Ραντεβού εν πλω έδωσαν 30 «ανήσυχοι» νέοι για να ζήσουν μια φθινοπωρινή περιπέτεια, εξελίσσοντας παράλληλα τις καινοτόμες ιδέες τους σε επιχειρηματικές προτάσεις. Με πρώτο σταθμό τη Μύκονο, επιβιβάστηκαν στο κρουαζιερόπλοιο «Celestyal Nefeli», μαζί με περισσότερους από 500 επιβάτες, για μια τετραήμερη κρουαζιέρα στα μέσα Οκτωβρίου. Διασχίζοντας το Αιγαίο, οι συμμετέχοντες δοκίμασαν τα όρια της αντοχής τους, διασκέδασαν, γνωρίστηκαν και δημιούργησαν τη δική τους startup στον τομέα του τουρισμού και της οινογαστρονομίας.
Πρόκειται για τον τρίτο διαγωνισμό CruiseInn που συνδιοργανώνουν ο οργανισμός ThinkBiz και η Celestyal Cruises, στα πρότυπα ενός startup hackathon. Η διεθνής πρωτοτυπία του εγχειρήματος έγκειται στο γεγονός ότι οι διαγωνιζόμενοι επιβιβάζονται σε ένα πλοίο γεμάτο ταξιδιώτες από όλον τον κόσμο, με στόχο να έρθουν πιο κοντά στα όνειρά τους. Συνεπιβάτες τους οι μέντορες που βρίσκονται πλάι τους καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού.
«Γεννήθηκαν» startups

«Οταν το 2015 έπεσε η ιδέα για διαγωνισμό επιχειρηματικότητας σε πλοίο, κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί πού θα μας οδηγούσε αυτό το ταξίδι» λέει ο κ. Βασίλης Σταθόπουλος, πρόεδρος του ThinkBiz, φοιτητικού οργανισμού επιχειρηματικότητας με έδρα το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Μέσα σε ενάμιση χρόνο διοργανώθηκαν τελικά τρία CruiseInn προκειμένου να καλυφθεί η ζήτηση, με 161 αιτήσεις συμμετοχής την πρώτη χρονιά και πάνω από 200 τη δεύτερη, ενώ δημιουργήθηκαν πάνω από τρεις startups που συνεχίζουν την πορεία τους μέχρι σήμερα.
«Ηταν μια εμπειρία μοναδική, μας έφτασε όλους στα όριά μας. Δουλέψαμε ακόμα και υπό αντίξοες συνθήκες, ως τις 4 το πρωί, καθώς έτυχε βραδιά με πολύ αέρα ως και 9 μποφόρ. Ομως ήταν πολύτιμη ευκαιρία να γνωριστούμε και να διαμορφώσουμε την ιδέα μας σε όλους τους σταθμούς του ταξιδιού» περιγράφει, μιλώντας στο «Βήμα», ο 27χρονος Απόστολος Λιανός, μέλος της ομάδας The Experience Box, που αναδείχθηκε τελικά νικήτρια του διαγωνισμού.
Μια πενταμελής παρέα σχηματίστηκε στη διάρκεια του εκπαιδευτικού bootcamp, μόλις τρεις ημέρες πριν από την αναχώρηση. Η πρότασή τους περιλαμβάνει ένα κουτί «εμπειριών», μέσα στο οποίο τοποθετούνται προϊόντα και προσφορές υπηρεσιών, όπως τοπικά αγαθά, μια εμπειρία γευσιγνωσίας σε ντόπιο οινοπαραγωγό, μια ποδηλατοβόλτα ή μια ξεχωριστή ξενάγηση. Το κουτί παραδίδεται κάθε πρωί στη διάρκεια της παραμονής του επισκέπτη σε συνεργαζόμενο ξενοδοχείο ή κρουαζιερόπλοιο, ώστε να μετατρέψει τις διακοπές του σε αξέχαστη εμπειρία.
Ιδέες με αλληλεπίδραση

Από τη Μύκονο στο Κουσάντασι και από εκεί σε Πάτμο, Ρόδο, Ηράκλειο, Σαντορίνη, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία σε κάθε σταθμό, όχι μόνο να απολαύσουν τις τοπικές ομορφιές, αλλά και να συνομιλήσουν με ντόπιους, να παρουσιάσουν τις ιδέες τους και να ακούσουν τις προτάσεις επαγγελματιών που βρίσκονται δίπλα στον τουρίστα. Οπως εξηγεί το μέλος της ομάδας, αυτή η αλληλεπίδραση καθόρισε σε μεγάλο βαθμό τη διαμόρφωση του επιχειρηματικού μοντέλου που παρουσίασαν.
«Η αγορά στην οποία θα στοχεύσουμε προσδιορίστηκε στη διάρκεια του CruiseInn, καθώς μιλάμε για μια premium υπηρεσία· όλοι μας καθοδήγησαν προς τεσσάρων αστέρων και boutique ξενοδοχεία, με πελάτες ηλικίας από 40 ετών και άνω» εξηγεί. Αμεσοι συνεργάτες του The Experience Box θα είναι οι ξενοδόχοι, οι οποίοι θα μπορούν να προσφέρουν στους πελάτες τους αυτή την ξεχωριστή εμπειρία, αποκομίζοντας ένα ποσοστό από τις πωλήσεις.
Από την εμπειρία του στον χώρο της νεοφυούς επιχειρηματικότητας ο κ. Λιανός, που έχει κάνει ήδη δύο προσπάθειες στο παρελθόν, εκτιμά ότι χάρη στο CruiseInn το νέο εγχείρημα ξεκινά από πιο στέρεα βάση. «Εχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ένα σημαντικό στοιχείο είναι η διαμόρφωση της κατάλληλης κουλτούρας στην ομάδα, η χημεία, ο σεβασμός και το πάθος. Επίσης, το επιχειρηματικό μοντέλο να μην εστιάζει στον τελικό χρήστη, αλλά να αξιοποιεί υπάρχοντα κανάλια για να φτάσει σε αυτόν, όπως στην περίπτωσή μας τα ξενοδοχεία».


Το πείραμα πάει Αθήνα

Οι άμεσοι στόχοι της ομάδας τέθηκαν ήδη στην πρώτη τους συνάντηση μετά το ταξίδι. Το «πείραμα» του κουτιού εμπειριών θα ξεκινήσει σε πιλοτική φάση από την Αθήνα μέσα στον επόμενο χρόνο, με ένα-δύο συνεργαζόμενα ξενοδοχεία. Αρχικά η υπηρεσία θα παρέχεται online μέσω ειδικής πλατφόρμας, στην οποία θα οδηγείται ο επισκέπτης μόλις κάνει την κράτησή του, ενώ στο επόμενο στάδιο η υπηρεσία θα προτείνεται και μέσα στο ξενοδοχείο. Ο ενδιαφερόμενος πελάτης θα συμπληρώνει μια φόρμα με τα ενδιαφέροντά του, ώστε το «κουτί» να είναι κομμένο και ραμμένο στις προτιμήσεις του.
Η ανατροπή των στατιστικών που ακολουθούν αντίστοιχα hackathons αποτελεί για τους διοργανωτές επιβεβαίωση της επιτυχίας του εγχειρήματος. Συνήθως, μόνο ένα 10% των ομάδων που συμμετέχουν μπαίνουν σε πορεία υλοποίησης της ιδέας τους, ποσοστό που για το CruiseInn είναι πολλαπλάσια υψηλότερο. Ενδεικτικά, από τη διοργάνωση του 2015, όπου συμμετείχαν επτά ομάδες από 38 συμμετέχοντες, με σημαντικά επιχειρηματικά βήματα και διακρίσεις, συνεχίζουν τρεις ομάδες. Η εφαρμογή Hopwave, που επιτρέπει σε επισκέπτες ελληνικών νησιών να αναζητούν καράβια και ιστιοφόρα για μεταφορά από νησί σε νησί ή σε «καλά κρυμμένες» παραλίες του προορισμού τους. Επίσης, το JourneyPost που αναπτύσσει έναν προσωποποιημένο τουριστικό οδηγό πόλης, και το Recisle για την ανακύκλωση απορριμμάτων σε νησιωτικές περιοχές. Ακόμα, η ομάδα Ryde, από την κρουαζιέρα του Μαΐου, προχωράει στη σύσταση εταιρείας για την αναζήτηση και κράτηση ενοικιαζομένων οχημάτων σε τουριστικούς προορισμούς, αξιοποιώντας το χρηματικό έπαθλο των 3.500 ευρώ.
Αυθεντική ελληνική εμπειρία

Εντυπωσιασμένη από την αφοσίωση, τον ενθουσιασμό και την πειθαρχία των συμμετεχόντων, η experience marketing manager της Celestyal Cruises κυρία Δήμητρα Βλάχου εξηγεί στο «Βήμα» ότι η στρατηγική στην οποία χτίστηκε ο διαγωνισμός είναι η παροχή της «αυθεντικής ελληνικής εμπειρίας». «Η φιλοξενία, ο πολιτισμός, η διασκέδαση, η οινογαστρονομία αποτελούν τους άξονες λειτουργίας της εταιρείας, με τους οποίους εναρμονίζεται η διοργάνωση» αναφέρει, φέρνοντας ως παράδειγμα τις θεματικές κρουαζιέρες «Ιστορίες Ελληνικής Γαστρονομίας».
Η Celestyal Cruises προσφέρει στη νικήτρια ομάδα χρηματικό έπαθλο 3.500 ευρώ. «Το έπαθλο είναι μια στήριξη για το πρώτο βήμα τους, όμως η εμπειρία είναι εξίσου σημαντική. Οι συμμετέχοντες μπαίνουν στον ανταγωνισμό, κοινωνικοποιούνται, ερευνούν. Εμείς θα είμαστε δίπλα τους και στη συνέχεια και εάν κάποια ιδέα ταιριάζει στη φιλοσοφία μας, γιατί να μην την ενσωματώσουμε κιόλας» λέει η κυρία Βλάχου.
Οι τρεις πρώτες ομάδες θα λάβουν επίσης υπηρεσίες υποστήριξης από τους συνεργάτες του προγράμματος Orange Grove, AceIn, The Cube Athens και Impact Hub Athens, καθώς και έναν χρόνο δωρεάν χρήσης της ενοποιημένης πλατφόρμας επιχειρησιακής διαχείρισης Comidor. Επιπλέον, η πρώτη ομάδα θα λάβει δωρεάν επικοινωνία για έναν χρόνο από το Vodafone CU.

HeliosPlus