή και παρατηρήσεων,

Ο Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ότι: « Η διαδικασία διαβούλευσης του επιχειρησιακού σχεδίου απαιτείται να είναι ουσιαστική και γι’ αυτό είναι αναγκαίο να υπάρχει ο απαιτούμενος χρόνος, ώστε να μελετηθεί το προτεινόμενο σχέδιο και να γίνουν από τους φορείς τεκμηριωμένες προτάσεις και παρατηρήσεις.»

Και πρόσθεσε: «Μάλιστα, επειδή σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης το αποτέλεσμα της διαβούλευσης θα πρέπει να ληφθεί υπόψη από τον κυβερνητικό φορέα (Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής) για την έγκριση ή απόρριψη του επιχειρησιακού σχεδίου ζητάμε η διαδικασία αυτή να είναι ουσιαστική και γόνιμη. Ο τρόπος που αναπτυχθεί και θα λειτουργήσει τα επόμενο χρόνια το λιμάνι είναι προφανές ότι θα έχει θετική ή αρνητική επίδραση στις πόλεις και στην ευρύτερη περιοχή καθώς βρίσκεται μέσα στον αστικό ιστό.»

Για όλους αυτούς τους λόγους ζητήθηκε και τελικά συμφωνήθηκε να δοθεί εύλογος χρόνος στους φορείς ώστε να καταθέσουν εγγράφως τις προτάσεις ή και τις παρατηρήσεις τους επί του προτεινόμενου επιχειρησιακού σχεδίου του λιμανιού.

Στην παρουσίαση παραβρέθηκαν ο Αντιπεριφερειάρχης κ. Γαβρίλης Γ., οι Δήμαρχοι: Πειραιά κ. Μώραλης Ι., Κερατσινίου-Δραπετσώνας κ. Βρεττάκος Χ, Περάματος κ. Λαγουδάκης Γ., ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ κ. Σακέλλης Μ., ο Κεντρικός Λιμενάρχης κ. Λεοντάρας Κ., ο Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιάρχων Τσικαλάκης Μ., εκπρόσωποι του Ναυτικού Επιμελητηρίου, του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου, του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά, των Ναυτικών Πρακτόρων, Συνδικαλιστικών Ενώσεων και άλλων φορέων.
Οι φορείς που συμμετέχουν στη διαβούλευση θα αποστείλουν τις προτάσεις τους για την τελική διαμόρφωση του αναπτυξιακού πλάνου.
Σημειώνεται ότι στο επενδυτικό πλάνο του ΟΛΠ περιλαμβάνεται η ανάπτυξη κέντρου logistics, κατασκευή τουλάχιστον δύο ξενοδοχειακών συγκροτημάτων, επέκταση επιβατικού λιμένα κρουαζιέρας και κατασκευή νέου επιβατικού σταθμού.
Ειδικότερα μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα για την ανάπτυξη του Κέντρου Αποθήκευσης και Διανομής στην πρώην περιοχή ΟΔΔΥ έκτασης 80.000m2 με την κατασκευή νέων σύγχρονων αποθηκών εφοδιαστικής αλυσίδας .Στις 12 Φεβρουαρίου αναμένεται να καταπλεύσει επίσης στον Πειραιά ένα από τα μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας πλοία του στόλου της COSCO 20.000+ TEU’s.
Με τον κατάπλου του συγκεκριμένου πλοίου, ο Πειραιάς ουσιαστικά «κλειδώνει» τον κομβικό του ρόλο στο θαλάσσιο δρόμο του μεταξιού ενώ παράλληλα το εντάσσει στα ευρωπαϊκά λιμάνια που μπορούν να δεχθούν και εξυπηρετήσουν πλοία αυτού του μεγέθους.
Νέα δεδομένα και στο δεξαμενισμό των πλοίων για ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες, θα διαμορφώσει η τοποθέτηση της νέας πλωτής δεξαμενής «Piraeus III» από τον ΟΛΠ-COSCO στο Πέραμα, που αναμένεται να φθάσει στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στο λιμάνι του Πειραιά, περί τα τέλη Φεβρουαρίου-αρχές Μαρτίου.
Η νέα δεξαμενή μήκους 240 μέτρων, πλάτους 45μ., βάθους 18 μ., χωρητικότητας 205,66 τόνων και ανυψωτικής ικανότητας 22.000 τόνων, θα μπορεί να εξυπηρετεί πλέον τα περισσότερα πλοία της ακτοπλοΐας αλλά και ελληνόκτητα κρουαζιερόπλοια. Ήδη για την τοποθέτησή της έχουν εγκριθεί και ήδη εκτελούνται συγκεκριμένα έργα στην περιοχή.
Τα έργα, που υλοποιεί η εταιρεία TEKΑΛ, περιλαμβάνουν εκβάθυνση της λιμενολεκάνης μέχρι και 20 μέτρα λειτουργικό βάθος, νέα δίκτυα ηλεκτροδότησης και υδροδότησης, αλλά και τοποθέτηση τεσσάρων ναύδετων για την αγκυροβόληση των πλοίων. Η ολοκλήρωση των έργων, αναμένεται περίπου στις αρχές Μαρτίου.
Στόχος του ΟΛΠ είναι επίσης το λιμάνι του Πειραιά να αποκτήσει ηγετική θέση στην κρουαζιέρα στη Μεσόγειο, με προσέλκυση 580.000 επιβατών που να έχουν ως λιμάνι εκκίνησης τον Πειραιά και από τους οποίους οι 100.000 να προέρχονται από την Κίνα.
Αναμένεται η επέκταση στο νότιο τμήμα του λιμανιού με τη δημιουργία συνολικά 6 θέσεων πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων νέας γενιάς 350 μέτρων, εφόσον ολοκληρωθεί η σχετική αδειοδότηση από την Περιφέρεια Αττικής και η έκριση από την ΕΕ. Στο ίδιο σημείο αναμένεται να κατασκευαστεί και νέος επιβατικός σταθμός κρουαζιέρας.
Αναμένεται επίσης η ανακατασκευή του κτιρίου της Παγόδας σε πεντάστερο ξενοδοχείο, η μετατροπή των παλαιών αποθηκών σε ξενοδοχείο 4 και 5 αστέρων και η κατασκευή νέας ξενοδοχειακής μονάδας στην περιοχή Porto Leone. Επίσης προβλέπεται η κατασκευή δύο πενταόροφων κτιρίων στάθμευσης αυτοκινήτων έκτασης 75.000m2 το καθένα, και η ανακατασκευή της πέτρινης αποθήκης σε μουσείο μετανάστευσης και ιστορικό αρχείο .
Ο Οργανισμός θα προμηθεύσει εξάλλου οικολογικά λεωφορεία για τη διευκόλυνση των μετακινήσεων των επιβατών και του κοινού γύρω από το κεντρικό λιμάνι της ακτοπλοΐας και της κρουαζιέρας.