«Μέρα με τη μέρα έχουμε βελτίωση. Γίνεται μια γιγαντιαία όπως σας είπα προσπάθεια. Αυτή την ώρα εκείνο που έχει σημασία από όλους μας, είναι να παροτρύνουμε όλους τους ανθρώπους που συμβάλλουν σ’ αυτή την προσπάθεια. Πραγματικά το Λιμενικό Σώμα έχει μια πάρα πολύ μεγάλη παρουσία, όπως το έκανε και σε άλλες στιγμές στο Αιγαίο. Κι όταν θα έρθει η ώρα των ευθυνών, με τη σύγκληση της Επιτροπής Περιβάλλοντος που έχω ζητήσει, θα έρθουν και τα κόμματα να κάνουν την κριτική τους, να παρουσιάσουν τα στοιχεία τους. Έχουμε χρόνο. Αυτή τη στιγμή, εκείνο που έχουμε να κάνουμε είναι να κερδίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερη ποιότητα στο αποτέλεσμα που επιδιώκουμε.»

Αυτό επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής κατά τη διάρκεια έκτακτης συνέντευξης Τύπου για το ζήτημα της ρύπανσης στον Σαρωνικό παρουσία του υφυπουργού Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριου Σαντορινιού και του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτη Φάμελλου.

Όπως είπε ο κ. Κουρουμπλής «βρίσκεται σε εξέλιξη μια γιγαντιαία προσπάθεια με στόχο να περιορίσει τις επιπτώσεις που δημιουργήθηκαν από το ναυάγιο του Αγία Ζώνη 2. Κι επειδή δυστυχώς σε τέτοιες στιγμές επιχειρείται, όπως είπε πολύ σωστά και ο δήμαρχος Φαλήρου, η σκύλευση, θα πρέπει να απαντήσω σε μια σειρά ζητημάτων που έχουν προκύψει.»

Και αναφερόμενος στο θέμα που προέκυψε περί διάθεσης της παραίτησής του στον πρωθυπουργό, τόνισε το εξής: «Είπα το πρωί, το εννοώ και το πιστεύω, για όλους τους υπουργούς ισχύει το εξής: οι παραιτήσεις μας είναι πάντα στη διάθεση του Πρωθυπουργού, διότι ο Πρωθυπουργός μας κρίνει καθημερινά. Και για μένα προσωπικά, είναι μια στάση που ξεκινάει από τα παιδικά μου χρόνια, όταν συνέβη η ανατροπή της κυβερνήσεως του Γεωργίου Παπανδρέου, το 1965, όπου ο τότε βασιλιάς δεν επέτρεπε στον Πρωθυπουργό να ορίσει τους υπουργούς που ήθελε. Λέω λοιπόν, ότι είναι πάντα το δικαίωμα στον Πρωθυπουργό να κάνει τις δικές του επιλογές. Αυτό το νόημα είχε μια πρωινή μου δήλωση κι έγινε μια παρεξήγηση από ένα συνεργάτη μου, συνάδελφό σας, που μίλησε για λογοπαίγνιο. Δεν είναι καθόλου λογοπαίγνιο. Το πιστεύω, γι’ αυτό και θεωρώ ότι πάντα όλοι μας, ως υπουργοί, έχουμε αυτή τη δέσμευση απέναντι στον Πρωθυπουργό.»

Για τις δηλώσεις του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας σημείωσε ότι «έπιασα τον περιβαλλοντολόγο κ. Μητσοτάκη αδιάβαστο. Είπε ότι υπήρξε καθυστέρηση. Τι εννοεί; Ας πούμε στη δική τους εποχή, πόση ώρα από τη στιγμή που γίνεται ένα ναυάγιο, παρεμβαίνουν τα σωστικά μέσα, παρεμβαίνουν τα αντιρρυπαντικά μέσα, γίνεται η σύμβαση ανάθεσης της αντιρρυπαντικής προσπάθειας, στεγανοποίησης του πλοίου και άντλησης, σε ιδιωτική εταιρία; Διότι όπως ξέρετε, η Ελλάδα, τηρώντας ευρωπαϊκούς κανόνες, έχει μια αρχή που λέει «ο ρυπαίνων πληρώνει». Σημειώνω λοιπόν για τον κ. Μητσοτάκη: Ξημερώματα Σάββατο προς Κυριακή βυθίστηκε το πλοίο. Αρχικά έχει υπολογιστεί ότι το μεγαλύτερο μέρος του πλοίου βυθίστηκε σε ένα τέταρτο. Το πρώτο περιπολικό σκάφος του Λιμενικού έφτασε σε περίπου 20 λεπτά. Πρώτος τους στόχος είναι να σώσουν τους ανθρώπους που ήταν μέσα. Στις 05:30, φτάνει το πρώτο αντιρρυπαντικό του Λιμενικού. Στις 06:14 το e-mail που ανατίθεται η ευθύνη ναυαγιαίρεσης στην ιδιωτική εταιρία από την ιδιοκτήτρια εταιρία. Στις 09:30 έχουν μπει τα φράγματα και στις 10:00 αρχίζει η στεγανοποίηση.»

Και πρόσθεσε: «Εγώ τον καλώ και τον καλώ καλοπροαίρετα, όπως πήρα και την πρωτοβουλία να συγκληθεί η Επιτροπή Περιβάλλοντος την επόμενη εβδομάδα, να έρθει και να πάμε μια από τις επόμενες μέρες σε όλα τα σημεία που έχουν πληγεί για να διαπιστώσουν ιδίοις όμμασι τη γιγαντιαία προσπάθεια, που ίσως για πρώτη φορά έχει γίνει στην Ελλάδα, μέσα από τη συνεργασία πλωτών μέσων του Λιμενικού Σώματος. Συγκεκριμένα επιχειρούν επτά σκάφη του Λιμενικού, άλλα δώδεκα σκάφη ιδιωτικών εταιριών, ένα σκάφος της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας EMSA, το οποίο διαθέτει πάρα πολύ σύγχρονα μέσα, με στόχο να αντληθεί το πετρέλαιο από το βυθισμένο σκάφος και να καθαρίσουμε τη θάλασσα από τα πετρελαιοειδή. Τρίτος στόχος να μαζέψουμε από τις ακτές, όπου υπάρχει πίσσα πάνω στην άμμο και στα βότσαλα και τέταρτος να προσπαθούμε να καθαρίσουμε με ατμούς, όχι με χημικά, και τα βράχια.»

Σημείωσε ακόμη ότι «επειδή λοιπόν ακούω διάφορα για το πόσο χρόνο χρειάζονται αυτά τα πράγματα για να γίνουν, κι επειδή δεν φοβόμαστε για την προσπάθεια που κάνουμε, σας λέω πως υπάρχει έγγραφο και μπορείτε να το αναζητήσετε από το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Το κέντρο κάνει μετρήσεις και σε 25 μέρες, πιστεύουμε, ότι θα έχει αλλάξει εντελώς εικόνα. Ήδη ο Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος ο κ. Φάμελλος, έστειλε τη Δευτέρα επιθεωρητές εδώ, οι οποίοι από τότε παρακολουθούν την προσπάθεια που γίνεται, ελέγχουν και σε μια κουβέντα που είχαμε τους ρωτήσαμε εάν βρήκαν νεκρά πουλιά και μας απάντησαν αρνητικά. Δεν βλέπει δηλαδή κανείς, αυτά που έχουν συμβεί σε άλλες εποχές και περιοχές, μαζική καταστροφή σε πτηνά, ψάρια κτλ. Ωστόσο παρακολουθούμε καθημερινά. Ήδη δώσαμε οδηγίες στην αρμόδια Διεύθυνση Περιβάλλοντος του Υπουργείου που έχει τη δορυφορική εποπτεία της κίνησης που υπάρχει μέσα στη θάλασσα, για πετρελαιοκηλίδες κτλ, να ενημερώνει καθημερινά το Υπουργείο Περιβάλλοντος και βρισκόμαστε όπως σας είπα σε μια εξαιρετικά καλή εξέλιξη.»

Επεσήμανε ακόμη ότι «δεν έχω ακούσει δηλαδή από την αντιπολίτευση, που το μόνο που λέει είναι «καθυστερήσατε», να μας πούνε πώς καθυστερήσαμε, εφόσον υπάρχουν τα στοιχεία στο θάλαμο επιχειρήσεων; Βεβαίως δεν μπορώ να δώσω στοιχεία που είναι απόρρητα, αλλά όταν θα έρθει ο εισαγγελέας ή τα κόμματα να καθίσουμε να συζητήσουμε, πιστεύω να έχουν τη γενναιότητα να ζητήσουν συγγνώμη εάν δεν υπήρξε καθυστέρηση. Διότι δεν λαμβάνουν υπόψη ότι ένα πλοίο βυθίζεται και μέσα σε 3-4 ώρες μπορεί να υπάρξει διαρροή πετρελαίου, μαζούτ. Αυτό το πλοίο όπως ξέρετε δεν είχε diesel είχε μαζούτ. Και διερωτηθήκαμε κι εμείς, από τη στιγμή που μπήκαν τα φράγματα, πως έγινε η διαρροή. Και μας δόθηκε η εξήγηση ότι αυτό μπορεί να συμβεί, διότι όταν είναι το κλίμα ψυχρό, το μαζούτ κατεβαίνει προς τα κάτω και με τα θαλάσσια ρεύματα μεταφέρθηκε σε διάφορα σημεία. Μετά θερμαίνεται, με τη ζέστη της ημέρας και αναδύεται στο σημείο που έχει μεταφερθεί.»

Από την πλευρά του ο κ. Φάμελλος τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι «όσον αφορά τις διαδικασίες τις οποίες ανέφερε το υπουργείο Ναυτιλίας, εγώ θέλω να σας πω ότι είναι εντυπωσιακό, το πώς παρότι συνέβη ξημερώματα Σαββάτου προς Κυριακή μέσα σε τρεισήμισι ώρες είχε γίνει ανάθεση από την πλοιοκτήτρια εταιρεία στην ανάδοχο εταιρεία για τη ναυαγιαίρεση και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και παρότι το περιστατικό αυτό συνέβη 2:30 τα ξημερώματα της Κυριακής, ήδη στις επτά και δέκα υπήρξε περιπολία αεροσκάφους στην περιοχή για την επιθεώρηση του συμβάντος, ενώ ήδη στις εννιά και δέκα το πρωί της Κυριακής υπήρξε εκκαθάριση και βιντεοσκόπηση του ναυαγίου. Αυτό νομίζω ότι τα αποδεικνύει όλα και απορρίπτει όλα όσα λέγονται σχετικά με καθυστερημένη κινητοποίηση, παρότι μιλάμε για ξημερώματα Κυριακής.»

Και συμπλήρωσε ότι «έχουν ήδη ενεργοποιηθεί οι προβλέψεις του αντίστοιχου Προεδρικού Διατάγματος για την αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής ζημιάς» λέγοντας επιπροσθέτως ότι «δεν θα υπάρχουν αναντίστρεπτες επιπτώσεις στο περιβάλλον»

Σημείωσε ακόμη ότι «με βάση την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» και με βάση τα έγγραφα τα οποία υπήρξαν από τη Δευτέρα, έχουμε επικοινωνήσει και έχουμε ενημερώσει την πλοιοκτήτρια εταιρεία για την ευθύνη αυτή και έχουμε ζητήσει όλη την παρακολούθηση, αν θέλετε, της απορρύπανσης, την οποία κάνουν οι Επιθεωρητές Περιβάλλοντος κάθε μέρα από τη Δευτέρα στο πεδίο…Έχει εφαρμοστεί ο σχεδιασμός έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης και νομίζω ότι και τα τεχνικά μέσα τα οποία έχουν εφαρμοστεί και ο επιχειρησιακός σχεδιασμός είναι και σύμφωνος με τους κανόνες και αντίστοιχος του περιστατικού, το οποίο έχει συμβεί.»

Επιπλέον ο κ. Σαντορινιός δήλωσε ότι «εμείς αντιμετωπίσαμε ένα σοβαρό περιβαλλοντικό πρόβλημα με σοβαρότητα και όχι με όρους επικοινωνιακής διαχείρισης. Από δω και στο εξής προτεραιότητα είναι να καθαρίσουν θάλασσα και ακτές και να διερευνηθούν σε βάθος οι ευθύνες.

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναφέρει ότι «τα τελευταία 10 χρόνια έχουν σημειωθεί ενδεικτικά έξι περιστατικά με προσαράξεις ή βυθίσεις πλοίων στις ελληνικές θάλασσες. Σε μερικά σημειώθηκε ρύπανση και μεγάλη. Το έκτο περιστατικό είναι το Αγία Ζώνη 2 και σε αυτό, ο χρόνος ανάθεσης της ναυαγιαίρεσης (LOF) από την πλοιοκτήτρια εταιρία ήταν ο συντομότερος χρόνος σε συνθήκες νύχτας.»

Επίσης «από τη στιγμή που σημειώνεται το συμβάν, και μέχρι ότου γίνει η ανάθεση από την πλοιοκτήτρια εταιρία, το Λιμενικό ελέγχει πλήρως όλη τη διαδικασία, η οποία δε γίνεται χωρίς παρουσία των αρμόδιων υπηρεσιών του ΥΝΑΝΠ που έχουν την εποπτεία. Στο «Αγία Ζώνη 2» η διαδικασία έγινε σε λιγότερο από 4 ώρες. Και το Λιμενικό ήταν εκεί, στα πρώτα 20 λεπτά.»

Επιπλέον «το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος έδωσε εντολή και ελήφθησαν δείγματα από τα καύσιμα του Αγία Ζώνη και από τα καύσιμα του Blue Star το οποίο τις ίδιες ημέρες έφτασε στην περιοχή του Περάματος, ώστε να διαπιστωθεί από ποιο πλοίο προέρχεται η ρύπανση.» Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Θόδωρος Κουντούρης, ιδιοκτήτης του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» έχει υποστηρίξει ότι η ρύπανση προέρχεται από την διαρροή καυσίμων από το Blue Star Patmos κατά την διάρκεια ανέλκυσης του σε πλωτή δεξαμενή στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος.

Τέλος το υπουργείο τονίζει ότι «σε ότι αφορά τυχόν αποζημιώσεις από διαρροή πετρελαίου πέραν του ποσού για το οποίο είναι ασφαλισμένο το πλοίο διευκρινίζεται ότι τα επιπλέον ποσά μπορούν να αντλούνται από το IOPC Fund (Διεθνές Ταμείο Αποζημιώσεων από Ρύπανση Πετρελαίου), το οποίο αποζημιώνει, υπό τον όρο ότι ο αιτών αποδεικνύει τη ζημιά του, με βάση τους κανόνες που ορίζει το ταμείο.»