Η επέτειος των 75 ετών από τη σύναψη διπλωματικών σχέσεων μεταξύ του Καναδά και της Ελλάδας συμπίπτει εφέτος με την 150ή επέτειο της Καναδικής Συνομοσπονδίας. Για να γιορτάσει αυτές τις δύο σημαδιακές επετείους η πρεσβεία του Καναδά στην Αθήνα διοργανώνει την έκθεση σύγχρονης τέχνης «Ανοιχτοί Ορίζοντες» στο Ιδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού στην Τήνο, από την 1η έως την 20ή Αυγούστου 2017.
Σκοπός της έκθεσης είναι να συστήσει στο ελληνικό κοινό το έργο τριών διεθνώς καταξιωμένων καναδών καλλιτεχνών, των Ron Moppett, Allyson Glenn και Colleen Heslin. Οι τρεις καναδοί καλλιτέχνες προχωρούν πέρα από τα προδιαγεγραμμένα όρια και τις ιεραρχίες της τέχνης. Ακολουθώντας εικαστικά καινοτόμους δρόμους, αναφέρονται στην απεραντοσύνη της φύσης του καναδικού τοπίου και την απεικονίζουν.
Προτιμούν να καλύπτουν τον καμβά, μερικές φορές επεκτείνοντας τα έργα στο πάτωμα, δημιουργώντας εγκαταστάσεις που αφηγούνται ιστορίες ενός κόσμου σε κατάσταση ρευστότητας. Εργα που μπορούν να αντισταθούν αλλά και να αναμετρηθούν με τις προκλήσεις της θάλασσας του Αιγαίου, τον απέραντο γαλάζιο ορίζοντα, το άπλετο φως και, πάνω από όλα, τις μυριάδες ιστορίες που έχουν θαφτεί στο βάθος της και έχουν ξεβραστεί στις ακτές της. Επιμελήτρια της έκθεσης είναι η δρ Κατερίνα Πιζάνια.
Τόσο για τον Καναδά όσο και για την Ελλάδα, η ζωγραφική και η γλυπτική συνέβαλαν ευρέως στη διαμόρφωση της μοντέρνας ιδέας της ανεξαρτησίας. Οι εφετινοί εορτασμοί ξεφεύγουν από την αναζήτηση εκείνου που είναι καθαρά ηρωικό και εθνικό. «Στην παρούσα ιστορική διασταύρωση, η τέχνη που διερευνά επίκαιρα θέματα μέσα από προσωπικές ιστορίες μπορεί να γίνει το κοινό έδαφος, το θεμέλιο, για παραγωγικές πολιτισμικές ανταλλαγές μεταξύ καναδών καλλιτεχνών και ελληνικού φιλότεχνου κοινού» σύμφωνα με την ανακοίνωση της πρεσβείας του Καναδά στην Ελλάδα.
Η επιλογ εγκαταστάσεις, που εξίσου προσκαλούν και προκαλούν τους θεατές. Οι θεματικοί του υπαινιγμοί έχουν επιλεγεί από την προσωπική του ιστορία και από ταξίδια, την ιστορία της τέχνης και πρόσφατα γεγονότα. Μέσα στα χρόνια, ο Ron έχει δείξει την κλίση του στη διερεύνηση της διαφορετικότητας μέσα από τον τρόπο με τον οποίο χειρίζεται τον χώρο: διαφορές μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού, καταφυγίου και ασύλου. Διαφορές που βρίσκονται στο προσκήνιο της ελληνικής κουλτούρας.
Η Colleen Heslin έχει ανατρέψει πλήρως τις ζωγραφικές παραδόσεις. Τα αφηρημένα έργα της μοιάζουν ζωγραφικά, όμως είναι φτιαγμένα από πεταμένα υφάσματα τα οποία έχει βάψει, ράψει και τεντώσει. Αυτά τα ραμμένα κομμάτια ξεγελούν τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε και αντιλαμβανόμαστε την ιστορία της ζωγραφικής. Εντός των πλαισίων των καμβάδων της, συνδυάζει χώρους, χρώματα και φόρμες, για να απελευθερώσει έναν άπειρο αριθμό αφηγήσεων για τον μόχθο της χειρονακτικής εργασίας και την αισθητική.
Η Allyson Glenn είναι το ίδιο τολμηρή στις επιλογές των χρωμάτων, τη δυνατή πινελιά, την παχιά και γρήγορη απόθεση του χρώματος και της ευαισθησίας στον καμβά, με ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα προβλήματα που σχετίζονται με την καταστροφή του περιβάλλοντος. Για άλλη μια φορά κάνει παραστατική ζωγραφική και είναι απόλαυση να την αντικρίζει κανείς. Συνεχίζει τη μακρά παράδοση της τέχνης της τοπιογραφίας που αποδίδει τα λιβάδια με μια σύγχρονη παραλλαγή και παρότι απεικονίζει ερείπια τοπίων, στη θέαση των έργων της οι θεατές βιώνουν στιγμές εξαιρετικής ομορφιάς, που τους προτρέπουν να γνωρίσουν και να κατανοήσουν την τωρινή οικολογική κρίση.

HeliosPlus