Μήνυμα ότι δεν υπάρχει πρόθεση καθυστέρησης του διαγωνισμού για τη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας διά της μεθόδου των συνεχών αναβολών φαίνεται ότι επιθυμεί να εκπέμψει στην αγορά η Αττικό Μετρό με την 17 ημερών αναβολή που ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα. Η ημερομηνία για την κατάθεση ενδιαφέροντος, η οποία είχε αρχικά ορισθεί στις 30 Ιουνίου, μετατέθηκε για τις 17 Ιουλίου 2017 ενώ υπήρχαν και εν δυνάμει ενδιαφερόμενοι οι οποίοι ζήτησαν ακόμη και τρίμηνη παράταση. Παρ’ όλα αυτά, ο κατασκευαστικός κόσμος της χώρας προβλέπει σειρά παρατάσεων, λόγω των συνθηκών που διαμορφώνει το μέγεθος του έργου.

Το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό έργο

Πρόκειται για το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό έργο αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη, αξίας 1,45 δισ. ευρώ. Το μέγεθος της πρόκλησης μπορεί να γίνει αντιληπτό αν αναλογιστούμε ότι η πρώτη φάση της Γραμμής 4, «Αλσος Βεΐκου – Γουδή», μήκους 13 χλμ. με 14 σταθμούς, ξεπερνά το ολυμπιακό έργο των Γραμμών 2 και 3 του 1991. Είναι λοιπόν λογικό να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των μεγαλύτερων εγχώριων και διεθνών εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε αντίστοιχα έργα.
Οπως επισημαίνει μιλώντας στο «Βήμα», ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Θεόδωρος Παπαδόπουλος, ο προγραμματισμός της διαγωνιστικής διαδικασίας προχωράει σύμφωνα με τον σχεδιασμό, ενώ η ωριμότητα του έργου είναι τέτοια που οι όποιες επιπλέον διευκρινίσεις ζητηθούν θα δοθούν άμεσα.
Από την πλευρά όμως του κατασκευαστικού κόσμου της χώρας το κλίμα δεν εκπέμπει την ίδια βεβαιότητα, αντιθέτως στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι θα υπάρξει σειρά παρατάσεων. Πρώτη παράμετρος είναι το μέγεθος του έργου, το οποίο περιλαμβάνει την οριστική μελέτη, την κατασκευή, την εγκατάσταση ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού, τις δοκιμές, τη συντήρηση, την προμήθεια τροχαίου υλικού και ανταλλακτικών.
Αυτή η γκάμα οδηγεί στο συμπέρασμα ότι θα δημιουργηθούν σχήματα 4-5 εταιρειών, εξέλιξη που βρίσκεται στα σκαριά, με γνώστες της ευρωπαϊκής αγοράς να εκτιμούν ότι στον διαγωνισμό τελικά θα αναμετρηθούν τέσσερις μεγάλες κοινοπραξίες. Δεν αποκλείεται όμως και μεγάλη «συμμαχία» των ελλήνων κατασκευαστών, προκειμένου να αποφύγουν τον παραγκωνισμό τους από μεγάλους διεθνείς παίκτες.
Οι όροι χρηματοοικονομικής επάρκειας είναι αυτοί που στριμώχνουν περισσότερο τις ελληνικές εταιρείες, λόγω της δυσχέρειας χρηματοδότησης, φέρνοντας σε πλεονεκτική θέση ως προς την πρωτοβουλία των κινήσεων ισχυρές ευρωπαϊκές εταιρείες που έχουν λάβει μέρος ξανά σε αντίστοιχα έργα στην Ελλάδα. Την ίδια στιγμή, δεν θα είναι έκπληξη να εκδηλωθεί ενδιαφέρον και μεγάλων μη ευρωπαϊκών εταιρειών (π.χ. κινεζικών), οι οποίες τα τελευταία χρόνια καινοτομούν και υλοποιούν μεγάλα έργα.

Τα αρχαιολογικά και οι απαλλοτριώσεις

Ενα από τα ζητήματα που απασχολούν ορισμένους από τους εν δυνάμει ενδιαφερομένους είναι η εκπόνηση των μελετών του έργου, δεδομένου ότι θα προηγηθούν ανεξάρτητες εργολαβίες για τις πρόδρομες εργασίες, δηλαδή αρχαιολογικά και απαλλοτριώσεις. Μέθοδος όμως που δεν έχει υιοθετηθεί ξανά στη χώρα μας, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ακόμη κενά στο πώς θα τρέξουν παράλληλα οι δύο διαδικασίες.
Μια ενδιαφέρουσα παράμετρο εισήγαγαν στον διαγωνισμό οι ερωτήσεις που υπέβαλαν ενδιαφερόμενοι. Σύμφωνα με το 2ο Τεύχος Διευκρινίσεων, ζητήθηκε παράταση μεγαλύτερη ακόμα και των τριών μηνών, και σε κάθε περίπτωση μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας, για την έκδοση της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού επί της υπόθεσης λειτουργίας καρτέλ στα δημόσια έργα στην Ελλάδα και τη δημοσίευση του σχετικού πορίσματος στο ΦΕΚ. Το ερώτημα κατατέθηκε προκειμένου να ξεκαθαρίσει ποιες εταιρείες δύνανται να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό.
Η απάντηση της Αττικό Μετρό είναι η εξής: «Η διεξαγόμενη από την Επιτροπή Ανταγωνισμού έρευνα επί της υπόθεσης λειτουργίας καρτέλ στα δημόσια έργα στην Ελλάδα αποτελεί ανεξάρτητη του παρόντος διαγωνισμού διαδικασία σε εξέλιξη και δεν επηρεάζει τη διεξαγωγή του».

HeliosPlus