Έκπληξη εκφράζει, με ανακοίνωσή της, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας αναφορικά με τις αιτιάσεις που διατυπώνονται τις τελευταίες ώρες από διάφορες πλευρές για την ασφάλεια του διαδρόμου προσγείωσης/απογείωσης του αεροδρομίου «Μακεδονία» που χρησιμοποιείται για το διάστημα που γίνονται εργασίες αναβάθμισης του βασικού διαδρόμου.

Η κίνηση που πυροδότησε εκ νέου τις αντιδράσεις τοπικών φορέων, αλλά και της Fraport Greece, ήρθε από την αεροπορική εταιρεία EasyJet, η οποία ματαίωσε αρχικά για 48 ώρες τις πτήσεις από και προς το αεροδρόμιο κι εν συνεχεία τουλάχιστον ως τις 21 Δεκεμβρίου, διακινώντας τους επιβάτες της μέσω Αθήνας και Καβάλας.

Μάλιστα, στελέχη της ΥΠΑ εκφράζουν τον προβληματισμό τους σχετικά με τη σκοπιμότητα της εν λόγω κίνησης, τη στιγμή μάλιστα που από τις 23 Νοεμβρίου 2017 οι πτήσεις πραγματοποιούνται κανονικά. Απαντώντας στις αιτιάσεις περί κινδύνου λόγω των εργασιών που εκτελούνται στο «Μακεδονία», η ανακοίνωση διαβεβαιώνει ότι ο τροχόδρομος 10L-28R (που χρησιμοποιείται ως εναλλακτική λύση) έχει ελεγχθεί, προτού πιστοποιηθεί και αποδοθεί για χρήση ως κύριος διάδρομος. Μάλιστα, όπως επισημαίνεται, για την ολοκλήρωση των δοκιμαστικών πτήσεων έχει εκδοθεί και δημόσια ανακοίνωση στην ιστοσελίδα της ΥΠΑ ήδη από την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου 2017.

Χωρίς προβλήματα η κίνηση στον διάδρομο

«Με την παραπάνω ανακοίνωση ενημερώθηκε η αεροπορική κοινότητα για τους εκτεταμένους ελέγχους που έγιναν και για τις δοκιμές που υλοποιήθηκαν με αεροσκάφος A-320 της Aegean Airlines, προκειμένου να πιστοποιηθεί ο διάδρομος 10L-28R ώστε να λειτουργήσει ως κύριος διάδρομος απογείωσης – προσγείωσης αεροσκαφών» αναφέρεται και συνεχίζει η ανακοίνωση: «Την ίδια μέρα πραγματοποιήθηκαν 15 πτήσεις αεροσκαφών στον ίδιο διάδρομο χωρίς καμία παρατήρηση από τους χειριστές των αεροσκαφών των αεροπορικών εταιρειών και από τις 23 Νοεμβρίου και ώρα 09.00 π.μ. οι πτήσεις πραγματοποιούνται κανονικά χωρίς κανένα πρόβλημα».

Όπως επισημαίνεται μάλιστα από την ΥΠΑ, τα αεροσκάφη με τα οποία επιχειρεί η εν λόγω αεροπορική εταιρεία είναι ιδίου τύπου με αυτά που επιχείρησαν κατά την διάρκεια των ελέγχων και δοκιμών, «όπου καταδείχθηκε η καταλληλότητα του διαδρόμου». Παράλληλα, όσον αφορά στο θέμα της ομίχλης, ενός φαινομένου που διαχρονικά παρατηρείται τέτοια εποχή στο «Μακεδονία», η Υπηρεσία τονίζει ότι «η ασφάλεια των πτήσεων είναι αδιαπραγμάτευτη και προς αυτή την κατεύθυνση εργάζεται όλο το στελεχιακό δυναμικό της».

Σχετικά με τις ανησυχίες που διατυπώθηκαν για την καταλληλότητα του συστήματος προσγείωσης δεδομένων των έντονων φαινομένων ομίχλης στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», επισημαίνοντας ότι «θα ήταν αδύνατη η προσγείωση ακόμη και με το σύστημα προσγείωσης ILS II», η αρμόδια υπηρεσία ενημερώνει με την ανακοίνωσή της ότι το σύστημα που χρησιμοποιείται είναι το VOR Approach Ραδιοβοήθημα στο Τρίλοφο της Θεσσαλονίκης.

Ερωτηματικά για σκοπιμότητες

Με την ανακοίνωσή της, η ΥΠΑ αφήνει ακόμη αιχμές για τη σκοπιμότητα της απόφασης της EasyJet (χωρίς να την ονοματίζει) να ακυρώσει για μια μέρα όλες της πτήσεις από και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία», και να εξυπηρετηθεί από την Αθήνα. Μάλιστα, όπως ενημέρωσε, σκοπεύει μέχρι τις 6 Δεκεμβρίου να διενεργεί τις πτήσεις μέσω Αθήνας, διαθέτοντας στους επιβάτες μετακίνηση με λεωφορείο ως τη Θεσσαλονίκη, ενώ από τις 7 έως τουλάχιστον τις 21 Δεκεμβρίου θα χρησιμοποιεί το αεροδρόμιο της Καβάλας.

Για την επιλογή αυτή, η ΥΠΑ σχολιάζει τα εξής: «Πέραν του ότι προκάλεσε ταλαιπωρία στους επιβάτες που ταξίδευαν από και προς το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, προξένησε και εύλογες απορίες καθώς σε κοντινότερη απόσταση από την Αθήνα (απέχει 550 χιλιόμετρα το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος»), πλησίον της Θεσσαλονίκης υπάρχουν δύο εναλλακτικά αεροδρόμια που θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν. Συγκεκριμένα τα αεροδρόμια της Καβάλας (απέχει 158 χλμ.) και της Κοζάνης (απέχει 124 χλμ.). Αναρωτιόμαστε λοιπόν μήπως υπάρχουν άλλοι σκοποί για την ενεργεία αυτή και παρακαλούμε τις εταιρείες να μην εμπλέκουν την ΥΠΑ στους εκάστοτε εμπορικούς σχεδιασμούς τους».

«Υπήρξε έγκαιρη ενημέρωση»

Επίσης, αντικρούοντας την κατηγορία της αεροπορικής εταιρείας ότι δεν ενημερώθηκε εγκαίρως ούτε για την έναρξη των εργασιών, ούτε για την εναλλακτική χρήση του διαδρόμου, η ΥΠΑ σημειώνει ότι «είχε έγκαιρα ενημερώσει όλες τις αεροπορικές εταιρείες, με ΝΟΤΑΜ, για τις αλλαγές στο «Μακεδονία», γεγονός που επιβεβαιώνεται και στην χθεσινή ανακοίνωση της Fraport Greece. Παρόλα αυτά, η διαχειρίστρια εταιρεία των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων τονίζει στην ανακοίνωσή της ότι είχε υποβάλει μια σειρά λύσεων «που θα επέτρεπαν την απρόσκοπτη λειτουργία του αεροδρομίου».

Η έναρξη των έργων στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης είχε αρχικά προγραμματιστεί για τον περασμένο Μάρτιο, χρονική περίοδος κατά την διάρκεια της οποίας τα προβλήματα στις πτήσεις λόγω των καιρικών συνθηκών είναι περιορισμένα, όμως για να μη διαταραχθεί η λειτουργία του αεροδρομίου κατά την ανάληψη του από τον παραχωρησιούχο μετατέθηκαν. Πρόκειται για έργα τα οποία έχουν σχεδιαστεί από το 2006 και υλοποιούνται με κεφάλαια προερχόμενα από τα διαρθρωτικά ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οπότε εάν δεν γίνουν αυτό θα σημαίνει απαίτηση επιστροφής των χρημάτων από το Ελληνικό Δημόσιο.

Τέλος, όπως επισημαίνεται προς τις τοπικές αρχές της Θεσσαλονίκης και την τοπική κοινωνία, «το Αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης κατόπιν της ολοκλήρωσης των έργων θα αυξήσει σημαντικά την δυναμικότητά του και θα αναβαθμίσει το επίπεδο εξυπηρέτησης των αεροπορικών εταιρειών και των επισκεπτών. Το όφελος που θα αποκομίσει η ευρύτερη περιοχή είναι ασύγκριτα μεγαλύτερο από το κόστος της πρόσκαιρης και παροδικής ενόχλησης που προκαλούν τα έργα, τα οποία εξάλλου ολοκληρώνονται εντός χρονικού διαστήματος τριών μηνών».

Υπενθυμίζεται ότι από τις αρχές του 2016 τουριστικοί και εμπορικοί φορείς είχαν εκφράσει έντονες ανησυχίες για τη μείωση της επιβατικής κίνησης που θα επέφεραν οι εργασίες, καθώς και για την αναγκαιότητά τους. Μάλιστα και η τοπική αυτοδιοίκηση είχε ζητήσει από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενημέρωση σχετικά με την αναγκαιότητα της αναβάθμισης του διαδρόμου.