Ντεμπούτο στα τέλη του φθινοπώρου αναμένεται να κάνει η Δικαστική Αστυνομία, ως υπηρεσία του υπουργείου Δικαιοσύνης. Και όπως κάθε «ντεμπιτάντ», θα κάνει βήματα δειλά, όχι μόνον γιατί δεν είναι επαρκώς έτοιμη, αλλά και γιατί δεν θέλει αντιζηλίες και συγκρούσεις με τη μεγάλη της «αδελφή», την παραδοσιακή Αστυνομία και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Είναι, άλλωστε, η τέταρτη φορά που το υπουργείο Δικαιοσύνης συνιστά νομοπαρασκευαστική επιτροπή για την κατάρτιση σχεδίου νόμου ως προς την ίδρυση Δικαστικής Αστυνομίας, με τις τρεις προηγούμενες να μην έχουν δει το έργο τους να παίρνει σάρκα και οστά.
Καλά πληροφορημένες πηγές εξηγούν ότι η Δικαστική Αστυνομία είχε ιδρυθεί και το 1993, επί υπουργίας στον θώκο της Δικαιοσύνης της κυρίας Αννας Ψαρούδα-Μπενάκη, με διάταξη νόμου, πλην όμως δεν υπεγράφη ποτέ το Προεδρικό Διάταγμα που θα έδινε την τελική ώθηση στο εγχείρημα.
Ο λόγος; Ο πόλεμος ανάμεσα στο τότε υπουργείο Δημόσιας Τάξης και το υπουργείο Δικαιοσύνης. Το στοίχημα θα κριθεί, ως φαίνεται, λοιπόν από τη σύμπλευση των «στρατηγών» με το υπουργείο Δικαιοσύνης και την επιτυχία ή αποτυχία του διαλόγου Τόσκα – Κοντονή. Ανέκαθεν, πάντως, οι μάχες διεξάγονταν στο πεδίο των αρμοδιοτήτων, καθώς οι δικαστικοί αστυνομικοί θα διεκδικήσουν αρμοδιότητες που έχει σήμερα η ΕΛ.ΑΣ.
Οι αρμοδιότητες
Οι εργαζόμενοι στη Δικαστική Αστυνομία θα υποβοηθούν το έργο των εισαγγελικών αρχών, θα βεβαιώνουν αξιόποινες πράξεις, θα μπορούν να διεξάγουν προκαταρκτικές έρευνες, θα έχουν ρόλο στην προανάκριση, αλλά και τη φύλαξη των δικαστηρίων. Θα επιδίδουν κλήσεις των δικαστικών αρχών, αλλά και θα εκτελούν τις ποινικές αποφάσεις – τομέας που έχει αποδειχθεί προβληματικός, καθώς αυτή τη στιγμή και με βάση επίσημα στοιχεία της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, οι ανεκτέλεστες αποφάσεις αγγίζουν τις 50.000.
Προς το παρόν, δεν έχει αποκρυσταλλωθεί πώς θα στελεχωθεί η νέα υπηρεσία, ενώ φαίνεται να κυριαρχούν οι φωνές που θέλουν, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, τη λύση των μετακινήσεων-αποσπάσεων από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, παρότι είναι βέβαιο ότι θα χρειαστούν και πολλές άλλες ειδικότητες, ειδικά σε επίπεδο ειδικών πραγματογνωμόνων (γραφολόγων κ.τ.λ.).
Σε κάθε περίπτωση, το θέμα είναι πώς θα μπορέσει να σταθεί από οικονομικής πλευράς η προσπάθεια. Η σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη δείχνει ότι αυτόνομη λειτουργία Δικαστικής Αστυνομίας –με δικά της κτίρια, προσωπικό, σημαίες, εμβλήματα –υπάρχει στην Ιταλία και στην Πορτογαλία. Σε άλλες έννομες τάξεις, όπως αυτές της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Αυστρίας, του Βελγίου, της Ισπανίας, της Ολλανδίας, το σύστημα είναι παράλληλο με αυτό της Αστυνομίας.

Τα μέλη της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής
Η αρμόδια νομοπαρασκευαστική επιτροπή (το έργο της οποίας έχει πάρει παράταση) τελεί υπό την προεδρία της κυρίας Αννας Ζαΐρη, αντεισαγγελέως του Αρείου Πάγου και επικεφαλής της Αρχής για το Ξέπλυμα Μαύρου Χρήματος.
Μέλη της είναι η κυρία Μαρία Σιμιτσή, εφέτης Αθηνών, ο κ. Παναγιώτης Παναγιωτόπουλος, αντεισαγγελέας Εφετών Αθηνών, ο κ. Κωνσταντίνος Σαργιώτης, πρόεδρος Πρωτοδικών Αθηνών, ο κ. Αντώνης Αλαπάντας, πρόεδρος Πρωτοδικών Πατρών, ο κ. Δημήτρης Νικολόπουλος, προϊστάμενος του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών, καθώς και η κυρία Ελένη Λάππα, ειδική συνεργάτρια του γενικού γραμματέα του υπουργείου Δικαιοσύνης κ. Γιώργου Σάρλη.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ