Απογοήτευση και εκνευρισμός επικράτησε στην έκτακτη Σύνοδο πρυτάνεων που συνεδρίασε σήμερα, Πέμπτη, με αφορμή το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τις μεταπτυχιακές σπουδές, το οποίο κατατέθηκε στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή της Βουλής από την αναπληρώτρια υπουργό αρμόδια για τα θέματα ανώτατης εκπαίδευσης κυρία Σία Αναγνωστοπούλου.
Με εξαίρεση τα πολυτεχνεία και τις γεωπονικές σχολές, που κερδίζουν ύστερα από χρόνια ένα «μάστερ» στις πενταετείς σπουδές τους (κάτι που άλλωστε αποτελεί πολυετές αίτημα της ακαδημαϊκής κοινότητάς τους), τα περισσότερα πανεπιστήμια της χώρας κρίνουν ότι η Σύνοδος Πρυτάνεων έχει θεσμικά υποτιμηθεί με την τακτική του υπουργείου Παιδείας, το οποίο υποσχέθηκε διάλογο για το θέμα και τελικά λίγα από τα αποτελέσματα του ενσωμάτωσε.
«Αγκάθι» τα δίδακτρα
Από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας βέβαια τονίζεται ότι ενσωματώθηκαν πολλές από τις προτάσεις των πρυτάνεων, εκτός όμως από την άποψή τους στο θέμα των διδάκτρων των μεταπτυχιακών σπουδών, που όμως αποτελεί την «καρδιά» του νομοσχεδίου.
Όπως είναι γνωστό, με το νομοσχέδιο μπαίνουν ποσοστώσεις στις αμοιβές των καθηγητών, καθώς και «πλαφόν» στα δίδακτρα των μεταπτυχιακών σπουδών (το υπουργείο αύξησε λίγο το ποσό των διδάκτρων των μεταπτυχιακών σπουδών όταν δίνουν εξειδίκευση, που τώρα δεν θα ξεπερνούν τις 2.500 ευρώ). Στις διατάξεις του νομοσχεδίου ορίζεται ότι σε τέσσερις μήνες από την ψήφιση του σχετικού νόμου όλα τα μεταπτυχιακά προγράμματα των πανεπιστημίων ή των ΤΕΙ που δεν θα «συμμορφωθούν» παύουν να ισχύουν.
Πολλή συζήτηση έγινε σήμερα και για τη δημιουργία και Ινστιτούτων Διδακτορικών Σπουδών (ΙΔΙΣ), για διαϊδρυματικές συνεργασίες και «σχηματισμούς επιστημονικών και ερευνητικών πεδίων οι οποίοι αντιστοιχούν σε επιμέρους ενότητες συγγενών γνωστικών αντικειμένων που θεραπεύονται στο ιδρύον πανεπιστήμιο (κτητορικό ίδρυμα) και τους συνεργαζόμενους θεσμούς». Την αναγκαιότητα αυτής της διάταξης κανείς πρύτανης δεν φαίνεται να κατάλαβε.
Ζητούν διάλογο, πάλι…
Με το ψήφισμά τους που εκδίδεται αύριο, Παρασκευή, το πρωί και για την ακριβή σύνταξη του οποίου σβήνονταν και ξαναγράφονταν γραμμές επί ώρες, οι πρυτάνεις ζητούν για άλλη μια φορά διάλογο.
Τονίζουν ότι το σχέδιο νόμου παρεμβαίνει στο εσωτερικό των πανεπιστημίων και έχει την κατεύθυνση της «υπερρύθμισης», ενώ δεν εξασφαλίζει βιωσιμότητα των μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών και διδακτορικών διατριβών σε όλα τα πανεπιστήμια.
Με το δεδομένο δε ότι πολλοί ξέρουν πως ο υπουργός Παιδείας κ. Νίκος Φίλης διαφωνεί γι’ αυτό το θέμα με την κυρία Αναγνωστοπούλου και επιθυμεί τη συναίνεση των πανεπιστημίων, οι πρυτάνεις κινούνται προς την κατεύθυνση να συμπεριλάβουν στο ψήφισμά τους τη φράση: «Αναμένουμε από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας τη συνέχιση του διαλόγου, ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη συναίνεση με τα πανεπιστήμια της χώρας».