Ρεκόρ αφίξεων όλων των εποχών με 4.600.000 τουρίστες, έναντι 4.200.000 τουριστών κατά το 2015, κατέγραψε η Αθήνα το 2016, σημειώνοντας αύξηση σε ποσοστό 8%, σύμφωνα με τον Δήμαρχο Αθηναίων κ. Γιώργο Καμίνη. Σε κοινή συνέντευξη τύπου, που παρέθεσε σήμερα, Πέμπτη, μαζί με τον αντιπρόεδρο της AEGEAN κ. Ευτύχιο Βασιλάκη, παρουσιάστηκαν ελπιδοφόρα στοιχεία για τη δυναμική που αναπτύσσει η τουριστική κίνηση της πρωτεύουσας την τελευταία τετραετία.
Τα στοιχεία για την επιβατική κίνηση του 2017, όπως παρουσιάστηκαν, είναι ακόμη πιο αισιόδοξα, καθώς ήδη για το πρώτο τρίμηνο καταγράφεται αύξηση των αφίξεων στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» κατά 14%. Για το ίδιο διάστημα, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της AEGEAN, η αύξηση για την εταιρεία αγγίζει το 19%.
«Ο τουρισμός είναι βασικός μοχλός της οικονομίας μας, της Αθήνας, της χώρας. Για να λειτουργήσει όμως χρειάζονται συνέργειες και συνεργασίες» τόνισε ο κ. Καμίνης τονίζοντας ότι «από το 2012 οι τουρίστες στην Αθήνα αυξήθηκαν κατά 2 εκατομμύρια». Στη διάρκεια της εκδήλωσης, οι δυο πλευρές γνωστοποίησαν τη μεγάλη πρωτοβουλία, Τουριστική Σύμπραξη για την Αθήνα (Athens Tourism Partnership), που αναπτύσσει τη συνεργασία μεταξύ του Δήμου Αθηναίων, της AEGEAN και του Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας, μέσω της δωρεάς του Hellenic Initiative (Ελληνική Πρωτοβουλία) και με την υποστήριξη της Σύμπραξης για την Αθήνα / Athens Partnership.
Υπερδιπλασιασμός της συνολικής κίνησης μέσω Αθήνας το διάστημα 2013-2016
Σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε η AEGEAN, για την τετραετία 2013 –2016 σημειώθηκε σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης μέσω Αθήνας, 128% αύξηση της συνολικής κίνησης από/προς Αθήνα, 97% αύξηση της κίνησης διασύνδεσης εσωτερικού/εξωτερικού και 66% αύξηση κίνησης-διασύνδεσης προορισμών εσωτερικού. Από το 2016 μέχρι σήμερα, η AEGEAN έχει συνδέσει την Αθήνα με 9 νέες χώρες και 21 νέους προορισμούς εξυπηρετώντας πλέον συνολικά 71 προορισμούς σε 41 χώρες.
Μέσα στην ανωτέρω τετραετία, δημιουργήθηκαν στην AEGEAN 1.000 νέες θέσεις εργασίας, αγοράσθηκαν 16 νέα αεροσκάφη, ενισχύθηκε το δίκτυο με 44 νέους προορισμούς και 23 νέες χώρες συμβάλλοντας στη συνολική αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 50%. «Φτιάχνουμε τη γέφυρα που ενώνει τη χώρα και την Αθήνα ειδικότερα, με όλο τον κόσμο», τόνισε ο κ. Βασιλάκης, αναφερόμενος στη στρατηγική ενεργού στήριξης της τουριστικής προβολής της πόλης τόσο στη χώρα μας όσο και στο εξωτερικό.
Αυτόνομος προορισμός για όλο το χρόνο η Αθήνα
«Η Αθήνα έχει όλες τις προϋποθέσεις και μπορεί να αναδειχθεί σε μοναδικό αυτόνομο προορισμό για όλο τον χρόνο. Είναι μία ασφαλής ευρωπαϊκή πρωτεύουσα σε καιρούς αστάθειας και αβεβαιότητας, πόλη δημοκρατίας, ανοιχτή στην πρωτοπορία και τον διάλογο, φιλόξενη και ειρηνική» τόνισε ο Δήμαρχος Αθηναίων.
Από την πλευρά του, ο κ. Βασιλάκης αναφέρθηκε στη συμβολική αξία της κοινής συνέντευξης τύπου, επισημαίνοντας ότι οι συνέργειες αποδίδουν καρπούς. «Είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι που παρουσιάζουμε σήμερα το σύνολο των δράσεων προβολής και ανάδειξης της Αθήνας, που υλοποιούμε μαζί με τον Δήμο Αθηναίων και είναι σημαντικό ότι αναγνωρίζεται από το Δήμο μία κοινή πορεία και μια κοινή προσπάθεια. Είναι επίσης πολύ σημαντικό να συνεχίσουμε να προωθούμε και οι δύο μεριές περισσότερο την πρακτική συνεργασίας θεσμών του ευρύτερου δημόσιου τομέα ή των πόλεων με ιδιωτικούς φορείς. Και αυτό είναι κάτι που πιστεύω ότι χρειάζεται όλη η Ελλάδα. Οι δυνατότητες της πρωτεύουσας είναι ανεξάντλητες, το τουριστικό προϊόν αναβαθμίζεται συνεχώς και η σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης μέσω Αθήνας καταδεικνύει τη σημασία της θέσης της στον διεθνή τουριστικό χάρτη» τόνισε.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε από τον κ. Καμίνη στη σημασία της έκθεσης Σύγχρονης Τέχνης documenta 14, που έχει ήδη από το πρώτο δεκαήμερο της λειτουργίας της προσελκύσει δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες. Σημειώνεται ότι η AEGEAN, συμβάλλοντας στο να τοποθετηθεί η Αθήνα στο χάρτη της διεθνούς πολιτιστικής σκηνής, συνδέει την Αθήνα με το Κάσελ και είναι η πρώτη αεροπορική εταιρεία που γίνεται Επίσημος Αερομεταφορέας της documenta 14. Μέσα από τις νέες πτήσεις, η AEGEAN αναμένεται να μεταφέρει σε σύνολο περισσότερους από 8.500 επισκέπτες καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης στην πρωτεύουσα.
Αναφορά έγινε ακόμα στο σημαντικό ρόλο που διαδραματίζουν ο Αυθεντικός Μαραθώνιος της Αθήνας και ο Ημιμαραθώνιος. Ιδιαίτερα ελπιδοφόρα είναι και η ανάδειξη της Αθήνας σε Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου 2018 από την UNESCO. Επίσης, παρουσιάστηκε η πρώτη έμπρακτη δράση της Σύμπραξης Τουρισμού για την Αθήνα, μια σύγχρονη εκστρατεία ανάδειξης της Αθήνας, με ενιαίο branding, η This is Athens. Αυτή υποστηρίζεται με περιεχόμενο από το Δίκτυο Πολιτισμού του Δήμου και αποκλειστικός δωρητής είναι το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος».
«Σκαρφαλώνει» η Αθήνα στην κατάταξη των συνεδριακών προορισμών
«Για να κατανοήσουμε τη σημασία μιας τέτοιας καμπάνιας για την οικονομία της πόλης, αρκεί να αναφέρουμε, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της τουριστικής αγοράς, σε κάθε 40 επισκέπτες αντιστοιχεί μια θέση απασχόλησης» δήλωσε ο Δήμαρχος Αθηναίων. Παράλληλα, γνωστοποίησε την έντονη κινητικότητα, που καταγράφεται στον τομέα των συνεδρίων και των εταιρικών συναντήσεων. Βάσει των στατιστικών στοιχείων για την αγορά των διεθνών συνεδρίων η Αθήνα το 2014 εκτινάχθηκε κατά 20 θέσεις, ενώ το 2015 κέρδισε άλλες τρεις θέσεις στη διεθνή κατάταξη. Στην πρωτεύουσα πραγματοποιήθηκε το 57% των συνεδρίων που έγιναν το 2015 σε όλη τη χώρα, ενώ υπολογίζεται ότι κάθε σύνεδρος ενίσχυσε την τοπική οικονομία κατά μέσο όρο με περισσότερα από 2.000 ευρώ.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ICCA, το 2015, η τοπική οικονομία ενισχύθηκε από διεθνή και επιστημονικού χαρακτήρα συνέδρια, με το ποσό των 51 εκατ. ευρώ, ενώ ιδιαίτερα ενθαρρυντικά αναμένονται και τα στοιχεία του 2016. Η Εταιρεία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών του Δήμου Αθηναίων επανέρχεται με τη διοργάνωση του 5ου TRAVEL TRADE ATHENS, στις αρχές Οκτωβρίου 2017, με στόχο την ενίσχυση των συνεργασιών τουριστικών επιχειρήσεων και επαγγελματιών του ελληνικού τουρισμού με εκπροσώπους της διεθνούς τουριστικής αγοράς. Σημειώνεται ότι η περσινή διοργάνωση έκλεισε με ρεκόρ στον αριθμό τέτοιων συναντήσεων.
Τέλος, ο Δήμαρχος Αθηναίων αναφέρθηκε στα έργα υποδομών που αναπτύσσει η δημοτική αρχή, όπως αυτό του Εμπορικού Τριγώνου –πρόγραμμα με αποκλειστικό δωρητή το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος»- με στόχο σημεία του ιστορικού κέντρου και της πόλης να επανασχεδιαστούν, με επεμβάσεις αισθητικές και λειτουργικές. Αναφέρθηκε στο διαδραστικό ψηφιακό μουσείο για τον Πλάτωνα που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού στην Ακαδημία Πλάτωνος, όπως και στο Βιομηχανικού Μουσείου Φωταερίου στην Τεχνόπολη στο Γκάζι, το πιο δημοφιλές τοπόσημο μεταξύ της νεολαίας.
Αξιοποιώντας τα μοναδικά χαρακτηριστικά της Αθήνας, η συνεργασία των δύο φορέων στοχεύει στην ανάδειξη της πόλης στο κοινό και του εξωτερικού, εστιάζοντας στις αμέτρητες επιλογές που προσφέρει, αλλά και στο ρόλο που διαδραματίζει ως τουριστικό σημείο αναφοράς για κάθε επισκέπτη. Η εμπειρία της πόλης ως city break, προορισμού πολιτιστικού & αθλητικού ενδιαφέροντος, ενδιάμεσου σταθμού για κοντινές αποδράσεις και κόμβου στήριξης της περιφέρειας και σύνδεσης με πρωτεύουσες άλλων χωρών, είναι κάποιες από τις πτυχές της πόλης οι οποίες προβάλλονται μέσα από το πλάνο δράσεων που υλοποιούνται.