Τους προϊσταμένους στις δημόσιες υπηρεσίες χρησιμοποιεί η κυβέρνηση σαν πολιορκητικό κριό για να προχωρήσει η αξιολόγηση προσωπικού στο δημόσιο. Με τροπολογία την οποία κατέθεσε στη Βουλή, επιχειρεί να αλλάξει τους κανόνες ώστε να μην «παγώσει» η εφαρμογή του νέου συστήματος αξιολόγησης του ανθρώπινου δυναμικού, με δεδομένο ότι η πλειονότητα των δημοσίων υπαλλήλων αρνείται να το αποδεχθεί.
Το κυβερνητικό επιτελείο επιλέγει να προσπεράσει το «εμπόδιο», δια των επικεφαλής υπηρεσιών, διευθυντών και τμηματαρχών οι οποίοι καλούνται να αξιολογήσουν τους υφισταμένους τους, κάτι που τίθεται και ως προϋπόθεση προκειμένου να ανελιχθούν, διεκδικώντας θέση ευθύνης. Οι προαγωγές μετατρέπονται σε κίνητρο…
Παράλληλα, όμως, η κυβέρνηση αποφάσισε να μην υπάρξουν αντικίνητρα -αν και συζητήθηκαν τέτοια σενάρια -για τους απλούς υπαλλήλους οι οποίοι δεν δέχονται να συμπληρώσουν τα έντυπα αξιολόγησή τους. Απερρίφθησαν – τουλάχιστον προσώρας – οι σκέψεις για ρύθμιση η οποία να ορίζει ότι όποιος υπάλληλος δεν συμπληρώνει τα έντυπα αξιολόγησης δεν θα μπορεί να ζητήσει μετάταξη ή απόσπαση.
Δύο ήταν οι λόγοι για τους οποίους δεν επελέγη αυτό σενάριο. Από τη μια, η κυβέρνηση δεν ήθελε να δημιουργήσει έντονα συγκρουσιακό κλίμα, – όχι μόνο ενόψει της ΔΕΘ –με τη δημοσιοϋπαλληλία, διατηρώντας ανοιχτό δίαυλο (και εκλογικής) επικοινωνίας. Από την άλλη, η σύνδεση της αξιολόγησης με τις μετατάξεις και αποσπάσεις θα μπορούσε να γίνει μπούμερανγκ για το νέο σύστημα κινητικότητας, το οποίο οι εκπρόσωποι των δανειστών το επιζητούν, ως εργαλείο κατανομής του προσωπικού, ενώ αποτελεί μνημονιακή δέσμευση και προαπαιτούμενο.
Η «λύση» περιγράφεται στην τροπολογία ( 1245/97/ 5.9.2017) η οποία αφορά στη συμπλήρωση διατάξεων του ν. 4369/2016 (Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης) σχετικά με τη διαδικασία υποβολής εκθέσεων αξιολόγησης στο πλαίσιο της επιλογής προϊσταμένων οργανικών μονάδων. Κατατέθηκε στη Βουλή, το βράδυ της Τρίτης, και εντάχθηκε στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου «Ευρωπαϊκή εντολή έρευνας στις ποινικές υποθέσεις – Εναρμόνιση της νομοθεσίας με την Οδηγία 2014/41/ΕΕ».
Υπογράφεται από την υπουργό Διοικητικής Ανασυγκρότησης κυρία Όλγα Γεροβασίλη και τον υπουργό Εσωτερικών κ. Πάνο Σκουρλέτη.
Το κλειδί για να απεμπλακούν και να προχωρήσουν οι διαδικασίες βρίσκεται σε τρία κομβικά σημεία της προτεινόμενης διάταξης, οι οποίες επιφέρουν αλλαγές κατά την πρώτη εφαρμογή του νέου συστήματος αξιολόγησης.
Ορίζεται ότι κατά την αξιολογική περίοδο 2016 :
-δεν αναστέλλονται οι διαδικασίες εφαρμογής, αν ο αξιολογούμενος αρνηθεί να συμπληρώσει τα στοιχεία που τον αφορούν στα έντυπα αξιολόγησης και οι εκθέσεις αξιολόγησης συντάσσονται κατευθείαν από τους προϊσταμένους αξιολογητές.
-δεν αναστέλλονται οι διαδικασίες επίσης αν οι εκθέσεις δεν υποβληθούν από τους αξιολογητές εντός των επιβαλλόμενων προθεσμιών.
– οι αξιολογητές των υπαλλήλων, αν υπαιτίως δεν εκπληρώνουν την υποχρέωση αξιολόγησης των υφισταμένων τους, δεν δύνανται να συμμετέχουν σε διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης προϊσταμένων σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3528/2007 (Α’ 26) και του ν. 3584/2007 (Α’ 143) ή σύμφωνα με άλλες γενικές ή ειδικές διατάξεις. Το ίδιο ισχύει στην περίπτωση ειδικών συστημάτων αξιολόγησης που διατηρούνται σε ισχύ δυνάμει της παρ. 4 του άρθρου 14.
Παράλληλα, είναι αξιοσημείωτο ότι στην τροπολογία αναφέρεται ότι αυτές οι διατάξεις δεν εφαρμόζονται σε προκηρύξεις επιλογής και τοποθέτησης προϊσταμένων σε θέσεις ευθύνης που είναι εκκρεμείς κατά την έναρξη ισχύος της ρύθμισης.

Ολόκληρη η τροπολογία είναι η εξής:
«Άρθρο

1. Στο τέλος της περ. α της παρ. 3 του άρθρου 16 του ν. 4369/2016 (Α’ 33) προστίθεται εδάφιο ως εξής:
«Τα έντυπα έκθεσης αξιολόγησης, των οποίων η μορφή και το περιεχόμενο καθορίζονται στη ΔΙΔΑΔ/Φ.32.14/750/ οικ.32768/22.12.2016 υπουργική απόφαση (Β’ 4434), δύνανται να συμπληρώνονται με πρωτοβουλία του αξιολογούμενου ή του αξιολογητή, ανεξαρτήτως του τρόπου που αυτοί τα προμηθεύτηκαν, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη διάθεση τους από το Εθνικό Τυπογραφείο ή σχετικό αιτήματης οικείας Διεύθυνσης Προσωπικού ή Διοικητικού.»

2. Προστίθεται άρθρο 24Α στον ν. 4369/2016 ως εξής: «Άρθρο 24Α

Ειδικά κατά την πρώτη εφαρμογή του συστήματος αξιολόγησης του παρόντος νόμου για την αξιολογική περίοδο του έτους 2016:
1.Εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, ο αξιολογούμενος υποχρεούται να προμηθευτεί και να υποβάλει στον Α’ αξιολογητή την έκθεση αξιολόγησής του, συμπληρωμένη κατά το σκέλος που τον αφορά, κοινοποιώντας τη ταυτόχρονα στην οικεία Διεύθυνση Προσωπικού ή Διοικητικού.
2. α) Εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την υποβολή της έκθεσης αξιολόγησης από τον αξιολογούμενο, ο Α’ αξιολογητής υποχρεούται να υποβάλει στον Β’ αξιολογητή την έκθεση αξιολόγησης, συμπληρωμένη κατά το σκέλος που τον αφορά, και να την κοινοποιήσει στην οικεία Διεύθυνση Προσωπικού ή Διοικητικού.

β) Σε περίπτωση παρέλευσης άπρακτης της προθεσμίας της παρ. 1, η διαδικασία δεν αναστέλλεται και η έκθεση αξιολόγησης συντάσσεται απευθείας από τον Α’ αξιολογητή, χωρίς εν προκειμένω να εφαρμόζεται η διαδικασία του άρθρου 19. Ο Α’ Αξιολογητής υποβάλει την έκθεση αξιολόγησης στον Β’ αξιολογητή και την κοινοποιεί στην οικεία Διεύθυνση Προσωπικού ή Διοικητικού εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών από το πέρας της προθεσμίας της παρ. 1.
3. α) Εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την υποβολή της έκθεσης αξιολόγησης από τον Α’ αξιολογητή, ο Β’ αξιολογητής υποχρεούται να υποβάλει στην οικεία Διεύθυνση Προσωπικού ή Διοικητικού την έκθεση αξιολόγησης, συμπληρωμένη κατά το σκέλος που τον αφορά.

β) Σε περίπτωση παρέλευσης άπρακτων των προθεσμιών της παρ. 2, η διαδικασία δεν αναστέλλεται, η έκθεση αξιολόγησης συντάσσεται απευθείας από τον Β’ αξιολογητή και υποβάλλεται στην οικεία Διεύθυνση Προσωπικού ή Διοικητικού εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών από το πέρας των προθεσμιών της παρ. 2 κατά περίπτωση και πάντως εντός ενός (1) μήνα από την έναρξη ισχύος του παρόντος.


4. Οι αξιολογητές των υπαλλήλων, όπως προσδιορίζονται στο άρθρο 15, αν υπαιτίως δεν εκπληρώνουν την υποχρέωση αξιολόγησης των υφισταμένων τους, δεν δύνανται να συμμετέχουν σε διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης προϊσταμένων σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3528/2007 (Α’ 26) και του ν. 3584/2007 (Α’ 143) ή σύμφωνα με άλλες γενικές ή ειδικές διατάξεις.
5. Η προηγούμενη βεβαίωση της τήρησης των υποχρεώσεων των παρ. 2 και 3 από την οικεία Διεύθυνση Προσωπικού ή Διοικητικού συνιστά προϋπόθεση για να συμμετάσχει ο ενδιαφερόμενος υπάλληλος σε διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης προϊσταμένων σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3528/2007 και του ν. 3584/2007 ή σύμφωνα με άλλες γενικές ή ειδικές διατάξεις.

6.Στην περίπτωση ειδικών συστημάτων αξιολόγησης που διατηρούνται σε ισχύ δυνάμει της παρ. 4 του άρθρου 14, η προηγούμενη βεβαίωση της τήρησης των υποχρεώσεων του ενδιαφερόμενου υπαλλήλου να αξιολογήσει τους υφισταμένους του, σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις, συνιστά προϋπόθεση για να συμμετάσχει αυτός σε διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης προϊσταμένων σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3528/2007 και του ν. 3584/2007 ή σύμφωνα με άλλες γενικές ή ειδικές διατάξεις.

7.Οι ανωτέρω διατάξεις δεν εφαρμόζονται σε προκηρύξεις επιλογής και τοποθέτησης προϊσταμένων σε θέσεις ευθύνης που είναι εκκρεμείς κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος.»

3. Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.»