Με τον καιρό να μην είναι «σύμμαχος» ως την Τετάρτη, παρά τη νηνεμία και υπό το βλέμμα των εξειδικευμένων τεχνικών συμβούλων των ασφαλιστικών εταιρειών, τα συνεργεία καθαρισμού πραγματοποίησαν και την εβδομάδα που πέρασε εργασίες έτσι ώστε και οι ακτές να παραδοθούν λειτουργικές και καθαρές και να μην αλλοιωθεί το φυσικό περιβάλλον.
Εκατοντάδες άνθρωποι καθημερινά συλλέγουν τα υπολείμματα του πετρελαίου που διέρρευσε στη θάλασσα του Σαρωνικού κατά τη βύθιση του «Αγία Ζώνη ΙΙ». Οπως επισημαίνουν, η κατάσταση μέρα με τη μέρα βελτιώνεται σημαντικά, ενώ κάποια σημεία, όπως το λιμανάκι των ψαράδων στην Πειραϊκή, έχουν καθαριστεί.
Τα τρία πιο ρυπασμένα σημεία ήταν στη Σαλαμίνα, στον Αγιο Κοσμά και στη Γλυφάδα, ενώ χάρη στους… ανέμους γλίτωσε η Ψυττάλεια που βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από το ναυάγιο, αλλά και μια μεγάλη έκταση στο παραλιακό μέτωπο από τα «Βοτσαλάκια» του Πειραιά ως τον εξωτερικό λιμενοβραχίονα στη μαρίνα Φλοίσβου.
Μια άλλη παράμετρος της όλης επιχείρησης, όπως σημείωναν στελέχη των εταιρειών που έχουν αναλάβει τη διαδικασία της απορρύπανσης, είναι ότι παράλληλα με τον καθαρισμό των ακτών από το πετρέλαιο αφαιρούν και σκουπίδια που είχαν σφηνωθεί στα βράχια αλλά και υπολείμματα από προηγούμενες ρυπάνσεις.
Επιπλέον ανέφεραν πως ουσιαστικά δεν υπάρχει «ασπίδα» για την προστασία των ακτών, καθώς τα φράγματα συγκρατούν μόνο μια ποσότητα από το πετρέλαιο που έχει διαρρεύσει στη θάλασσα. Οπως τονίζουν, λόγω του καιρού ουσιαστικά δεν μπορούσαν να γνωρίζουν εξαρχής προς τα πού θα κινηθεί η «αόρατη» ποσότητα που υπάρχει κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας –δεν ήταν ορατή ούτε από το πλήρωμα του αεροσκάφους του ΛΣ -, καθώς με μια ξαφνική μεταβολή του αέρα, ακόμα και μέσα στη νύχτα, θα μπορούσε να κατευθυνθεί οπουδήποτε.
Εκτός από τις ακτές, πολύ μεγάλη προσπάθεια γίνεται και στον χώρο του ναυαγίου του «Αγία Ζώνη ΙΙ», κοντά στη νησίδα Αταλάντη, ώστε να διατηρηθεί καθαρός. Στο σημείο υπάρχουν μόνο «γυαλάδες» στην επιφάνεια της θάλασσας. Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας (ΕMSA) ανέθεσε έπειτα από διαγωνισμό στη μητρική της εταιρεία, την Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος ΑΕ, την προστασία της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου και του Αιγαίου Πελάγους ως τη θάλασσα της Κύπρου για ευρείας κλίμακας περιστατικά ρύπανσης από πετρελαιοειδή με το αντιρρυπαντικό πλίο «ΑΚΤΕΑ OSRV» το οποίο επιχειρεί στον Σαρωνικό. Στόχος, σύμφωνα με τον διευθυντή του Τμήματος Προστασίας Περιβάλλοντος στην Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος ΑΕ δρα Βασίλειο Μαμαλούκα-Φραγκούλη, είναι μετά τις εργασίες που γίνονται στις ακτές να παραδοθεί μια λειτουργική και καθαρή περιοχή την οποία θα μπορούν να απολαύσουν ξανά οι πολίτες. «Συμμάχους» σε αυτή την προσπάθεια έχουν εκτός από τους κατά τόπους δήμους, τα αρμόδια στελέχη του Λιμενικού Σώματος και τους επιθεωρητές περιβάλλοντος και καθηγητές των Πολυτεχνείων Αθηνών και Κρήτης αλλά και στελέχη του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ). Μάλιστα, με αφορμή το ναυάγιο, προσέθεσαν στον εξοπλισμό τους μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας, όπως υδραυλική βούρτσα για τον καθαρισμό των βράχων, αλλά και τηλεκατευθυνόμενα βαρκάκια ρυμούλκησης φραγμάτων.
Επιπλέον τα συνεργεία καθαρισμού φροντίζουν καθημερινά ώστε να μη σηκώνουν μεγάλες ποσότητες αποβλήτων για να μη δημιουργηθούν δευτερογενή προβλήματα περιβαλλοντικής φύσης και να μην αλλοιωθεί ο χαρακτήρας της περιοχής. Αυτό επιτυγχάνεται με το να είναι επιλεκτικοί όσοι συμμετέχουν στην απορρύπανση, έστω και αν με αυτόν τον τρόπο καθυστερεί η όλη διαδικασία, ενώ αποφεύγεται η χρήση μέσων όπως μπουλντόζες, διότι έτσι μπορεί να τελείωναν άμεσα αλλά θα καταστρεφόταν η παραλία, γιατί θα αφαιρούνταν μεγάλες ποσότητες άμμου.
Σχετικά με το πού καταλήγουν τα λύματα που συγκεντρώνονται, ο κ. Μαμαλούκας-Φραγκούλης σημείωσε ότι αυτά μεταφέρονται προσεκτικά και με οργανωμένο τρόπο στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στον Ασπρόπυργο, όπου γίνεται διαλογή και επεξεργασία και υπάρχει ενδεχόμενο κάποια να γίνουν και πρώτη ύλη για την τσιμεντοβιομηχανία.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ