Η «ατζέντα» της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής ορίστηκε και έχει μπροστά της έναν επιστημονικό μαραθώνιο: επανακαθορισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου και αλλαγή του εξεταστικού συστήματος, με παρουσίαση ως τον Ιανουάριο του 2017 ενός νέου μοντέλου για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ. Η Επιτροπή, όπως πληροφορείται το «Βήμα», ξεκινά τις συνεδριάσεις της την ερχόμενη εβδομάδα και όλοι οι «πρωταγωνιστές» των τελευταίων ετών στη μελέτη του θέματος θα κληθούν να καταθέσουν τις προτάσεις τους.
Η τελική εισήγηση λέγεται ότι θα γίνει από την Επιτροπή και θα υποβληθεί στο υπουργείο Παιδείας προς έγκριση. Πάντως ο υπουργός Παιδείας κ. Νίκος Φίλης στη σχετική ερώτηση του «Βήματος» απαντά ότι καμία απόφαση δεν έχει ληφθεί ακόμη. Ηδη έχει κατατεθεί στο γραφείο του το πόρισμα της επιτροπής υπό τον καθηγητή κ. Αντώνη Λιάκο, για το οποίο και έχουν «βγει τα μαχαίρια» από εκπαιδευτικούς και στελέχη του στενού κομματικού πυρήνα του κυβερνώντος κόμματος.
«Ριζική αναδιοργάνωση»


Στα παραπάνω, ο πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και «οικοδεσπότης» της σχετικής διαδικασίας, καθηγητής κ. Κώστας Γαβρόγλου, δηλώνει στο «Βήμα» ότι χρειάζεται «ριζική αναδιάρθρωση των τελευταίων δύο τάξεων του Λυκείου, ώστε να καταργηθεί η σημερινή μορφή των πανελλαδικών εξετάσεων και να αναμορφωθούν τα πρώτα χρόνια των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ».

«Ο εθνικός και κοινωνικός διάλογος για την Παιδεία, μαζί με συζητήσεις που είχαν γίνει τα προηγούμενα χρόνια, μας ξαναθύμισε τη σοβαρή παθολογία που έχει διαμορφωθεί με το θέμα των πανελλαδικών εξετάσεων: ένα εξεταστικό σύστημα που έχει κερδίσει μεν την εμπιστοσύνη της κοινωνίας, κατάφερε όμως να ακυρώσει τις τελευταίες δύο τάξεις του Λυκείου, οι οποίες υπάρχουν χωρίς κανέναν παιδευτικό ρόλο»
αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Γαβρόγλου.

«Εχει λοιπόν σημασία να προχωρήσουμε σε μια συζήτηση γύρω από τρεις αλληλένδετους πόλους: πώς θα υπάρξει μια ριζική αναδιάρθρωση των τελευταίων δύο τάξεων του Λυκείου, πώς θα καταργηθεί η σημερινή μορφή των πανελλαδικών εξετάσεων και πώς θα αναμορφωθούν τα πρώτα χρόνια των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Τα τρία αυτά θέματα ουσιαστικά αποτελούν διαφορετικές εκφράσεις του ίδιου προβλήματος: πώς το Λύκειο θα αποκτήσει μια παιδευτική αυτονομία και πώς η εισαγωγή στα ΑΕΙ θα αποτελεί την απαρχή μιας νέας φάσης της ζωής των φοιτητών και ως προς τη γενικότερη παιδεία τους, αλλά και ως προς τον επαγγελματικό προσανατολισμό τους»
προσθέτει μιλώντας στο «Βήμα».
Με ποιο χρονοδιάγραμμα; «Για να μπορέσει να γίνει κάτι τέτοιο σε βάθος τριετίας, θα ήταν ιδιαίτερα σημαντικό να επιτευχθεί συναίνεση των πολιτικών κομμάτων. Γι’ αυτό και η κυβέρνηση ζήτησε από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής να ξεκινήσει συζητήσεις που να στηρίζονται στα πορίσματα του διαλόγου και σε άλλες προσεγγίσεις, ώστε να καταλήξει με όσο το δυνατόν πιο συναινετικό τρόπο σε συγκεκριμένες προτάσεις» καταλήγει ο κ. Γαβρόγλου.
Ο γρίφος και τα κονδύλια


Τα παραπάνω μοιάζουν με δυσεπίλυτο γρίφο, καθώς είναι προφανές ότι η κυβέρνηση κινείται στην κατεύθυνση της κατάργησης των Πανελλαδικών Εξετάσεων και της αντικατάστασής τους από ένα σύστημα Εθνικού Απολυτηρίου, το οποίο θα δίνει πρόσβαση σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ με βάση την επίδοση στις ενδοσχολικές εξετάσεις για το απολυτήριο, που θα είναι ενισχυμένες, σε εθνικό επίπεδο, με θέματα από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων και με διορθωτές κατά τη σημερινή διαδικασία των Πανελλαδικών.
Κάτι τέτοιο, όπως ανέφεραν ανώτατα στελέχη του υπουργείου Παιδείας που μίλησαν στο «Βήμα», θα απελευθερώσει μεγάλο μέρος των περίπου 14 εκατ. ευρώ που δαπανώνται ετησίως για τις Πανελλαδικές. Τα παραπάνω ωστόσο (καθώς βασίζονται αρκετά στην ανάγκη «οικονομίας» του συστήματος) έρχονται σε αντίθεση με το πόρισμα Λιάκου, ενώ και ο ίδιος θεωρεί πως αν οι πανελλαδικές εξετάσεις «έρθουν μέσα στο Λύκειο, θα αφανιστεί το ίδιο το Λύκειο».
Σύμφωνα με την πρόταση του ιδίου, το Εθνικό Απολυτήριο, τόσο ως προς τον γενικό βαθμό του όσο και ως προς τη βαθμολογία των λίγων επί μέρους μαθημάτων που έχουν επιλέξει οι μαθητές και απαιτούν αντίστοιχα τα πανεπιστήμια, θα πρέπει να αντικαταστήσει τις πανελλαδικές εξετάσεις. «Το σύστημα Εθνικό Απολυτήριο είναι εντελώς διαφορετικό από τις πανελλαδικές εξετάσεις» αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Λιάκος, θυμίζοντας ότι τα παιδιά στη συνέχεια θα μπαίνουν σε ανώτατα ιδρύματα με τη δυνατότητα μετακίνησης από τμήμα σε τμήμα, ανάλογα με τις κλίσεις τους, και με δυνατότητα πτυχίων κύριας και δευτερεύουσας ειδικότητας. Το σύστημα αποκτά ευελιξία και απλώνει τις ευκαιρίες σε βάθος χρόνου, ενώ η αναμόρφωση περιλαμβάνει και το Τεχνικό Επαγγελματικό Λύκειο.

Η πρόταση Μπαμπινιώτη
Γενική μόρφωση και συντελεστές βαρύτητας από ΑΕΙ

Στα παραπάνω, επανέρχεται στη συζήτηση και το πόρισμα του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία που συντάχθηκε ύστερα από πολύμηνη δουλειά το 2009, υπό τον πρώην πρύτανη και πρώην υπουργό Παιδείας καθηγητή κ. Γεώργιο Μπαμπινιώτη. «Στον ευρύ, μακρό και ουσιαστικό εθνικό διάλογο για την Παιδεία το 2009 ορίσαμε το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ σε σχέση και με τη λειτουργία τού Λυκείου: Να βαρύνει στην εισαγωγή (ως ένας πέμπτος βαθμός ή άλλως πώς) η επίδοση του μαθητή στα τρία χρόνια του Λυκείου σε συνδυασμό με εξετάσεις σε τέσσερα αντικείμενα, οι οποίες θα διεξάγονται εκτός Λυκείου από έναν Εθνικό Εξεταστικό Φορέα (έχει ήδη ιδρυθεί)» λέει σήμερα ο κ. Μπαμπινιώτης μιλώντας στο «Βήμα».

«Αλλά αυτά μέσα στη λειτουργία ενός τριετούς Λυκείου γενικής μορφώσεως και όχι λυκείου-φροντιστηρίου, με δυνατότητες επιλογής μαθημάτων για έναν αδρομερή προσανατολισμό (όχι δέσμες) και με αντικειμενική και αξιόπιστη αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή στο Λύκειο μέσω και της Τράπεζας Θεμάτων (από τον ίδιο Εθνικό Εξεταστικό Φορέα), η οποία δεν δίνει χιλιάδες προς εξέτασιν θεμάτων που πρέπει να μάθει ο μαθητής, αλλά δείγματα των εξεταζομένων θεμάτων»
συνεχίζει.

«Η μεγάλη διαφορά: οι υποψήφιοι θα μπορούν να επαναλαμβάνουν την εξέταση σε ορισμένα μαθήματα για βελτίωση τής βαθμολογίας τους, ώστε να επιτύχουν την εισαγωγή τους –άρα φεύγει το άγχος της αναμονής επί έναν χρόνο (!) και το σύστημα γίνεται πιο ανθρώπινο. Επειδή όλα τα μαθήματα διαμορφώνουν τον βαθμό επίδοσης, ο μαθητής «επιστρέφει» και ενδιαφέρεται για το σχολείο. Ολες οι ειδικότητες μαθημάτων διατηρούν τη βαρύτητα και την αυτονομία τους προς όφελος μιας γενικής μορφώσεως. Το Λύκειο παραμένει ενιαίο (όχι δύο ταχυτήτων), το απολυτήριο του Λυκείου αποσυνδέεται από τις εισαγωγικές εξετάσεις και αποκτά το δικό του βάρος, η ειδίκευση επαφίεται στα ΑΕΙ (και όπου αλλού κατευθυνθεί ο απόφοιτος) και δεν γίνεται πρώιμα μέσα στο Λύκειο, τα ΑΕΙ μπορούν να παίξουν τον δικό τους ρόλο καθορίζοντας τους συντελεστές βαρύτητας των εξεταζομένων (από τον Εθνικό Εξεταστικό Φορέα) μαθημάτων εισαγωγής»
καταλήγει ο κ. Μπαμπινιώτης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ