Απογοήτευση και εκνευρισμός επικράτησε στη χθεσινή έκτακτη Σύνοδο Πρυτάνεων που συνεδρίασε με αφορμή το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τις μεταπτυχιακές σπουδές που κατατέθηκε στην νομοπαρασκευαστική επιτροπή της Βουλής από την αναπληρώτρια υπουργό αρμόδια για τα θέματα ανώτατης εκπαίδευσης κυρία Σία Αναγνωστοπούλου.
Όπως είναι γνωστό, με το νομοσχέδιομπαίνουν ποσοστώσεις στις αμοιβές των καθηγητών, καθώς και «πλαφόν» στα δίδακτρα των μεταπτυχιακών σπουδών (το υπουργείο αύξησε λίγο το ποσό των διδάκτρων των μεταπτυχιακών σπουδών όταν δίνουν εξειδίκευση, που τώρα δεν θα ξεπερνούν τις 2.500 ευρώ). Στις διατάξεις του νομοσχεδίου ορίζεται ότι σε τέσσερις μήνες από την ψήφιση του σχετικού νόμου, όλα τα μεταπτυχιακά προγράμματα των πανεπιστημίων ή των ΤΕΙ που δεν θα «συμμορφωθούν» παύουν να ισχύουν.
Με το ψήφισμα τους που οριστικοποιήθηκε την Παρασκευή το πρωί οι πρυτάνεις των ΑΕΙ τονίζουν ότι η Σύνοδος τους:
«Διαπίστωσε με απογοήτευση, ότι μετά την κατάθεση των θέσεων της για τα Μεταπτυχιακά και τα Διδακτορικά προγράμματα Σπουδών, διεκόπη ο διάλογος. Η Πολιτική Ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, προχώρησε στην κατάθεση του σχεδίου Νόμου στην Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή.
»Το σχέδιο νόμου έχει την κατεύθυνση της υπερ-ρύθμισης και δεν εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα των μεταπτυχιακών προγραμμάτων Σπουδών και τη ποιότητα των διδακτορικών Διατριβών σε όλα τα Πανεπιστήμια. Οι μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές συνδέονται άμεσα με την αναπτυξιακή δυνατότητα της χώρας και τα Πανεπιστήμια αποτελούν εγγύηση της λειτουργίας τους και της ποιότητά στους.
»Αναμένουμε από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας τη συνέχιση του διαλόγου, ώστε να προκύψει ένα σχέδιο νόμου που θα επιτρέψει την αποτελεσματική λειτουργία των μεταπτυχιακών».
Η αντίδραση του υπουργείου

Από την πλευρά του το υπουργείο Παιδείας επιτίθεται επικοινωνιακά στους πρυτάνεις των ΑΕΙ, σχολιάζοντας μάλιστα και το αν το ψήφισμα της Συνόδου τους ήταν ομόφωνο ή όχι!

«Τα δημοσιεύματα που αφορούν το “ομόφωνο” ψήφισμα της Συνόδου των Πρυτάνεων της 3.11.2016 για το σ/ν “Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών και Διδακτορικές Σπουδές” δημιουργούν εύλογες απορίες» αναφέρει σε ανακοίνωση του το υπουργείο Παιδείας.

«Πρώτον, το “ομόφωνο” ψήφισμα δεν είναι και τόσο ομόφωνο. Αρκετοί πρυτάνεις δεν συμφώνησαν με το περιεχόμενο του κειμένου» συνεχίζει η ίδια ανακοίνωση σε μια πρωτοφανή προσπάθεια «κάλυψης» πρυτάνεων που εξέφρασαν απόψεις υπέρ του νομοσχεδίου που παρουσιάστηκε έναντι εκείνων που διαφωνούν με διατάξεις του.

«Δεύτερον, εμφανίζεται η σύνοδος να εκφράζει τη δυσφορία της για τη δήθεν διακοπή του διαλόγου με το υπουργείο Παιδείας. Δεν λαμβάνει υπόψη ότι ο διάλογος ξεκίνησε τον περασμένο Απρίλιο σε έκτακτη σύνοδο των πρυτάνεων που προκάλεσε η ίδια η αναπληρώτρια υπουργός. Η σύνοδος των πρυτάνεων αποσιωπά το ότι η δημόσια διαβούλευση παρατάθηκε ακριβώς, προκειμένου να δοθεί περαιτέρω χρόνος στους πρυτάνεις για την υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους. Επιχειρεί με το ανακριβές περιεχόμενο του ψηφίσματος να διαγράψει την απαξιωτική της συμπεριφορά προς την πολιτική ηγεσία με το ψήφισμα της 1.10.2016, μεσούσης της δημόσιας διαβούλευσης που παρατάθηκε κατόπιν αιτήματος της ιδίας. Αφήνει, τέλος, να διαφανεί μια το λιγότερο αδόκιμη άποψη περί διαλόγου, σαν να είναι ο διάλογος μια ατέρμονη συζήτηση χωρίς κατάληξη, που θα διαιωνίζει το υφιστάμενο άναρχο τοπίο» αναφέρεται στην ανακοίνωση του υπουργείου.

«Τρίτον, το υπουργείο Παιδείας πρέπει να επαναλάβει, ακόμη μια φορά, ότι με το υπό κατάθεση σ/ν λαμβάνεται πρόνοια για την αποκατάσταση της συνταγματικής νομιμότητας.

Της διασφάλισης του δημόσιου αγαθού της παιδείας και της εξασφάλισης συνθηκών ακώλυτης άσκησης του κοινωνικού δικαιώματος πρόσβασης στην εκπαίδευση.

Το υπουργείο Παιδείας επισημαίνει ότι με το άρθρο 16, παρ. 4 του Συντάγματος, παρέχεται το δικαίωμα της δωρεάν παιδείας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Το δικαίωμα της δωρεάν παιδείας αφορά και τον δεύτερο και τον τρίτο κύκλο σπουδών.

Το ΥΠΠΕΘ υπερασπίζεται τη συνταγματική νομιμότητα, στην εξαιρετικά ήπια προσέγγιση της διασφάλισης του δικαιώματος της δωρεάν πρόσβασης στον δεύτερο κύκλο σπουδών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που εκφράζεται από τη πλειοψηφία του ΣτΕ στην υπ’ αριθμ. 2411/2012 απόφαση της Ολομελείας του: Σύμφωνα με αυτή, εναπόκειται στον κοινό νομοθέτη η επιβολή διδάκτρων στους μεταπτυχιακούς φοιτητές για την κάλυψη του κόστους των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών, το ύψος των οποίων δεν θα πρέπει να είναι τέτοιο “ώστε να καθίσταται αδύνατη ή δυσχερής η συμμετοχή σε Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών φοιτητών περιορισμένης εισοδηματικής ικανότητας, διότι ένα τέτοιο μέτρο θα παρεβίαζε τη γενική ελευθερία προσβάσεως στην παιδεία”.

Ας αφήσουμε λοιπόν, κατά μέρος, δήθεν νομικά προσκόμματα στα οποία σκοντάφτει η πρόβλεψη πλαφόν και ας προσφέρουμε στη νέα γενιά αυτό που της οφείλεται» καταλήγει η ανακοίνωση.