Καταξίωση του έργου της Τηλεματικής στα οχήματα των Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας στη συνείδηση του επιβατικού κοινού, δείχνει έρευνα που διενεργήθηκε για λογαριασμό του ΟΑΣΑ. Στον έναν χρόνο λειτουργίας της τηλεματικής, η οποία περιλαμβάνει 1.000 «έξυπνες» στάσεις, ειδικές οθόνες εντός των οχημάτων και ηλεκτρονικές εφαρμογές, συντριπτικό ποσοστό, της τάξεως του 98%, δήλωσε ότι η τηλεματική βοηθά την συγκοινωνία με τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ να είναι πιο ελκυστική.
Επίσης, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας ικανοποίησης, που διενεργήθηκε από την εταιρεία ΚΑΠΑ Research, το 95,8% των ερωτώμενων επιβατών δήλωσε ότι βελτιώθηκε η ποιότητα των μετακινήσεών τους. Αναλυτικά, το 24,6% δήλωσε ότι βελτιώθηκε πάρα πολύ, το 42,1% πολύ και το 29,1% αρκετά. Ικανοποιημένο από την πληροφόρηση που λαμβάνει για την κίνηση και άφιξη των οχημάτων, μέσω των ηλεκτρονικών οθονών στις στάσεις, δήλωσε το 93,2% των επιβατών.
Παράλληλα, η έρευνα αναδεικνύει και σημαντικούς παράγοντες που έχουν παίξει ρόλο στην τόσο υψηλή αποδοχή της Τηλεματικής από το επιβατικό κοινό. Περισσότεροι από 6 στους 10 δήλωσαν ότι έχει μειωθεί ο χρόνος παραμονής τους στις στάσεις (63,5%), ενώ το 65,5% νιώθει περισσότερο σίγουρο για τις ώρες άφιξης των οχημάτων. Ακόμη, ποσοστό 19,8% θεωρεί ωφέλιμη την ενημέρωση για τις στάσεις εντός του οχήματος.
Σημαντική παράμετρο αποτελεί η τόνωση του αισθήματος ασφάλειας, καθώς το 17,4% δήλωσε ότι αισθάνεται μεγαλύτερη ασφάλεια κατά τις βραδινές ώρες, ιδιαίτερα ανάμεσα στις γυναίκες, όπου το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε 20%, δεδομένου ότι μεταβαίνουν στη στάση την ώρα διέλευσης του μέσου. Αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώνεται και για τις νεαρές ηλικίες, 15-34 ετών, στο 19,6%.
Δεδομένης της λειτουργίας της Τηλεματικής στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, ποσοστό 83,5% των επιβατών δήλωσε ότι θα επηρεάσει θετικά ανθρώπους που δεν κάνουν χρήση των μέσων.
«Οι αστικές συγκοινωνίες εκσυγχρονίζονται συνεχώς. Η επιτυχημένη υλοποίηση του έργου της τηλεματικής και η καθολική αποδοχή του από το επιβατικό κοινό, αποτελούν ένα πολύ σημαντικό θετικό νέο για την καθημερινή λειτουργία της ίδιας της πόλης, της Αθήνας. Η επιτυχημένη υλοποίηση του έργου της τηλεματικής περνάει σε μια δεύτερη φάση, όπου ήδη την αξιοποιούμε για την προώθηση κοινωνικών μηνυμάτων και μηνυμάτων για την οδική ασφάλεια, η οποία αποτελεί κεντρική προτεραιότητα για τον ΟΑΣΑ και για τον λόγο αυτό, έχουμε οργανώσει την παραγωγή περιεχομένου για την προαγωγή του πολιτισμού στην πόλη» δήλωσε σχετικά ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού, κ. Ιωάννης Σκουμπούρης.
Η εγκατάσταση τηλεματικού εξοπλισμού έχει γίνει σε όλα τα οχήματα που κυκλοφορούν στο δίκτυο, ενώ έχει τεθεί σε εφαρμογή και η υπηρεσία ενημέρωσης των χρηστών μέσω «έξυπνων συσκευών» (κινητά τηλέφωνα, τάμπλετ, ηλεκτρονικοί υπολογιστές), δίνοντας την ευκαιρία για εύκολη και έγκαιρη ενημέρωση των στοιχείων κάθε δρομολογίου και κάθε στάσης.
Ιστορικές και πολιτιστικές διαδρομές μέσω της τηλεματικής
Η έρευνα ικανοποίησης κατέδειξε ακόμη τη θετική αποδοχή της τηλεματικής εντός των οχημάτων, με το 78,4% των συμμετεχόντων να δηλώνουν ότι κάνουν χρήση των ειδικών οθονών για τον προγραμματισμό της αποβίβασής τους, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τα τρόλεϊ ανέρχεται σε 80,5%. Αντίστοιχα, το 75,3% των επιβατών θεωρούν θετική την φωνητική αναγγελία των στάσεων μέσα στα οχήματα.
Στόχος είναι στο επόμενο διάστημα να προσφέρονται υπηρεσίες περιεχομένου μέσω των οθονών. Αυτό το περιεχόμενο, όπως έχει επισημάνει στο «Βήμα» ο διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού, θα περιλαμβάνει από έργα Τέχνης μέχρι πληροφορίες, ιστορικού ενδιαφέροντος, για τα μέρη από τα οποία διέρχεται κάθε δρομολόγιο. Ιδιαίτερα χρήσιμες είναι οι οθόνες κι ως εργαλείο ενημέρωσης κι ευαισθητοποίησης, καθώς κατά τις βραδινές ώρες εκπέμπονται μηνύματα για την οδική ασφάλεια, το αλκοόλ και τα όρια ταχύτητας.
Οι μισοί χρήστες κάνουν «έξυπνες» επιβιβάσεις από το κινητό τους
Όσον αφορά τη χρήση του application, OASA Telematics, σύμφωνα με την έρευνα, το 50,3% των επιβατών την έχουν εγκαταστήσει στο κινητό ή το τάμπλετ τους, το 94,4% από αυτούς τη χρησιμοποιούν σε τακτική ή καθημερινή βάση, εστιάζοντας στην ευκολία χρήσης (91%) και την αξιοπιστία της (85,9%). Συγκεκριμένα, ποσοστό 61,4% των επιβατών χρησιμοποιεί την εφαρμογή κάθε φορά που κάνει χρήση λεωφορείου ή τρόλεϊ.
Η κατασκευή και η λειτουργία του έργου της τηλεματικής έγινε με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Χρηματοδοτείται από τον ιδιωτικό φορέα, με ίδια κεφάλαια και δανεισμό -μέρος του δανεισμού μέσω του προγράμματος Jessica- και συγχρηματοδοτείται από τον ΟΑΣΑ, μέσω ΕΣΠΑ και από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αττική», συγκεκριμένα από το πρόγραμμα «Ψηφιακή Σύγκλιση».
Η έρευνα ικανοποίησης της ΚΑΠΑ Research, που διενεργήθηκε το διάστημα 9-15 Μαΐου 2017, συμπεριέλαβε στο δείγμα 1.000 επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών, ηλικίας άνω των 15 ετών, που βρίσκονταν σε τηλεματικές και μη τηλεματικές στάσεις, σε ποσοστό 70% και 30% αντιστοίχως. Η έρευνα έγινε με τη μέθοδο των προσωπικών συνεντεύξεων με δομημένο ερωτηματολόγιο.