Λίγες ημέρες πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, εκπαιδευτικοί και διευθυντές σχολείων έμαθαν αυτά που συνθέτουν την εφετινή «μαγική εικόνα» της διδακτικής διαδικασίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση: μαθήματα κόβονται, τρίμηνα γίνονται τετράμηνα, γεωλόγοι, ναυπηγοί και τοπογράφοι θα διδάσκουν Μαθηματικά και τεχνολόγοι τροφίμων Χημεία (με «δεύτερες» και «τρίτες» αναθέσεις). Και με την προσευχή τι γίνεται; Το βέβαιο είναι ότι τα παραπάνω είχαν την επιτυχία του αιφνιδιασμού. Τα σχολεία ανοίγουν αύριο, Δευτέρα, και κανείς δεν είναι βέβαιος για τη φιλοσοφία των αλλαγών αυτών. Γίνονται για να εξοικονομηθούν κονδύλια; Για να αλλάξει η φιλοσοφία της εκπαίδευσης στην Ελλάδα; Για να γίνουν τα παιδιά μας πιο σοφά; Για να πάψουν να γίνονται σοφά;
Στην εικόνα του «αλαλούμ», που θα δώσει εφέτος την εικόνα των λιγότερων κενών από κάθε άλλη χρονιά, οι απορίες γονέων πρόσφατα έξω από σχολείο στο κέντρο της πρωτεύουσας για το αν θα γίνονται τελικά προσευχές ή παρελάσεις ήταν το τελευταίο στο οποίο μπορούσε να απαντήσει ο διευθυντής που τους υποδεχόταν έκπληκτος.

«Υποβάθμιση» των Μαθηματικών
Μέσα σε όλα αυτά, οι επιστημονικές ενώσεις της χώρας βρέθηκαν να παρακολουθούν άνευ λόγου. Εντονα διαμαρτυρήθηκε η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία για την υποβάθμιση του μαθήματος με την ανάθεση της διδασκαλίας των Μαθηματικών σε εκπαιδευτικούς διαφορετικών ειδικοτήτων. Η έκταση του φαινομένου είναι μεγάλη, όπως επισημαίνει ο εκπρόσωπος της Εταιρείας κ. Γιάννης Τυρλής. «Υπάρχουν νομοί στους οποίους το ποσοστό των περιπτώσεων να διδάσκονται Μαθηματικά από ειδικότητες καθηγητών μη ειδικών με το μάθημα αγγίζει το 15%-20%. Μάλιστα αγγίζει πολλά σχολεία, ακόμη και πειραματικά» τονίζει.
Οι φιλόλογοι έπαθαν μεγαλύτερο σοκ. Εκτός του ότι έμαθαν πως θα διδάσκουν εφέτος και Θρησκευτικά (με «τρίτες αναθέσεις») λόγω έλλειψης θεολόγων, διαπίστωσαν ότι «κόβονται» και τα Αρχαία Ελληνικά από τις εξετάσεις στα γυμνάσια. Για όλα αυτά, μάλιστα, τα σχολεία ενημερώθηκαν μόλις την περασμένη Τετάρτη και εν μέσω θριαμβολογίας από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας για τον αριθμό των αναπληρωτών εκπαιδευτικών που προσελήφθησαν εγκαίρως.

«Το μεγάλο ερώτημα είναι η ποιότητα της εκπαίδευσης που θα παρέχεται από εφέτος στα σχολεία»
λέει στο «Βήμα» ο συνδικαλιστής της ΟΛΜΕ (καθηγητές μέσης εκπαίδευσης) κ. Νίκος Παπαχρήστος. «Το να δίνει το υπουργείο Παιδείας, για παράδειγμα, τη δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς που έχουν σπουδάσει άλλες ειδικότητες να διδάξουν Μαθηματικά αναβαθμίζει τη μαθηματική εκπαίδευση της χώρας και στηρίζει τη μελλοντική οικονομική της ανάπτυξη;» αναρωτιέται.

Ανατροπή στο παρά πέντε
Οι «δεύτερες» και «τρίτες» αναθέσεις έγιναν για να καλυφθούν κενά στις αίθουσες. Πρόκειται δηλαδή για μαθήματα που θα διδάσκουν καθηγητές και θα είναι συναφή στις ειδικότητές τους και όχι αυτή που σπούδασαν. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ εκδόθηκε ΦΕΚ στις 10 του περασμένου Ιουνίου με τις αναθέσεις μαθημάτων στους εκπαιδευτικούς για τη νέα χρονιά, ακολούθησε άλλο ΦΕΚ την 1η Σεπτεμβρίου και ανατρέπει το προηγούμενο.
Στα γυμνάσια (όπου θεμελιώνεται η γνώση πριν από την εισαγωγή στη λυκειακή βαθμίδα) Μαθηματικά –κατά «τρίτη ανάθεση» –μπορεί να διδάσκει το μισό Πολυτεχνείο! Χημεία με «δεύτερη ανάθεση» θα διδάσκουν οι πτυχιούχοι φαρμακοποιοί και με «τρίτη» οι τεχνολόγοι τροφίμων. Βιολογία με «δεύτερη ανάθεση» θα διδάσκουν πτυχιούχοι της Ιατρικής, οδοντίατροι, φαρμακοποιοί και γεωπόνοι και με «τρίτη» οι πτυχιούχοι ιατρικών εργαστηρίων.
Θρησκευτικά με «τρίτη ανάθεση» αναλαμβάνουν οι φιλόλογοι. Ιστορία με «δεύτερη ανάθεση» οι καθηγητές Αγγλικών, Γαλλικών, Ιταλικών και Γερμανικών (όπου υπάρχουν σε πλεόνασμα), οι κοινωνιολόγοι και οι νομικοί. Περισσότερο από το ήμισυ των ωρών της Ιστορίας του Γυμνασίου, λένε εκπαιδευτικοί που μίλησαν στο «Βήμα», δεν θα το διδάσκουν εφέτος φιλόλογοι…

Εκτός εξετάσεων Γυμνασίου τα Αρχαία Ελληνικά

Οι φιλόλογοι υπέστησαν και άλλα πλήγματα, καθώς στην ειδικότητά τους έμεινε μόνο η Νεοελληνική Γλώσσα (και Λογοτεχνία) στην τετράδα των νέων «ισχυρών» μαθημάτων του Γυμνασίου. Μαζί με Ιστορία, Φυσική και Μαθηματικά θα συνεχίσουν να εξετάζονται στο τέλος της σχολικής χρονιάς για να πάρουν το απολυτήριό τους.

Ετσι, «αποπέμφθηκαν» από τις εξετάσεις τα Αρχαία Ελληνικά, τα Θρησκευτικά, τα Αγγλικά, η Χημεία και η Βιολογία. Στα μαθήματα αυτά ο βαθμός θα προκύπτει από ωριαία διαγωνίσματα και εργασίες. Πώς κατάφερε η Φυσική να ξεπεράσει τη Χημεία ή τη Βιολογία, μόνο η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας (και πιθανώς οι συνδικαλιστές του κλάδου της Φυσικής) το ξέρουν…
Θετικό της εφετινής σχολικής χρονιάς ωστόσο αποτελεί η αναμενόμενη περικοπή της ύλης των μαθημάτων (τα σχολεία δεν ξέρουν τίποτε, και πιθανότατα θα το μάθουν την τελευταία στιγμή) έως και 30% σε σχέση με πέρυσι.

Η… σφαγή των προνηπίων

«Εμείς σε κάθε περίπτωση θα λειτουργήσουμε τα σχολεία όσο καλύτερα μπορούμε» λέει ο κ. Κωνσταντίνος Καραχρήστος, δάσκαλος στο 105ο Δημοτικό Πολυγώνου. «Εφέτος έχουμε μεικτό ωράριο ως τις 12.30 και μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου θα ξεκαθαρίσει η λειτουργία του Ολοήμερου» λέει.

Ο πρόεδρος της ΔΟΕ κ. Θανάσης Κικινής, που ξεκινάει τη χρονιά με 24ωρη απεργία την Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου, λέει ότι εφέτος δεν θα είναι χρονιά των μαθητών, αλλά των τάξεων και των αριθμών, καθώς οι αλλαγές που γίνονται έχουν στόχο την εξοικονόμηση πόρων. Υπολογίζει ότι τα κενά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα είναι περίπου 9.000 πανελλαδικά, αλλά ήδη έγιναν περίπου 5.000 προσλήψεις αναπληρωτών, οπότε προβλήματα θα έχει μόνο το απογευματινό πρόγραμμα των δημοτικών σχολείων –το περυσινό «Ολοήμερο».
«Το ολοήμερο σχολείο χάνει την προοπτική του αλλά και τη φιλοσοφία της παιδαγωγικής παρουσίας του, οπότε περισσότερο θα μοιάζει με έναν χώρο όπου θα φυλάσσονται τα παιδιά μέχρι να τα πάρουν οι γονείς τους» λέει ο κ. Κικινής. Σχετικά με τα ολοήμερα νηπιαγωγεία επισημαίνει ότι «η κακή πλευρά της λειτουργίας του ολοήμερου δημοτικού σχολείου μεταφέρεται και στο ολοήμερο νηπιαγωγείο, καθώς σταματάει ο ενιαίος εκπαιδευτικός σχεδιασμός των μαθημάτων τους σε σχέση με το απογευματινό τους πρόγραμμα».
Πάντως εφέτος μένουν εκτός, όπως λέει κ. Τριαντάφυλλος Οικονόμου από την πλευρά της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ), περίπου 60.000 προνήπια. «Ο υπουργός Παιδείας πανηγυρίζει που εφέτος δεν υπάρχουν κενά, αλλά αυτό συνέβη επειδή μειώθηκαν οι ώρες διδασκαλίας και υποβαθμίστηκε το περιεχόμενο της εκπαίδευσης» προσθέτει ο κ. Οικονόμου. «Σε γενικές γραμμές, στην πολιτική της εκπαίδευσης γυρίζουμε 20 χρόνια πίσω» καταλήγει.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ