Σε μια έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εκπαίδευση που σχολιάζει αρνητικά τις πολιτικές των δυο τελευταίων ετών, το υπουργείο Παιδείας απαντάει ότι αυτές οι πολιτικές βασίζονται σε μνημόνια των πέντε πρώτων ετών.
Μεταξύ αυτών, το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να εννοεί την υποβάθμιση των πειραματικών σχολείων, την υποχώρηση των εκπαιδευτικών παροχών των ολοήμερων σχολείων, το νέο σύστημα εκλογής στελεχών στην εκπαίδευση, την «απενεργοποίηση» των Συμβουλίων ΑΕΙ, την επιστροφή «αιώνιων φοιτητών»…
Τα παραπάνω αναφέρονται στο κείμενο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης του 2016» για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση που εκφράζει ανησυχία για την αναστολή των διαδικασιών αξιολόγησης στη χώρα μας.
Σε αυτά δε το υπουργείο Παιδείας απαντάει ότι «η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που βασίζεται σε στοιχεία παλαιότερων ετών, διαπιστώνει την υποβάθμιση της εκπαίδευσης, για την οποία όμως οι ευθύνες είναι συγκεκριμένες και αφορούν τα πρώτα πέντε χρόνια των μνημονίων»…
Και συνεχίζει με τη φράση: «Η σημερινή κυβέρνηση κατόρθωσε να ανακόψει την καθοδική πορεία του εκπαιδευτικού συστήματος, με σειρά μέτρων».

Για την αυτοξιολόγηση των σχολικών μονάδων, που είναι ίσως η μόνη πολιτική που αντιμετωπίζεται θετικά από την έκθεση της ΕΕ, το υπουργείο Παιδείας αναφέρει ότι «συμπεριλαμβάνεται στο τριετές σχέδιο του που συμφωνήθηκε με τους θεσμούς. Η σχετική νομοθετική πρωτοβουλία θα αναληφθεί μετά από διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς».
Για το θέμα του ολοήμερου σχολείου που δέχτηκε εφέτος θεσμικά «πυρά» στην απάντηση του υπουργείου Παιδείας αναφέρεται ότι «από τη σχολική χρονιά 2016-17, 3.555 δημοτικά σχολεία σε όλη τη χώρα λειτουργούν με το Πρόγραμμα του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου, αντί των 1.337 που λειτουργούσαν ως ΕΑΕΠ μέχρι πέρσι. Στα σχολεία αυτά το γνωστικό αντικείμενο εμπλουτίστηκε με νέα μαθήματα (πληροφορική, ξένη γλώσσα, καλλιτεχνικά κ.ά.)»
Ακόμη το υπουργείο Παιδείας απαντάει επί λέξει:
* Για τη γήρανση του εκπαιδευτικού προσωπικού. «Τα στοιχεία για την ηλικιακή γήρανση του εκπαιδευτικού προσωπικού δεν είναι τίποτα περισσότερο από εκείνα που είχε δημοσιοποιήσει το ίδιο το υπουργείο σε προγενέστερο χρόνο, μετά την πλήρη καταγραφή του εκπαιδευτικού δυναμικού». Και επαναφέρει το θέμα των 20.000 μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών.
* Για τα ΑΕΙ. «Με σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων και υπουργικών αποφάσεων το υπουργείο παρείχε στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα τη δυνατότητα να λειτουργήσουν με μεγαλύτερη ευελιξία, αξιοποιώντας τη συνταγματική πρόβλεψη για το αυτοδιοίκητο των ιδρυμάτων στη σημερινή δυσμενή οικονομική συγκυρία».
Αναφέρει δε, μεταξύ άλλων, ότι δόθηκε δυνατότητα μεταφοράς κονδυλίων από τους ειδικούς λογαριασμούς κονδυλίων έρευνας (ΕΛΚΕ) στα ΑΕΙ, «κατέστησε τη Σύγκλητο αρμόδιο όργανο για τη λήψη αποφάσεων σε περίπτωση που το Συμβούλιο αδυνατεί να λάβει αποφάσεις ή απέχει από τη λήψη αποφάσεων της αρμοδιότητάς του. Αναμόρφωσε τη διαδικασία της εκλογής του ακαδημαϊκού προσωπικού των ΑΕΙ με τη θεσμοθέτηση εκλεκτορικών σωμάτων με μεγάλο αριθμό (ενδεκαμελών ή δεκαπενταμελών αντί των επταμελών) μελών και με διαφανείς διαδικασίες συγκρότησης και λειτουργίας τους».
Για τα παραπάνω ο πρώην υπουργός Παιδείας κ. Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, ο οποίος έφερε στη Βουλή τους περισσότερους από τους νόμους που αναφέρονται στην έκθεση της ΕΕ και ακυρώθηκαν στη συνέχεια, δηλώνει στο «Βήμα»: «Η έκθεση της Επιτροπής της ΕΕ για την παιδεία είναι κόλαφος για την κυβέρνηση και βέβαια είναι η πλήρης δικαίωση της πολιτικής μας. Ορθώς εγκαλεί η ΕΕ τη σημερινή κυβέρνηση γιατί ξήλωσε τον νόμο μας για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, κατήργησε τη βάση του δέκα, ακύρωσε τον νόμο μας για την ιδιωτική εκπαίδευση, εφάρμοσε αδιαφανή κριτήρια διαδικασίας στην επιλογή των στελεχών των σχολείων».
«Όλες αυτές οι μεταρρυθμίσεις είχαν προχωρήσει στη διάρκεια της δικής μας κυβέρνησης μαζί με τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία της αριστείας που ξηλώθηκαν επίσης βίαια, με την πολιτική της ισοπέδωσης προς τα κάτω της σημερινής κυβέρνησης. Η πολιτική αυτή της οπισθοδρόμησης είναι επικίνδυνη και εκτροχιάζει την Ελλάδα και το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα από μια πορεία μεταρρυθμίσεων, αναβάθμισης και σύγκλισης με τον ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό χάρτη» τονίζει.
Γ. Μαυρωτάς: Οπισθοδρόμηση και με τη βούλα της Επιτροπής
Ο βουλευτής Αττικής του Ποταμιού κ. Γιώργος Μαυρωτάς επισήμανε με αφορμή τη δημοσίευση της έκθεσης της ΕΕ: «Δυστυχώς τα έργα και οι ημέρες των υπουργών Παιδείας των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που οδήγησαν στην οπισθοδρόμηση της Παιδείας στη χώρα έχουν πλέον και τη βούλα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μέσω των όσων αναφέρονται στην πρόσφατη έκθεσή της.
Σε μια εποχή που η καταγεγραμμένη και η πραγματική ανεργία που μαστίζει τη χώρα μας κυμαίνεται σε δυσθεώρητα επίπεδα, η ανικανότητα της ελληνικής κυβέρνησης να αναλάβει δράσεις για την αναχαίτισή της αποτυπώνεται και στις απογοητευτικές επιδόσεις σε θέματα απόκτησης βασικών δεξιοτήτων από νέους και ενήλικες στον χώρο της εκπαίδευσης.
Οι μεθοδευμένες ενέργειες της κυβέρνησης να συκοφαντήσουν και να υποβαθμίσουν τα Συμβούλια Ιδρυμάτων από τον χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ικανοποιώντας μικροκομματικές σκοπιμότητες, δεν έπεσαν στο κενό. Οι συνεχείς παραιτήσεις των μελών των ΣΙ μετά το ροκάνισμα των αρμοδιοτήτων τους αποτελούν συμπτώματα αλματώδους οπισθοδρόμησης και ιδεολογικών αγκιστρώσεων των τελευταίων δύο χρόνων διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.
Αναμφίβολα, οι επισημάνσεις της έκθεσης για αδυναμίες σχεδιασμού και υλοποίηση μιας νέας στρατηγικής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση λόγω απουσίας στοχευμένων πολιτικών, προκαλεί ανησυχία και θέλουμε να πιστεύουμε ότι ο νέος υπουργός Παιδείας θα προσπαθήσει να αναστρέψει αυτήν τη φθίνουσα πορεία, εφόσον ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ του το επιτρέψει και αρκεί να λάβει υπόψη του τις συγκεκριμένες και έγκαιρα κατατεθειμένες προτάσεις του Ποταμιού».