Ως «κινητή βόμβα» που εάν είχε «εκραγεί» θα υπήρχαν απρόβλεπτες συνέπειες για τους ανθρώπους και το θαλάσσιο περιβάλλον χαρακτήρισε ο Διευθυντής του κλάδου Ασφάλειας και Αστυνόμευσης του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής υποναύαρχος Γιάννης Αργυρίου το φορτηγό πλοίο που κατασχέθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης και όπως διαπιστώθηκε μετέφερε εκρηκτικά με προορισμό τη Λιβύη. Ο κ. Αργυρίου σημείωσε πως το ΛΣ κατάφερα να «απασφαλίσει» αυτή τη «κινητή βόμβα».

Όπως ειπώθηκε κατά τη διάρκεια παρουσίασης της υπόθεσης το μεσημέρι της Τετάρτης στο Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος «μετά από αξιοποίηση πληροφοριών του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος –Ελληνικής Ακτοφυλακής, στις 6 Ιανουαρίου εντοπίστηκε από ναυαγοσωστικό σκάφος του Λ.Σ. –ΕΛ.ΑΚΤ., το φορτηγό πλοίο «ANDROMEDA» σημαίας Τανζανίας, που έπλεε στη θαλάσσια περιοχή του Αγίου Νικολάου Κρήτης, προκειμένου ελεγχθεί πλοίο και φορτίο από άνδρες Κλιμακίου Ειδικών Αποστολών του Λ.Σ. –ΕΛ.ΑΚΤ. και του Τελωνείου Κρήτης»

Στις 8 Ιανουαρίου κρίθηκε απαραίτητος ο ενδελεχής έλεγχος του φορτίου του πλοίου, το οποίο αποτελούταν από 29 εμπορευματοκιβώτια και 11 δεξαμενές υγραερίου. Για το λόγο αυτό, δόθηκε εντολή στον Πλοίαρχο του πλοίου να καταπλεύσει στον λιμένα Ηρακλείου Κρήτης, συνοδεία περιπολικού σκάφους Λ.Σ.
Στο πλοίο επέβαινε 8μελές πλήρωμα εκ των οποίων δύο Ουκρανοί, πέντε Ινδοί και ένας Αλβανός υπήκοος και σύμφωνα με τα φορτωτικά έγγραφα του πλοίου, τα εμπορευματοκιβώτια είχαν φορτωθεί από τον λιμένα Mersin Τουρκίας με λιμένα εκφόρτωσης το Τζιμπουτί, ενώ οι δεξαμενές υγραερίου από τον λιμένα Ισκεντερούν Τουρκίας με λιμένα εκφόρτωσης το Ομάν.

Αφού εκφορτώθηκε το σύνολο του φορτίου, διενεργήθηκε έλεγχος από τον οποίο επιβεβαιώθηκε το περιεχόμενο των 29 εμπορευματοκιβωτίων (εκρηκτικές ύλες –πυροκροτητές και άλλος εξοπλισμός όπως νιτρική αμμωνία και ειδικό τζελ), διασταυρούμενο με τα αναγραφόμενα στα δηλωτικά και συνοδευτικά έγγραφα του φορτίου ενώ επιβεβαιώθηκε ότι, οι 11 δεξαμενές υγραερίου ήταν κενές φορτίου. Όπως είπε ο κ. Αργυρίου τα εκρηκτικά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε λατομεία αλλά και για την κατασκευή βομβών για τρομοκρατικές ενέργειες.
Επίσης στις 9 Ιανουαρίου διενεργήθηκε στο πλοίο επιθεώρηση από το Τοπικό Κλιμάκιο Επιθεωρήσεων Πλοίων Ηρακλείου και διαπιστώθηκαν συνολικά 102 σοβαρές παρατηρήσεις/ελλείψεις αναφορικά με την αξιοπλοΐα του «με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια του πλοίου, του πληρώματος και του φορτίου» όπως τονίστηκε.
Ακόμη κατά την προανάκριση προέκυψε ότι ο καπετάνιος του πλοίου πήρε εντολή από τον πλοιοκτήτη να μεταβεί στον λιμένα Μισουράτας Λιβύης, προκειμένου εκφορτώσει και παραδώσει το σύνολο του φορτίου «περιοχή για την οποία σύμφωνα με το άρθρο 2, παρ. 1α σε συνδυασμό με την παρ. 4.1 του Παραρτήματος Ι του Κανονισμού ΕΕ 2016/44, σχετικά με περιοριστικά μέτρα λόγω της κατάστασης στη Λιβύη και για την κατάργηση του Κανονισμού ΕΕ αριθ. 204/2011 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, απαγορεύεται η πώληση, προμήθεια, μεταβίβαση ή εξαγωγή, άμεσα ή έμμεσα, εξοπλισμού που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για εσωτερική καταστολή».
Επιπροσθέτως, εντοπίστηκε σχετική ημερολογιακή εγγραφή στο ημερολόγιο γέφυρας του πλοίου στις 18 Δεκεμβρίου 2017 ενώ επί του πλοίου δεν εντοπίστηκαν ναυτιλιακοί χάρτες για τις περιοχές Τζιμπουτί και Ομάν.
Το πλήρωμα του πλοίου κατά τη διάρκεια της προανάκρισης έπεσε σε αντιφάσεις ενώ μετά από εντολή της Εισαγγελέως Πρωτοδικών Πειραιά, συνελήφθη και αναμένεται την Πέμπτη να προσαχθεί ενώπιον της.
Επίσης για την υπόθεση ενημερώθηκε η αρμόδια Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης, προκειμένου επιληφθεί για θέματα αρμοδιότητάς της.
Ως ιδιοκτήτης του πλοίου φέρεται η εταιρείαANDROMEDA SHIP MANAGEMENT SA και εξετάζεται ο πλοιοκτήτης να είναι έλληνας. Επιπλέον ερευνώνονται τα δρομολόγια που έκανε το συγκεκριμένο πλοίο το προηγούμενο χρονικό διάστημα καθώς φαίνεται ότι είχε προσεγγίσει και λιμάνια της Κύπρου.