Κίνηση εντυπωσιασμού και όχι ουσίας χαρακτηρίζουν στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής την απόφαση των τουρκικών Αρχών για απαγόρευση απόπλου προς Ελλάδα όλων των εμπορικών ιστιοπλοϊκών σκαφών, δηλαδή των σκαφών με τουρκική σημαία που ενοικιάζονται από τουρίστες, στις τουρκικές ακτές, με κατεύθυνση τα ελληνικά νησιά. Δεν ισχύει το ίδιο ωστόσο για τα σκάφη με ελληνική σημαία που διοργανώνουν εκδρομές προς τα τουρκικά παράλια.
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι το ζήτημα της «ποιότητας» των σκαφών με τουρκική σημαία αναδείχθηκε φέτος ενώ τα συγκεκριμένα σκάφη πραγματοποιούν κάθε χρόνο, ειδικά το καλοκαίρι, ταξίδια στις ελληνικές θάλασσες μεταφέροντας χιλιάδες ανθρώπους κάθε ηλικίας κάτι που δείχνει πως τα προηγούμενα χρόνια γινόντουσαν μεν έλεγχοι αλλά δεν ήταν τόσο εντατικοί προκειμένου να μην επηρεαστούν οικονομικά οι τοπικές οικονομίες των νησιών του Αιγαίου από ενδεχόμενη διακοπή δρομολογίων.
Όπως ανέφεραν στο «Βήμα» πηγές του υπουργείου «διαρκής στόχος μας είναι η θωράκιση των ελληνικών θαλασσών στον τομέα της ασφάλειας και της νομιμότητας. Με τους ελέγχους και τις παραβάσεις που βεβαιώσαμε ουσιαστικά βγάλαμε στην επιφάνεια το θέμα των πλημμελών ελέγχων που γίνονταν από τον τουρκικό αρμόδιο φορέα επιθεώρησης αυτών των σκαφών και αυτό έχει αντίκτυπο σε διεθνές επίπεδο. Εμείς θα συνεχίσουμε τους ελέγχους και θα βεβαιώνουμε πρόστιμα εφόσον διαπιστωθούν παραβάσεις διότι πρόκειται για σκάφη που μεταφέρουν ανθρώπους. Παράλληλα φέτος τον χειμώνα θα εξετάσουμε το θεσμικό πλαίσιο που διέπει αυτά τα σκάφη συνολικότερα και δεν πρόκειται να κάνουμε καμία υποχώρηση στο θέμα της ασφάλειας.»
Σημείωναν ακόμη ότι «γνωρίζουμε τις ανησυχίες των νησιωτών μας. Πάντως μέχρι στιγμής το θέμα έχει απασχολήσει σε υπηρεσιακό επίπεδο, το παρακολουθούμε και ανάλογα με τις εξελίξεις θα εξεταστεί εάν θα συζητηθεί και σε πολιτικό».

Σε ανακοίνωση του το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναφέρει: «Η ομαλή ροή τουριστικών, επιβατηγών και εμπορικών πλοίων μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας έχει θετικές συνέπειες, τόσο για την οικονομία των δύο χωρών όσο και για την επικοινωνία μεταξύ των λαών τους. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής παραμένει ανοιχτό σε διάλογο με την Τουρκία για την αμοιβαίως επωφελή ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού και των ακτοπλοϊκών συνδέσεων, υπό την προϋπόθεση ότι τηρούνται αφενός η ελληνική νομοθεσία για την πάταξη παράνομων ναυλώσεων τουριστικών σκαφών και αφετέρου η διεθνής και ενωσιακή νομοθεσία για την επιθεώρηση πλοίων (Έλεγχος Κράτους Λιμένα – Port State Control).»

«Λευκή επιταγή για λευκή σημαία;»

Με την απόφαση, που εστάλη στις κατά τόπους τουρκικές λιμενικές αρχές, η Άγκυρα απαγορεύει τα δρομολόγια προς την Ελλάδα για τα γιοτ από Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου και για τα επιβατηγά από τις 12 Οκτωβρίου, επικαλούμενη το Μνημόνιο των Παρισίων (Paris MOU) για τις επιθεωρήσεις των πλοίων.
Όπως είπε ο υπουργός Μεταφορών Αχμέτ Αρσλάν, τα μέτρα που λαμβάνει η Αθήνα θέτουν σε κίνδυνο την κατάταξη της Τουρκίας στη λίστα με τις χώρες με «λευκή σημαία» καθώς είναι σοβαρή η πιθανότητα υποβάθμισής της στους πίνακες απόδοσης σημαιών (Black, Grey, White lists).
«Το γεγονός ότι η Ελλάδα άρχισε να επιθεωρεί και να κρατά μικρά εμπορικά πλοία, μικρότερα των 24 μέτων, ισχυριζόμενη ότι δεν συμμορφώνονται με τους κανονισμούς θέτει σε κίνδυνο τη «λευκή σημαία» της Τουρκίας. Κι αυτό είναι απαράδεκτο», δήλωσε ο Αχμέτ Αρσλάν στο κρατικό δίκτυο TRT.
«Προειδοποιήσαμε και στείλαμε τους ειδικούς μας εκεί. Είπαμε ότι εάν η Ελλάδα αλλάξει αυτή την τακτική, τα γιοτ μας θα ταξιδέψουν στα ελληνικά νησιά και θα συνεχίσουν να συνεισφέρουν στο εμπόριό σας. Αλλά εάν δεν συμβεί αυτό, δεν θα το επιτρέψουμε», τόνισε προσθέτοντας ότι θα συζητήσει το θέμα όταν συναντηθεί με τον έλληνα ομόλογό του κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα στις 12 Οκτωβρίου.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα «Hurriyet», η κράτηση τεσσάρων γιοτ που είχαν προορισμό την Κω και τη Ρόδο και ενός εμπορικού κοντά στο Καλαμάκι έπαιξαν ρόλο στην απόφαση του τουρκικού υπουργείου.
«Έντεκα δικά μας γιοτ και πλοία έχουν κρατηθεί από τις ελληνικές αρχές μέχρι τώρα. Εάν κρατήσουν ένα ακόμα, θα βγούμε από τη λίστα της «Λευκής Σημαίας», πράγμα που σημαίνει υποβάθμιση της ποιότητας των θαλάσσιων μεταφορών μας», είπε ο πρόεδρος της Ένωσης Ναυτικών της Αλικαρνασσού. «Γι’ αυτό ανησυχεί το υπουργείο».
Παράλληλα ταξιδιωτικά γραφεία που πραγματοποιούν εκδρομές στα ελληνικά νησιά ανακοίνωσαν ότι αναστέλλουν τα προγράμματά τους μέχρι τις 12 Οκτωβρίου. Τα μέτρα αναμένεται να επηρεάσουν κυρίως τα ταξίδια από Κουσάντασι, Μαρμαρίδα, Αλικαρνασσό, Ντικιλί και Αϊβαλί.
Οικονομικές συνέπειες

Σημειώνεται, πάντως, ότι στις αποφάσεις της τουρκικής κυβέρνησης αντιδρά έντονα η κοινωνία των τουρκικών μικρασιατικών παραλίων. Τα ελληνικά νησιά αποτελούσαν για πολλούς Τούρκους, ιδιαίτερα για τους Σμυρνιούς τόπο ολιγοήμερων διακοπών τους ακόμα και διακοπών ενός Σαββατοκύριακου, χωρίς τους περιοριστικούς όρους όπως αυτοί της τεράστιας φορολόγησης στο αλκοόλ που έχει επιβληθεί από την κυβέρνηση Ερντογάν.


Αλλά και η οικονομία πολλών παράλιων πόλεων είναι συνδεδεμένη με ταξίδια Ελλήνων στις αγορές τους. Για παράδειγμα τα εβδομαδιαία παζάρια δέχονται χιλιάδες έλληνες αγοραστές που φυσικά δεν θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να τα επισκεφθούν.

Ήδη, στελέχη της τουρκικής αυτοδιοίκησης και των εμπορικών επιμελητηρίων της περιοχής μιλάνε για καταστροφική για τις τοπικές οικονομίες απόφαση. Συνδέουν δε την πρακτική της κυβέρνησης Ερντογάν, με το γεγονός ότι το σύνολο των μικρασιατικών παραλίων αποτελούν τον σκληρό πυρήνα της αντιπολίτευσης.

Στα νησιά του Αιγαίου οι επιχειρηματίες που ασχολούνται με τον τουρισμό εξέφρασαν την ανησυχία τους λέγοντας πως εάν η απαγόρευση ισχύσει και καλοκαίρι του 2018 η οικονομική ζημιά θα είναι πολύ σημαντική.
Όπως σημείωναν στη Χίο μέχρι τα τέλη Αυγούστου οι επισκέπτες από τα τουρκικά παράλια είχαν φτάσει τους 83.400 και γενικότερα στο συγκεκριμένο νησί φέτος η αύξηση στις αφίξεις σε σχέση με το 2016 έφτασε περίπου το 20%, στη Λέσβο το 26% και στη Σάμο πάνω από 70% καθώς μέχρι τώρα είχαν έρθει 40.000 επισκέπτες και ο αριθμός έως το τέλος του έτους αναμένονταν να φτάσει τουλάχιστον τις 50.000. Τόνιζαν ακόμη πως τα δρομολόγια από και προς τα τουρκικά παράλια συνεχίζονται και μετά το καλοκαίρι και ειδικά τα Σαββατοκύριακα η κίνηση είναι αυξημένη. Και πρόσθεταν πως επειδή είναι επισκέπτες που φτάνουν χωρίς να είναι μέλη μιας οργανωμένης εκδρομής έχοντας δηλαδή προπληρώσει μετακίνηση, φαγητό κλπ ξοδεύουν αρκετά χρήματα στα ελληνικά νησιά σε εστιατόρια, εμπορικά καταστήματα, εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων κ.α.
Σε δηλώσεις της στο Βήμα η περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου κυρία Χριστιάνα Καλογήρου χαρακτήρισε σοβαρό το ζήτημα που έχει προκύψει εκφράζοντας την ευχή «σύντομα να επιλυθεί. Για εμάς η ζημιά που προκαλείται είναι πολύ μεγάλη και αντιστοιχή περίπου στο 50% του τουρισμού για τα νησιά της Λέσβου και της Σάμου και περισσότερο από 90% του τουρισμού της Χίου.»