Συγκέντρωση διαμαρτυρίας με αφορμή το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» στον Σαρωνικό και τη διάσπαρτη ρύπανση που προκάλεσε σε παράκτιες περιοχές της Αττικής είναι σε εξέλιξη μπροστά στο υπουργείο Ναυτιλίας, με πρωτοβουλία της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού.

Να γίνει επειγόντως εκτεταμένος και ουσιαστικός έλεγχος σε όλα τα δεξαμενόπλοια που εφοδιάζουν με ναυτιλιακά καύσιμα διάφορα πλοία και να τεθεί χρονοδιάγραμμα απόσυρσης του γερασμένου στόλου ζητά με ανακοίνωση της η Πανελλήνια Ενωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού.

Ειδικότερα στην ανακοίνωση της η ΠΕΝΕΝ σημειώνει ότι υπάρχει «επείγουσα ανάγκη να ξεκινήσει άμεσα ένας ουσιαστικός έλεγχος σε όλα τα μικρά δεξαμενόπλοια που εφοδιάζουν ή μεταφορτώνουν με ναυτιλιακά καύσιμα όλα τα μεγάλα πλοία (Ακτοπλοϊκά – Φορτηγά –Κρουαζιερόπλοια) αλλά και αυτά που μεταφέρουν καύσιμα στα νησιά, και τα πλοία αυτά στην συντριπτική πλειονότητά τους έχουν ως κοινό χαρακτηριστικό ότι είναι υπερήλικα, ελλιπώς συντηρημένα, ενώ οι έλεγχοι από την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων θεωρούμε ότι όπως αυτοί γίνονται είναι ανεπαρκείς και καταφανέστατα αναποτελεσματικοί! Ο έλεγχος αυτός πρέπει να περιλαμβάνει όλους τους τομείς: ναυπηγικό – κατασκευαστικό, μηχανολογικό, σωστικά και πυροσβεστικά μέσα κ.λπ.»

Η ΠΕΝΕΝ επισημαίνει ότι: «Πληροφορίες, στοιχεία και πολλές ισχυρές ενδείξεις δημιουργούν εύλογα ερωτηματικά για την ποιότητα των ασκούμενων ελέγχων και επιθεωρήσεων, γεγονός που δείχνει την αναξιοπιστία των ίδιων των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας που αυτά φέρουνε από τις αρμόδιες αρχές.

Η ομάδα αυτή των πλοίων συνιστά κατά την γνώμη μας συνεχή κίνδυνο για την ανθρώπινη ζωή στην θάλασσα αλλά είναι και πλωτές οικολογικές βόμβες οι οποίες είναι έτοιμες κάθε στιγμή να πυροδοτήσουν μεγάλες θαλάσσιες οικολογικές καταστροφές!

Παρά τις αναφορές, διαμαρτυρίες και καταγγελίες μας κατά περιόδους ότι οι διενεργούμενοι έλεγχοι είναι αναξιόπιστοι, η πολιτική ηγεσία (τόσο η τωρινή όσο και η προηγούμενη) κωφεύουν και σιωπούν και δεν παίρνουν τα ενδεδειγμένα μέτρα και αποφάσεις.»

Και προσθέτει: «Μπροστά στον κίνδυνο να θρηνήσει η χώρα μας μια νέα θαλάσσια περιβαλλοντολογική καταστροφή εκπέμπουμε σήμα κινδύνου ότι τα γερασμένα αυτά πλοία πρέπει να ελεγχθούν επιτέλους ενώ η ριζική λύση δεν είναι τα διάφορα πασαλείμματα και ημίμετρα της κυβέρνησης αλλά ένα σαφές, μικρό σε διάρκεια χρονοδιάγραμμα για την απόσυρσή τους και την αντικατάστασή τους με νέα σύγχρονα και ασφαλή πλοία.Να καθορισθεί η επάνδρωση σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες των πλοίων και να καταργηθούν όλες οι ειδικές συνθέσεις που έχουν δοθεί κατά παρέκκλιση της νομοθεσίας.Μια σειρά εταιρίες και πλοία αυτής της ομάδας ευθύνονται για το μακρόχρονο λαθρεμπόριο καυσίμων και την γενικευμένη φοροδιαφυγή και το κύκλωμα των λαθρεμπόρων καυσίμων καλά κρατεί και όπως όλα δείχνουν η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ δεν επεδίωξε στα 2,5 χρόνια της θητείας της να ανοίξει μέτωπο για την πάταξη αυτού του απαράδεκτου φαινομένου και προφανώς, μετά τα πρόσφατα γεγονότα, το κύκλωμα αυτό παραμένει αλώβητο και στο απυρόβλητο από την ασκούμενη κυβερνητική πολιτική»

Για τη διαχείριση του ναυαγίου του «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» η ΠΕΝΕΝ σημειώνει ότι: «Η κυβέρνηση αμήχανη και πανικόβλητη από την παταγώδη αποτυχία που είχε τόσο από πλευράς οργάνωσης, σχεδιασμού και συντονισμού η επιχείρηση του κρατικού μηχανισμού για την αντιμετώπιση της βύθισης του Δ/Ξ και της εκτεταμένης θαλάσσιας περιβαλλοντικής ρύπανσης που αυτό προκάλεσε, καθώς και την κωμικοτραγική εικόνα της επικοινωνιακής πολιτικής όπου ο Υπουργός έκανε στο ποδάρι και με το τηλέφωνο από το Λονδίνο, επιχειρεί τώρα με διάφορες εξαγγελίες και με ημίμετρα να αλλάξει την εικόνα και να καταλογίσει την δικαιολογημένη οργή και αγανάκτηση των πολιτών που επί μέρες παρακολουθούν την κυβερνητική ανικανότητα και το επικοινωνιακό Βατερλώ της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.»

Τέλος ζητά «η Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων να κόψει τον ομφάλιο λώρο – δεσμό με το εφοπλιστικό κεφάλαιο, να αναβαθμιστεί με εξειδικευμένο καταρτισμένο επιστημονικό και κατάλληλο προσωπικό, να συμμετάσχουν σε αυτήν εκπρόσωποι των Ναυτεργατών και άλλων επιστημονικών φορέων, να ενισχυθεί ουσιαστικά σε προσωπικό, να θεσμοθετηθεί η διαφάνεια στο έργο και στους ελέγχους και να υπάρχει περιοδική λογοδοσία αλλά και ανακλητότητα των επιθεωρητών, έλεγχος μεπλήρη διαφάνεια στο έργο της αφού αυτό συνδέεται με κρίσιμους τομείς που αφορούν την προστασία της ζωής των ναυτεργατών, των επιβατών, της ναυσιπλοΐας και της προστασίας του περιβάλλοντος.»

Η ανακοίνωση της Κυριακής

«Το ναυάγιο του πλοίου προκάλεσε μια τεράστια θαλάσσια περιβαλλοντολογική καταστροφή στον Αργοσαρωνικό, ενώ η ΠΕΝΕΝ συνέβαλε τα μέγιστα με την καταγγελία της και τις αποκαλύψεις της σχετικά με τα προβλήματα ασφάλειας και αξιοπλοΐας που αντιμετώπιζε το πλοίο», αναφέρεται σε ανακοίνωση του ναυτεργατικού σωματείου.

Στην ίδια ανακοίνωση γίνεται επίσης λόγος για «βαρύτατες πολιτικές ευθύνες της κυβέρνησης και του υπουργείου Ναυτιλίας για το γεγονός ότι επιτρέπει γερασμένα, υποσυντήρητα, ανασφαλή και επικίνδυνα πλοία να ταξιδεύουν δημιουργώντας θανάσιμους κινδύνους για την ζωή και την ασφάλεια των ναυτεργατών αλλά και του θαλάσσιου περιβάλλοντος».

Επίσης σε ανακοίνωση που εξέδωσε το Λιμενικό Σώμα αργά το βράδυ της Κυριακής αναφέρονται τα αποτελέσματα των επιχειρήσεων απορρύπανσης βάσει των στοιχείων που παρέθεσαν η ιδιωτική εταιρεία που έχει αναλάβει τις ενέργειες για την απορρύπανση του Σαρωνικού καθώς και οι ορισθέντες γεωγραφικοί τομεάρχες – ανώτατοι αξιωματικοί του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ. που επιτηρούν τις διαδικασίες απορρύπανσης»

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ανακοίνωση:

1. Η ανάδοχος εταιρία που έχει αναλάβει την επιχείρηση για την απορρύπανση του Σαρωνικού, ενημέρωσε το υπουργείο Ναυτιλίας ότι η άντληση του φορτίου του πλοίου προχωρά με ικανοποιητικούς και σταθερούς ρυθμούς.

2. Στη Σαλαμίνα αναμένεται σήμερα Δευτέρα ένα επιπλέον ιδιωτικό βυτιοφόρο όχημα και ομοίως επιπλέον προσωπικό ιδιωτικών εταιρειών για να ολοκληρωθεί ο καθαρισμός του νερού. Συνεχίστηκαν οι εργασίες απορρύπανσης καθαρισμού της ακτής στην ευρύτερη περιοχή όρμου ΣΕΛΗΝΙΩΝ-ΛΗΜΝΙΩΝΑ-ΚΥΝΟΣΟΥΡΑΣ.

Ελέγχθηκαν οι περιοχές νοτιοανατολικά και ανατολικά ακτογραμμής νήσου Σαλαμίνας, αλλά δεν βρέθηκαν ίχνη ρύπανσης. Οι εργασίες απορρύπανσης συνεχίζονται.

3. Στη Ζέα, έμπροσθεν εισόδου μαρίνα Ζέας και προς νήσο “ΠΑΡΑΣΚΕΥΑ” παρουσιάστηκε επιφανειακή ρύπανση από πιθανά πετρελαιοειδή κατάλοιπα ιριδίζουσας μορφής αυτοδιαλυόμενη και ενημερώθηκε άμεσα η ανάδοχος εταιρεία απορρύπανσης προκειμένου να επιχειρήσει αντιρρυπαντικές εργασίες. Στον Όρμο “Αφροδίτης” συνεχίστηκαν οι εργασίες απορρύπανσης από πέντε άτομα ιδιωτικής εταιρείας και τοποθετήθηκε νέο απορροφητικό φράγμα “λουκάνικο” και “περούκες”. Στη θαλάσσια περιοχή μπροστά από τη ΣΝΔ παραμένει το πλωτό φράγμα, ενώ αναμένεται σήμερα Δευτέρα επιπλέον προσωπικό ιδιωτικών εταιρειών και ναύτες, καθώς και μηχανήματα πλυσίματος με ατμό.

4. Στη θαλάσσια περιοχή Σαρωνικού κατά τη διάρκεια της ημέρας επιχείρησαν αντιρρυπαντικά σκάφη ιδιωτικών εταιρειών καθώς και αντιρρυπαντικά σκάφη Λ.Σ ΕΛ.ΑΚΤ., ενώ πλωτό περιπολικό Λ.Σ πραγματοποίησε επιτήρηση στον ευρύτερο θαλάσσιο χώρο και επέβλεψε τις εργασίες αντιρρύπανσης.

5. Στη 2η, 3η και 4η μαρίνα Γλυφάδας συνολικά επιχείρησαν είκοσι επτά άτομα ιδιωτικής εταιρείας, δεκατρείς εθελοντές της ΜΚΟ “Greenpeace” και είκοσι εθελοντές της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Γλυφάδας. Στη 2η μαρίνα Γλυφάδας επιχείρησε βυτιοφόρο όχημα. Η κατάσταση στην 3η και 4η μαρίνα παρουσιάζεται βελτιωμένη, ενώ στη 2η σταθερή.

6. Εντός εγκατάστασης “ΑΣΤΕΡΑ ΓΛΥΦΑΔΑΣ” επιχείρησαν είκοσι άτομα ιδιωτικής εταιρείας, καθώς και τρία βυτιοφόρα οχήματα. Η εικόνα της εγκατάστασης παρουσιάζεται βελτιωμένη. Το σύνολο των προαναφερόμενων εργασιών επέβλεψαν δέκα στελέχη Λ.Σ – ΕΛ.ΑΚΤ.

7. Στην περιοχή του Ελληνικού Ναυτικού Ομίλου Αιγυπτιωτών Δήμου Αλίμου πραγματοποιήθηκε από βυτιοφόρο όχημα ιδιωτικής εταιρείας απάντληση πετρελαιοειδών συνεπικουρούμενο από συνεργείο καθαρισμού αποτελούμενο από δώδεκα άτομα. Η συνολική κατάσταση της ακτής παραμένει σταθερή. Ομοίως στη θαλάσσια περιοχή Ιππόκαμπου Δήμου Ελληνικού επιχείρησε βυτιοφόρο όχημα ιδιωτικής εταιρείας. Η κατάσταση παρουσιάζεται σταθερή όπως και στην πλαζ Ελληνικού. Οι εν λόγω εργασίες θα συνεχιστούν σήμερα στον Ελληνικό Ναυτικό Όμιλο Αιγυπτιωτών, στη θαλάσσια περιοχή Λιμανάκι Ιππόκαμπου και έμπροσθεν Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) Δήμου Αλίμου, όπου τοποθετήθηκε την Κυριακή πλωτό φράγμα από ιδιωτική εταιρεία.

8. Στην περιοχή Παλαιού Φαλήρου και συγκεκριμένα στις ακτές έμπροσθεν του Πολιτιστικού Κέντρου συνεχίστηκαν από ιδιωτική εταιρεία εργασίες καθαρισμού και ποντίστηκε πλωτό φράγμα. Η γενικότερη εικόνα στις ακτές Παλαιού Φαλήρου παρουσιάζεται βελτιωμένη. Επίσης, τοποθετήθηκε πλωτό φράγμα εκατόν πενήντα μέτρων έμπροσθεν παραλίας “Παλαιάς Φαντασίας” Δήμου Αλίμου, καθώς και στις ακτές του Αθλητικού Κέντρου Αγίου Κοσμά, ενώ στο εγγύς λιμανάκι του ναυτικού ομίλου Αγίου Κοσμά υφίστανται διάσπαρτα πετρελαιοειδή κατάλοιπα μικρής εκτάσεως.

9. Στο Μεγάλο και Μικρό Καβούρι συνεχίζονται οι εργασίες καθαρισμού των ακτών από συνεργεία του Δήμου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης και η κατάσταση κρίνεται σταθερή και ικανοποιητική.

10. Στην περιοχή της Βουλιαγμένης έχει τοποθετηθεί προληπτικά πλωτό φράγμα κατά μήκος της ακτογραμμής της λουτρικής εγκατάστασης “Astir Beach” με μέριμνα της εν λόγω εγκατάστασης, ενώ εντός του ξενοδοχειακού συγκροτήματος “ΑΣΤΕΡΑΣ” τοποθετήθηκαν τρία πλωτά φράγματα για την προφύλαξη των παραλιών “Αρίων – Ναυτικά – Αφροδίτη”. Επίσης διενεργήθηκαν καθαρισμοί στην ακτογραμμή του εν λόγω συγκροτήματος με μέριμνα του ίδιου του συγκροτήματος, καθώς εξαιτίας της κατεύθυνσης των ανέμων παρατηρήθηκαν ψήγματα με μαζούτ.

11. Στο Λαγονήσι και συγκεκριμένα στο ξενοδοχειακό συγκρότημα “GRAND RESORT” έχουν ποντιστεί δύο πλωτά φράγματα και ένα απορροφητικό φράγμα κατά μήκος των παραλιών “MEDITERRANEO” και “GRAND BEACH”. Η κατάσταση στην εν λόγω θαλάσσια περιοχή κρίνεται βελτιωμένη καθώς δεν παρατηρήθηκε ίχνος θαλάσσιας ρύπανσης.

Σημειώνεται στην ίδια ανακοίνωση ότι παρεδόθησαν συνολικά τριάντα επτά πακέτα απορροφητικών υλικών σε αντιρρυπαντικά σκάφη Λ.Σ – ΕΛ.ΑΚΤ, ενώ όλη η ευρύτερη περιοχή αρμοδιότητας της Λιμενικής Αρχής Σαρωνικού επιτηρείται διαρκώς με συνεχείς περιπολίες από πλωτά και χερσαία μέσα.