«Θέλω να απευθυνθώ στις εταιρείες κρουαζιέρας και να τους πω ότι το υπουργείο Ναυτιλίας, στα πλαίσια της λιμενικής βιομηχανίας είναι αποφασισμένο να ανοίξει και νέους δρόμους στην προσπάθεια προώθησης αυτού του δυναμικού τομέα.

Μπορούμε να ξεκινήσουμε μια συνεργασία στα πλαίσια αξιοποίησης συγκεκριμένων λιμανιών που αποτελούν το ενδιαφέρον κάθε εταιρείας. Και να δημιουργήσουμε υποδομές μέσα από ένα πλαίσιο συνεργασίας, μέσα από μια διαδικασία παραχωρήσεων, που μπορούν οι εταιρείες να επενδύσουν σε υποδομές που κρίνουν ότι είναι οι απαραίτητες και οι κατάλληλες για να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους.»

Αυτό επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής κατά τον χαιρετισμό του στην έναρξη του 4ου Posidonia Sea Tourism Forum με θέμα «Αναζητώντας νέες στρατηγικές για το θαλάσσιο τουρισμό και την κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο» που διοργανώνεται στο Μέγαρο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο Αθηνών, στις 23 και 24 Μαΐου.



Όπως είχε αναφέρει (https://www.tovima.gr/society/article/?aid=866228)το Βήμα στο υπουργείο Ναυτιλίας υπάρχουν σκέψεις για να προσελκύσουν μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας προκειμένου να επενδύσουν στην Ελλάδα στο τομέα της βελτίωσης των υποδομών στα λιμάνια όπου δένουν κρουαζιερόπλοια με το «αντάλλαγμα» να είναι η εξαίρεση από την καταβολή τελών χρήσης λιμένων μέχρι το ποσό της επένδυσης.



Ο κ. Κουρουμπλής τόνισε ότι «μια τέτοιου είδους πρωτοβουλία θα προωθούσε τη συνεργασία των εταιρειών κρουαζιέρας με την ελληνική κυβέρνηση και θα επιτάχυνε την υλοποίηση μιας σειράς έργων που διαφορετικά θα απαιτούσαν πολύ μεγαλύτερο διάστημα μέχρι να ολοκληρωθούν».



«Σκοπός μας είναι να φέρουμε κοντά τους λαούς της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου μέσω πρωτοβουλιών που θα προωθούν την ειρηνική συνύπαρξη ώστε να αξιοποιήσουμε από κοινού τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Η κυβέρνηση υποστηρίζει σθεναρά την ιδέα ενός μοντέλου ιδιωτικής-δημόσιας σύμπραξης, που θα ήταν αμοιβαία επωφελής για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη».



Στο forum συμμετέχουν τα πιο διακεκριμένα στελέχη της βιομηχανίας του τουρισμού σε μια συζήτηση για τις μελλοντικές προοπτικές της Ανατολικής Μεσογείου, υπό το βάρος των πρόσφατων γεωπολιτικών συγκρούσεων στις χώρες της Τουρκίας, της Μέσης Ανατολής και της Αιγύπτου, όπου οι τοπικές εντάσεις έχουν κρατήσει μακριά τους επιβάτες κρουαζιέρας.



«Τα κέντρα λήψης αποφάσεων στην Ελλάδα θα πρέπει να αρχίσουν να σκέφτονται δημιουργικά και να προσπαθήσουν να προάγουν την αυθεντικότητα και να δουν πέρα από τους εμβληματικούς, παραδοσιακούς προορισμούς.

Έτσι θα δημιουργήσουν νέα, εναλλακτικά προϊόντα, που θα προσφέρουν μια πρωτότυπη και καινοτόμα εμπειρία, η οποία θα μένει ανεξίτηλη στη μνήμη των επιβατών κρουαζιερόπλοιων. Η δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης στην ανάπτυξη του τομέα της κρουαζιέρας θα μπορούσε να λειτουργήσει καταλυτικά προς την κατεύθυνση της δημιουργίας ενός κοινού οράματος και ενός κατάλληλου προγράμματος κοινής προσπάθειας για τη δημιουργία αυτών των νέων εμπειριών», ανέφερε ο κ. Larry Pimentel, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Azamara Club Cruises.



Eπίσης ο κ. Michel Nestour, Αντιπρόεδρος Ανάπτυξης Διεθνών Λιμένων και Προορισμών της Carnival Corporation & PLC, συμφωνεί ότι η Ελλάδα χρειάζεται να δώσει ένα νέο όραμα στην κρουαζιέρα ώστε να εκμεταλλευτεί την ευνοϊκή θέση στην οποία βρίσκεται σήμερα. «Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για την Ελλάδα να προωθήσει τις ομορφιές της υπόλοιπης χώρας, πέρα από τους διάσημους προορισμούς, ώστε να εκμεταλλευτεί το τεράστιο δυναμικό της βιομηχανίας κρουαζιέρας. Οι κορυφαίοι προορισμοί δεν εξαντλούνται στη Σαντορίνη και τη Μύκονο και η Ελλάδα πρέπει να προωθήσει περισσότερους προορισμούς, ιδιαίτερα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που δεν έχουν υψηλό κόστος».



Μόλις το 2% του παγκόσμιου πληθυσμού έχει ζήσει την εμπειρία της κρουαζιέρας. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης στην Ασία και την Κίνα, κατά τα λεγόμενα του κ. Tom Fecke, Γενικού Γραμματέα της CLIA Europe. «Η Ελλάδα θα πρέπει να στραφεί προς την Κίνα και να διαφημιστεί συντονισμένα με στόχο να διαφοροποιηθεί από τους υπόλοιπους γειτονικούς προορισμούς που αντιμετωπίζουν εντάσεις. Επίσης, χρειάζεται να επενδύσει στη βελτίωση των υφιστάμενων υποδομών για να είναι έτοιμη να υποδεχθεί την είσοδο στην αγορά των νέων πλοίων δυναμικότητας άνω των 4.000 επιβατών. Στην κατηγορία αυτή θα κατατάσσονται περισσότερα από τα μισά νεότευκτα πλοία την περίοδο 2020-2026, πρόσθετης δυναμικότητας 230.000 επιβατών».



Την πρώτη ημέρα του Forum συζητήθηκαν επίσης τα ζητήματα πολιτικής και ασφάλειας που έχουν επηρεάσει την ανάπτυξη της βιομηχανίας κρουαζιέρας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου δίνοντας την αφορμή στον Πρόεδρο και CEO της Grupo Pullmantur, κ. Richard Vogel, να σχολιάσει την απόφαση της εταιρείας του να διαγράψει το λιμάνι του Μαρμαρά της Τουρκίας από τα δρομολόγιά της μέχρι νεωτέρας. Την ίδια τύχη είχαν κι άλλα μεγάλα τουρκικά λιμάνια, όπως εκείνο του Κουσάντασι. «Επομένως, η Ελλάδα έχει πολλές ευκαιρίες να αυξήσει τις δυνατότητες homeporting και τους όγκους των επισκεπτών εφόσον, με σκληρή δουλειά, δώσει νέο όραμα στο προϊόν της, επενδύσει σε υποδομές και διαφοροποιήσει το χαρτοφυλάκιο προϊόντων καθώς διαθέτει το πλεονέκτημα της πολιτικής σταθερότητας. Ωστόσο, παραμένει το ερώτημα τι θα κάνει η Ελλάδα για να διατηρήσει τον αυξημένο όγκο επισκεπτών που δέχεται, όταν ανοίξει και πάλι η αγορά της Τουρκίας και των άλλων χωρών της Ανατολικής Μεσογείου».



Σύμφωνα με τον Kristijan Pavic, Πρόεδρο της Med Cruise, για να αποκομίσει η Ελλάδα τα οφέλη του επιπλέον όγκου επισκεπτών, θα πρέπει να αρθούν τα εμπόδια στις υποδομές. «Η Ελλάδα χρειάζεται να επενδύσει στην δυναμικότητα και αποδοτικότητα των λιμενικών της υποδομών και την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα, καθώς και να προωθήσει τα προϊόντα της στις αναδυόμενες κινεζικές αγορές. Παράλληλα, με το σύστημα διαχείρισης των θέσεων ελλιμενισμού και την έμφαση στη βιώσιμη ανάπτυξη και τη συνεργασία, η Ελλάδα μπορεί να παραμείνει προορισμός πρώτης επιλογής τόσο για τις εταιρείες κρουαζιέρας όσο και για τους επιβάτες».



Επιπροσθέτως σύμφωνα με τον κ. Emre Sayin, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Global Ports Holding, η έλλειψη αντανακλαστικών στις πιέσεις που θα δημιουργήσει η αύξηση της δυναμικότητας θα μπορούσε να αποτελέσει τροχοπέδη στην ανάπτυξη, εξηγώντας ότι η δυναμικότητα της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας στην επόμενη πενταετία θα αυξηθεί κατά 42%. «Επομένως, οι επενδύσεις στα λιμάνια είναι σημαντικές για τη βελτίωση της λειτουργίας τους, την εισροή επιβατών, τις υγειονομικές και άλλες υποδομές. Προϋπόθεση για να στεφθεί αυτό με επιτυχία είναι να εκπονηθεί μια λεπτομερής ανάλυση του αντίκτυπου της κίνησης κρουαζιερόπλοιων και να καταρτιστεί ένα πρόγραμμα βελτίωσης των προορισμών. Ο προγραμματισμός αυτός μπορεί να διαρκέσει έως και πέντε χρόνια, σύμφωνα με την Ana Karina Santini των Royal Caribbean – Celebrity Cruises – Azamara Club Cruises, που δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για επενδύσεις σε έργα ανάπτυξης λιμανιών υψηλής απόδοσης σε τοποθεσίες στρατηγικής σημασίας.



«Συμπερασματικά, η Ελλάδα προσφέρει μια πολύ κερδοφόρα επενδυτική ευκαιρία για την παγκόσμια βιομηχανία κρουαζιέρας και με βάση τις τοποθετήσεις από τους αξιωματούχους της ελληνικής κυβέρνησης και τους ιθύνοντες της βιομηχανίας διεθνών κρουαζιέρων στο σημερινό Forum, η πιθανότητα συνεργασίας σε μελλοντικά έργα υποδομών είναι πολύ μεγάλη, καθώς έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους και οι δύο πλευρές», δήλωσε ο κ. Θεόδωρος Βώκος, Εκτελεστικός Διευθυντής, Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε, διοργανωτής του Forum.