«Στο νέο περιβάλλον της λιμενικής βιομηχανίας, είναι αναγκαία λιμενικά έργα που θα εξυπηρετήσουν τις θαλάσσιες και συνδυασμένες εμπορευματικές μεταφορές, την ακτοπλοΐα ή την κρουαζιέρα. Το σύστημα χρειάζεται βελτιώσεις. Χρειάζεται ακόμα να αντιμετωπιστούν ορισμένα προβλήματα ή στρεβλώσεις, που αφορούν την οργάνωση και λειτουργία των κυριότερων επιβατικών και εμπορικών λιμένων». Αυτό επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής μιλώντας στο 7οΠανελλήνιο Συνέδριο Λιμενικών Έργων.
Ο κ. Κουρουμπλής τόνισε ότι το εθνικό λιμενικό σύστημα βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο, με ζητούμενο η Ελλάδα να μπορεί να ανταποκριθεί στις αυξημένες διεθνείς και εσωτερικές απαιτήσεις και το υπουργείο συνεχίζει την προσπάθεια για την κατάρτιση μιας νέας Εθνικής Στρατηγικής Λιμένων και επιδιώκει να συμβάλλει στην αξιοποίηση διαθέσιμων μέσων και πόρων για την υλοποίηση συγκεκριμένων έργων.
Επιπλέον ο υπουργός εξήγησε ότι για τη χώρα μας, οι πρωτοβουλίες στη Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων, την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική, τον Ενιαίο Θαλάσσιο Μεταφορικό Χώρο και τη Γαλάζια Ανάπτυξη, συνιστούν ευκαιρίες, σε σχέση με τα ζητήματα της ανάπτυξης του λιμενικού συστήματος, της οργάνωσης και λειτουργίας των λιμένων και των υποδομών τους.
Και σημείωσε ότι οι ελληνικοί λιμένες συγκεντρώνουν σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, που δημιουργούν ευκαιρίες ανάπτυξης. «Το βασικότερο πλεονέκτημα είναι η γεωγραφική τους θέση, που τους επιτρέπει να διευκολύνουν πάρα πολύ την εξυπηρέτηση φορτίων, αλλά και τη διακίνηση επιβατών, καθώς προωθείται με ταχείς ρυθμούς η οικοδόμηση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, αλλά και η διασύνδεση της Ευρώπης με τις γειτονικές περιοχές της. Τα ελληνικά λιμάνια εντάσσονται πλέον σε μεγάλες διεθνείς θαλάσσιες αρτηρίες μεταφορών, ως προέκταση συνολικών μεταφορικών αλυσίδων, συνδυασμένων μεταφορών. Το αποτέλεσμα θα είναι να αυξηθεί σε μεγάλη έκταση η ενδοχώρα των λιμένων» υπογράμμισε
Ο κ. Κουρουμπλής ανέφερε επίσης ότι ειδικά στον τομέα της κρουαζιέρας, το συγκριτικό πλεονέκτημα των ελληνικών λιμένων είτε στην ηπειρωτική χώρα είτε στο νησιωτικό σύμπλεγμα, είναι ο μοναδικός συνδυασμός τοπίου, τουριστικού ενδιαφέροντος και κλίματος, ενώ δεν μπορεί να παραγνωρίζεται η γειτνίαση με τρίτες χώρες, που αποτελούν επίσης βασικούς τουριστικούς προορισμούς.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας κ. Μιχάλης Σακέλης απευθύνοντας χαιρετισμό στο ίδιο συνέδριο είπε ότι παρά το γεγονός ότι πολλά λιμάνια της χώρας για διαφόρους λόγους είναι προβληματικά, έχουμε πετύχει την αδιάκοπη εξυπηρέτηση των νησιών, κάτι που οφείλεται στις ικανότητες των ναυτικών μας, αλλά και στα σύγχρονα πλοία και πρόσθεσε ότι η Ένωση πλοιάρχων με συνεχείς παρεμβάσεις και αναφορές έχει αναδείξει με ακρίβεια τα προβλήματα των λιμανιών, την ανεπαρκή συντήρησή τους και την ανεπάρκεια των υποδομών στην εξυπηρέτηση των επιβατικών πλοίων.
Για την κατάσταση αυτή οι κατασκευαστές των λιμανιών μας πρέπει να αναζητήσουν τις αιτίες στις οποίες οφείλεται η σημερινή προβληματική κατάσταση, σημείωσε ο κ. Σακέλης και συμπλήρωσε ότι ανεπαρκή σχέδια, κατασκευαστικά λάθη, ανύπαρκτη συντήρηση και λανθασμένη έως μηδενική αξιοποίηση των εισπραττόμενων λιμενικών τελών είναι κάποια από τα ζητήματα που θα πρέπει να απαντηθούν.
Δήλωσε επίσης ότι τα προβλήματα στα λιμάνια δεν δημιουργούνται μόνο από κακό σχεδιασμό και κατασκευή, αλλά και από λανθασμένες πολιτικές αποφάσεις, όπως για παράδειγμα την κατασκευή δυο λιμανιών στο ίδιο νησί χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένος λόγος και τι σκοπό εξυπηρετούν.