Υπέργεια λύση για τη σύνδεση του μετρό της Θεσσαλονίκης με το αεροδρόμιο «Μακεδονία», στα πρότυπα της σύνδεσης Δουκίσσης Πλακεντίας –Αεροδρόμιο του μετρό της Αθήνας, μελετούν το Υπουργείο Υποδομών και η Αττικό Μετρό ΑΕ. Σε αυτή την κατεύθυνση έχουν οδηγήσει δυο κρίσιμοι παράγοντες. Από τη μία, η αποφυγή του κόστους της διάνοιξης σηράγγων, καθώς και των απαλλοτριώσεων που θα υπήρχαν σε περίπτωση επίγειας λύσης καθιστούν την επιλογή αυτή πιο γρήγορη και οικονομική. Παράλληλα είναι εφικτή δεδομένου ότι η περιοχή βρίσκεται εκτός αστικού ιστού.
Όπως εκτίμησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σπίρτζης, κατά την άφιξη του μετροπόντικα στο σταθμό «Καλαμαριά», που ανήκει στην πρώτη επέκταση της βασικής γραμμής, οι τρεις επεκτάσεις νέας γενιάς, δηλαδή προς Εύοσμο και Ευκαρπία, σε συνδυασμό με το αεροδρόμιο θα φτάσουν συνολικά σε κόστος το 1-1,3 δισ. ευρώ.
Δίνοντας έμφαση στο γεγονός ότι «το 2020 η Θεσσαλονίκη θα έχει μετρό», ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, κ. Γιάννης Μυλόπουλος, επισήμανε μιλώντας στο «Βήμα» λίγες ώρες μετά την άφιξη του μετροπόντικα στην Καλαμαριά ότι «είναι δέσμευση της κυβέρνησης και του Υπουργείου Υποδομών να δοθεί ιδιαίτερο βάρος στην επέκταση του μετρό προς τις δυτικές συνοικίες, εκεί όπου χτυπά η καρδιά της εργατικής Θεσσαλονίκης».

Οι πρώτες εργασίες θα προετοιμάσουν το έδαφος για τις «δυτικές» επεκτάσεις εντός του 2018
Προς τούτο, γίνονται ήδη βήματα για την εξεύρεση χρηματοδότησης για την κατασκευή των δύο επεκτάσεων σε Εύοσμο και Ευκαρπία, μήκους περίπου 4,5 και 5,5 χλμ. αντίστοιχα, με εκτιμώμενο κόστος τα 950 εκατ. ευρώ. Για την προετοιμασία των δυο επεκτάσεων, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2018, πρόκειται να βγουν από την Αττικό Μετρό οι δυο διαγωνισμοί για τις πρόδρομες εργασίες, με κόστος που εκτιμάται στα 30 εκατ. ευρώ . Αυτή την περίοδο γίνεται η απαραίτητη προετοιμασία των τευχών, ενώ η χρηματοδότηση έχει ήδη εξασφαλισθεί.
Στόχος των πρόδρομων εργασιών, διαδικασία που ακολουθείται και στην περίπτωση της Γραμμής 4 της Αθήνας, είναι η απεμπλοκή του βασικού έργου από τις συνήθεις αιτίες καθυστέρησης που έχουν διαχρονικά ταλαιπωρήσει τα έργα στη χώρα μας. Μέσω των δυο διαγωνισμών θα γίνουν οι απαραίτητες εργασίες για τη μετακίνηση των Δικτύων Κοινής Ωφέλειας (ΟΚΩ) και οι αρχαιολογικές ανασκαφές. Παράλληλα, θα εξασφαλισθεί χρόνος για την ολοκλήρωση των απαραίτητων απαλλοτριώσεων.
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα δημοπρατηθούν οι νέας γενιάς επεκτάσεις, ο υπουργός εξήγησε ότι θα πρέπει να συνεκτιμηθεί το νέο θεσμικό πλαίσιο γύρω από τα έργα, αλλά και οι τεχνολογικές απαιτήσεις, δεδομένου ότι το έργο θα έχει συρμούς χωρίς οδηγό και σύγχρονα συστήματα. «Όλα αυτά θα συνεκτιμηθούν από τις υπηρεσίες για να δούμε αν θα συνεχίσουμε το έργο να βγει ως μελέτη-κατασκευή με το νέο τρόπο, όμως, που ορίζεται στο θεσμικό πλαίσιο ή αν θα έχουμε προχωρημένες μελέτες για να γίνει η δημοπράτηση ή για να γίνουν, πιθανά, συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, όπως προβλέπεται στη δεύτερη φάση της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας».
Πρώτα εμπορικά δρομολόγια του μετρό το 2020
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που ακολουθούν τα έργα στη Θεσσαλονίκη, όπως επαναβεβαίωσε ο υπουργός εχθές από το δεύτερο «ξετρύπημα» στην Καλαμαριά, το 2019 θα ξεκινήσει η απαραίτητη δοκιμαστική λειτουργία της κύριας γραμμής από Συντριβάνι ως Νέα Ελβετία, θα δοθεί στους πολίτες το φθινώπορο του 2020 και δυο μήνες αργότερα θα δοθεί και η επέκταση για Καλαμαριά.
Οι ρυθμοί με τους οποίους προχωρά η διάνοιξη των σηράγγων της γραμμής, συνολικού μήκους 4,78 χλμ., σημειώνουν ρεκόρ. Με την άφιξη του «Φρίξου» στην Καλαμαριά, τον τέταρτο στη σειρά σταθμό, έχει επιτευχθεί η διάνοιξη του 60% των δίδυμων σηράγγων της επέκτασης προς την Καλαμαριά. Αναμένεται λοιπόν εντός του καλοκαιριού, και νωρίτερα έναντι του αρχικού σχεδιασμού για τον Σεπτέμβριο, να έχουν ολοκληρωθεί οι δίδυμες σήραγγες.