Κάθετα αντίθετη με τη διάταξη στο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση και αφορά τη «λεκτοροποίηση», με κλειστές διαδικασίες, σημαντικού μέρους του ερευνητικού προσωπικού των πανεπιστημίων δηλώνει σύσσωμη η πανεπιστημιακή κοινότητα διά του συνδικαλιστικού οργάνου της, της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ). Το υπουργείο Παιδείας κατά την ψήφιση του νόμου «Ρυθμίσεις για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση» εισήγαγε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή τη διάταξη η οποία δίνει το δικαίωμα σε μέλη του Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (ΕΔΙΠ) και του Ειδικού και Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) των ΑΕΙ να ενταχθούν σε βαθμίδα πανεπιστημιακού καθηγητή (σε θέση λέκτορα δηλαδή, η οποία μάλιστα έχει καταργηθεί με τον νόμο 4009/2011) με αίτησή τους και μέσω μιας κλειστής διαδικασίας κρίσης.
Με διδακτορικά
Ανάμεσα στα άλλα προβλήματα που προκαλούνται, επισημαίνει μάλιστα ότι αποψιλώνεται μια ολόκληρη κατηγορία διδακτικού προσωπικού, και είναι φυσικά αυτή των ΕΔΙΠ, η οποία καλύπτει συγκεκριμένες διδακτικές ανάγκες στα τμήματα (από εργαστηριακό – εφαρμοσμένο διδακτικό έργο ως και αυτοδύναμη διδασκαλία μαθημάτων), ενώ πρακτικά δεν αυξάνεται ούτε ανανεώνεται συνολικά το εκπαιδευτικό προσωπικό.
Στη διάταξη, που έχει γίνει πλέον νόμος, αναφέρεται ρητώς ότι θα αναλάβουν θέσεις στις βαθμίδες των ΔΕΠ όσοι έχουν τα τυπικά προσόντα, είναι κάτοχοι τίτλων διδακτορικών, ωστόσο αρκετοί από τους ΕΔΙΠ κατέχουν αυτούς τους τίτλους, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν τα ΑΕΙ από τη μία να ενισχυθούν από διδακτικό προσωπικό καλύπτοντας έτσι όποια κενά τυχόν υπάρχουν, από την άλλη ωστόσο θα αναγκαστούν να καλύψουν τις θέσεις του ερευνητικού – διδακτικού προσωπικού που αυτομάτως θα μείνουν κενές.
Προς… δημοσίους υπαλλήλους
Η ΠΟΣΔΕΠ στην ανακοίνωση που εξέδωσε επισημαίνει ότι αυτή η διάταξη αλλάζει επιπλέον και την ουσία των ακαδημαϊκών διαδικασιών. Θεωρεί ακαδημαϊκά λάθος και ηθικά απαράδεκτο να μετατρέπονται σε λέκτορες και καθηγητές Πανεπιστημίου τα μέλη άλλων κατηγοριών προσωπικού με κλειστές διαδικασίες. Αυτές δεν εξασφαλίζουν την ποιότητα της κρίσης και μετατρέπουν σε δημοσιοϋπαλληλική εξέλιξη την κρίσιμη διαδικασία ανάδειξης ακαδημαϊκού προσωπικού επιφέροντας καίριο χτύπημα στην ανοικτή ακαδημαϊκή κρίση των υποψηφίων ως προϋπόθεση εκλογής τους στα ΑΕΙ και εν τέλει στην ίδια την έννοια του καθηγητή Πανεπιστημίου, πέραν της καταφανούς ανισοτιμίας που εισάγει στο σώμα των διδασκόντων. Το εμβαλωματικό αυτό μέτρο, που δήθεν αποσκοπεί στην εικονική κάλυψη των τεραστίων διδακτικών αναγκών, δεν μπορεί να παρουσιάζει ως άλλοθι το ότι αυτό συνέβη και στο παρελθόν.
Μάλιστα, επισημαίνει και την εποχή που το υπουργείο επιλέγει να κάνει αυτή την κίνηση, αποκόπτοντας την επαγγελματική διέξοδο σε ορισμένους και κλείνοντας το μάτι για μια καλύτερη θέση σε άλλους. Στην περίοδο της διαρροής επιστημονικού προσωπικού στο εξωτερικό (brain drain) η ρύθμιση αυτή κλείνει τις πόρτες σε πολλούς νέους επιστήμονες, που δεν έτυχε με διετείς συμβάσεις έργου να τους ανοίξει η πόρτα των πανεπιστημίων, αποστερώντας τους έτσι τη δυνατότητα να επανενταχθούν στον ελληνικό ακαδημαϊκό ιστό.
Παράλληλα, στρεβλώνεται η σύνθεση του καθηγητικού προσωπικού και ο προσανατολισμός των τμημάτων, καθώς η ρύθμιση αυτή αγνοεί τις πραγματικές διδακτικές και ερευνητικές ανάγκες των τμημάτων, αλλά και τις διεθνείς επιστημονικές εξελίξεις. Με τον τρόπο αυτόν πολλά τμήματα θα βρεθούν με λέκτορες σε γνωστικά αντικείμενα που δεν χρειάζονται ενώ ουσιαστικά θα παραμείνουν για πολλά χρόνια υποστελεχωμένα χωρίς νέες θέσεις, καθώς μπορεί ο συνολικός αριθμός καθηγητών του τμήματος να φαίνεται μεν επαρκής, θα είναι όμως ανισομερώς κατανεμημένος στα γνωστικά αντικείμενα του τμήματος.
Διαφάνεια και προκήρυξη θέσεων
Η ΠΟΣΔΕΠ, από τη μεριά της, σημειώνει ότι δεν έχει πρόβλημα με τα μέλη ΕΔΙΠ και ΕΕΠ, πολλά από τα οποία είναι αξιόλογα και έχουν τα προσόντα για να γίνουν πανεπιστημιακοί καθηγητές, όπως έχει αποδείξει η μέχρι σήμερα πραγματικότητα, ωστόσο αυτό πρέπει να πραγματοποιηθεί με ακαδημαϊκά κριτήρια, διαφάνεια και αξιοκρατία, με σεβασμό στην ακαδημαϊκή φυσιογνωμία, τον προσανατολισμό και τη στρατηγική των τμημάτων και σε γνωστικά αντικείμενα που είναι απαραίτητα.
Το συνδικαλιστικό όργανο των πανεπιστημιακών δασκάλων στρέφεται κατά του υπουργείου Παιδείας που χρησιμοποιεί νομοθετικές πρακτικές οι οποίες καταργούν την όποια διαδικασία «εθνικού διαλόγου» προσπάθησε να ανοίξει με την ακαδημαϊκή κοινότητα. Μιας και δεν έχει περάσει από διαβούλευση, η ΠΟΣΔΕΠ απαιτεί από το υπουργείο Παιδείας να αποσύρει άμεσα τη συγκεκριμένη διάταξη του νόμου και παράλληλα να στελεχώσει τα ΑΕΙ με την προκήρυξη νέων θέσεων καθηγητών.

HeliosPlus