Στη Βουλή φέρνει η Νέα Δημοκρατία το ζήτημα του πλοίου «Αndromeda» με ερώτηση που κατέθεσε ο Γραμματέας της Πολιτικής Επιτροπής και βουλευτής Ηρακλείου κ. Λευτέρης Αυγενάκης.
Την ίδια στιγμή το φορτηγό πλοίο «Καπετάν Χρήστος» που μεταφέρει τους 410 τόνους εκρηκτικών του πλοίου «Andromeda» βρίσκεται εν πλω για τη Θεσσαλονίκη και ο εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας εταιρείας κ. Θεόδωρος Ρέλλος που παρουσιάστηκε χθες στο Λιμεναρχείο Πειραιά αναμένονταν να οδηγηθεί στην Εισαγγελία Πειραιά.
Ο ίδιος μιλώντας πρόσφατα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ είχε δηλώσει ότι είναι πάντα στη διάθεση των αρχών για να δώσει τις απαραίτητες διευκρινήσεις, ενώ υποστήριξε ότι για ενάμιση μήνα το πλοίο βρίσκονταν σε «ομηρεία» λόγω αθέτησης των υποχρεώσεων από τις δύο τουρκικές εταιρείες στις οποίες ανήκει το συγκεκριμένο εμπόρευμα και οι οποίες όπως τόνισε δεν κατέβαλαν τα λιμενικά τέλη, προκειμένου το «Andromeda» να μεταβεί μέσω της διώρυγας του Σουέζ στο Τζιμπουτί όπου ήταν και ο προορισμός του φορτίου.
Επίσης υπενθυμίζεται πως τα οκτώ μέλη του πληρώματος κρίθηκαν προφυλακιστέα.
Ο κ. Αυγενάκης σημειώνει ότι «σύμφωνα με δημοσιεύματα, το εν λόγω πλοίο περιφέρεται στα ελληνικά χωρικά ύδατα για ένα περίπου μήνα, ενώ οι ελληνικές αρχές γνώριζαν το περιεχόμενο του φορτίου. Ειδικότερα, το πλοίο «Andromeda», μέσω της εταιρίας που το πρακτορεύει, ζήτησε στις 18 Δεκεμβρίου 2017 την συνδρομή των ελληνικών Αρχών λόγω της επικινδυνότητας του φορτίου επικαλούμενο ότι υπήρχε οικονομική διαφορά των πλοιοκτητών με τους ναυλωτές-φορτωτές και τους παραλήπτες.»
Αναφέρει ακόμη ότι «μάλιστα, στις 20 Δεκεμβρίου 2017, σύμφωνα με έγγραφα που επικαλείται ο τύπος, η εταιρία που πρακτορεύει το πλοίο ζήτησε από το αρμόδιο Υπουργείο με αίτημα της «την κατ΄ εξαίρεση δυνατότητα προσέγγισης του πλοίου στο λιμάνι του Αστακού, με σκοπό την εκφόρτωση και αποθήκευση του φορτίου μέχρις ότου επιλυθεί ή διακανονιστεί η οικονομική διαφορά των πλοιοκτητών με τους ναυλωτές/φορτωτές και παραλήπτες, ώστε να απελευθερωθεί το συγκεκριμένο πλοίο από την παρούσα δέσμευσή του και να αναχωρήσει άμεσα». Σύμφωνα με τα ίδια δημοσιεύματα, το Υπουργείο αρνήθηκε την προσέγγιση στο λιμάνι του Αστακού με αποτέλεσμα το πλοίο να περιφέρεται στα ελληνικά χωρικά ύδατα, ζητώντας άδεια να δέσει σε διάφορα λιμάνια, όπως αυτό της Καλαμάτας, των Κυθήρων, των Καλών Λιμένων και της Σητείας και λαμβάνοντας κάθε φορά αρνητική απάντηση σε μία προσπάθεια να απαλλαχθούν από ένα πλοίο με επικίνδυνο φορτίο. Όλο αυτό το διάστημα το πλοίο πλέει σε ελληνικά χωρικά ύδατα!»
Επισημαίνει επίσης ότι «σύμφωνα με τον Κανονισμό Λιμένα του Ηρακλείου, το λιμάνι του Ηρακλείου είναι επιβατηγό και απαγορεύεται σε αυτό η προσέγγιση και πρόσδεση πλοίων με επικίνδυνα φορτία, όπως το φορτίο του «Andromeda». Μάλιστα, το εξαιρετικά επικίνδυνο του φορτίου έχει επισημάνει και ο διαχειριστής της εταιρείας, κ. Θ. Ρέλλος, όπου επεσήμανε: «Αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο Ηράκλειο 410.000 κιλά δυναμίτιδας, σε ένα λιμάνι επιβατικό που δεν έχει καν εμπειρία αποθηκών, πόσο μάλλον αποθηκών επικίνδυνων υλικών…. Αντιλαμβάνεστε όμως ότι αν γίνει κάποιο ατύχημα το μισό Ηράκλειο θα γίνει έρημος Σαχάρα». Σοβαρά ερωτήματα προκύπτουν και για το εάν υπάρχει το κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό στις λιμενικές υπηρεσίες της Κρήτης, και ειδικότερα του Ηρακλείου, προκειμένου να μπορεί η υπηρεσία να ανταπεξέλθει σε τέτοια περιστατικά. Δυστυχώς, αυτή τη στιγμή, οι λιμενικές υπηρεσίες της Κρήτης δεν διαθέτουν πυροτεχνουργό, ούτε αστυνομικό σκύλο ανίχνευσης εκρηκτικών, ώστε να μπορούν να ασκήσουν αποτελεσματικά, και κυρίως ακίνδυνα, τα καθήκοντα τους.»
Ο κ. Αυγενάκης ζητά απαντήσεις στα ερωτήματα εάν είναι νόμιμη η έλευση και η παραμονή του πλοίου «Andromeda» με το επικίνδυνο φορτίο στο λιμάνι του Ηρακλείου και πως επελέγη το λιμάνι του Ηρακλείου για την κατάπλευση του πλοίου καθώς επίσης και εάν ήταν γνωστό στις Αρχές το φορτίο του πλοίου ζητώντας την προσκόμιση των σχετικών εγγράφων. Επιπλέον ρωτά εάν ακολουθήθηκαν οι νόμιμες διαδικασίες από τις 18 Δεκεμβρίου 2017 που το πλοίο «Andromeda» ζήτησε τη συνδρομή των ελληνικών Αρχών μέχρι και σήμερα που παραμένει στο λιμάνι του Ηρακλείου.