Αλλαγές σαρωτικές στο σύνολο του εκπαιδευτικού «χάρτη» της χώρας προωθεί το υπουργείο Παιδείας για τη σχολική χρονιά που ξεκινά σε λίγες ημέρες. Πυρετωδώς προετοιμάζονται μέλη ομάδων εργασίας στο κτίριο του Αμαρουσίου για τη μετατροπή του Γυμνασίου σε βαθμίδα 4 ετών, όπως προέκυψε απο τις προτάσεις του εθνικού διαλόγου, και του Λυκείου σε βαθμίδα 2 ετών. Οπως αναφέρουν οι πληροφορίες του «Βήματος», αυτό σχεδιάζεται να γίνει ως τον επόμενο Σεπτέμβριο ώστε να εφαρμοστεί την επόμενη σχολική χρονιά.
Καταδιώκουν την αριστεία
Παράλληλα, στον απόηχο των αποτελεσμάτων μιας ακόμη χρονιάς αποτυχίας για το εξεταστικό σύστημα της χώρας, με φοιτητές να εισάγονται στην ανώτατη εκπαίδευση με 1,5 «κάτω από τη βάση», το υπουργείο Παιδείας αλλάζει την ατζέντα και καταδιώκοντας στην ουσία την αριστεία προχωρεί σε σχέδιο «ελεύθερης πρόσβασης στα ΑΕΙ» και νέο εξεταστικό σύστημα που θα ανακοινωθεί μέσα στη χρονιά. Η ελεύθερη πρόσβαση βέβαια θα αφορά μόνο τα τμήματα μειωμένου ενδιαφέροντος, όπου σύντομα υποψήφιοι θα εισάγονται με τον βαθμό του απολυτηρίου τους, και σε καμία περίπτωση τις σχολές υψηλού ενδιαφέροντος, που κλείνουν περισσότερο τις «πύλες» τους και θα απευθύνονται στο μέλλον σε κλειστό… κοινό. Κατά τα άλλα, το υπουργείο Παιδείας αφήνει τελικά προς το παρόν… στην άκρη τα πανεπιστήμια, οι ηγέτες των οποίων αποδείχθηκαν δυνατοί «παίκτες» και απαιτούν ειδικό χειρισμό, και στρέφεται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας.
Ετσι αλλάζει εφέτος η φυσιογνωμία σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία και ξεκινά «πόλεμος» μεταξύ κυβέρνησης και επιχειρηματιών στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, οι οποίοι καταφεύγουν στον… εισαγγελέα. Και αυτό γιατί τη στιγμή που ένας αυστηρός νόμος θέτει αδιαπραγμάτευτα κριτήρια για τις εγκαταστάσεις των σχολείων τους, την πρόσβαση σε άτομα με αναπηρίες, πυρασφάλεια, παροχές προς τους μαθητές κ.τ.λ. ώστε να πάρουν άδεια λειτουργίας, δεν ισχύει το ίδιο και για τα δημόσια σχολεία. Οπως λέει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων κ. Χαρ. Κυραϊλίδης, εφόσον το υπουργείο Παιδείας απαιτεί ίση μεταχείριση στο θέμα των εκπαιδευτικών μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων, το ίδιο πρέπει να ισχύει για τις εγκαταστάσεις και τον τρόπο λειτουργίας τους. Οπως συμπληρώνει δε, η πλειονότητα των σχολείων της χώρας στην επαρχία δεν πληρεί στο ελάχιστο τις προδιαγραφές ασφαλείας που έχουν τεθεί από το κράτος για τα ιδιωτικά σχολεία.
Αλλαγές σε ιδιωτικά και φροντιστήρια
Σε αυτό το κλίμα εισάγεται τις επόμενες ημέρες στη Βουλή ένας ακόμη νόμος με διατάξεις για την ιδιωτική εκπαίδευση που αλλάζει τη φυσιογνωμία της. Με τροπολογία που επιχειρείται να ψηφισθεί για τρίτη φορά, καθώς στο παρελθόν είχε προκαλέσει αντιδράσεις, αυστηροποιείται η διαδικασία απολύσεων εκπαιδευτικών και μετά τα δύο χρόνια γίνεται σχεδόν αδύνατη καθώς θα κρίνεται από υπηρεσιακά συμβούλια συνδικαλιστών. Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί έτσι άτυπα «μονιμοποιούνται» στα σχολεία τους, ενώ οι πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες που προσφέρουν αυτά («φροντιστήρια» κ.τ.λ.) θα πρέπει να εγκρίνονται από τον ίδιο τον υπουργό Παιδείας. Τα φροντιστήρια, με την ίδια τροπολογία, δεν θα μπορούν να λειτουργούν σε περιόδους εορτών και καλοκαιρινών αργιών. Με τη διάταξη αυτή επιχειρείται να θεσπιστεί παράλληλα συγκεκριμένος τρόπος υπολογισμού των ωρομισθίων εκπαιδευτικών κατ’ αναλογία με εκείνον των δημοσίων εκπαιδευτικών. Σήμερα ισχύει καθεστώς ελεύθερης διαπραγμάτευσης στον χώρο των φροντιστηρίων.
Ολες οι διατάξεις για τη λειτουργία της ιδιωτικής εκπαίδευσης έχουν προκαλέσει αντιδράσεις εντός και… εκτός της χώρας και είναι πιθανότατο να μην ψηφισθούν τελικά μαζί με το νομοσχέδιο για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση που εισάγεται στη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα ή και να αλλάξουν.
Αρχή με περικοπές, γκρίνιες και κενά

Το υπουργείο Παιδείας ξεκινά με δυσοίωνες προοπτικές τις σχέσεις του με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες της χώρας (ΟΛΜΕ και ΔΟΕ). Ειδικά με τη ΔΟΕ η πρώτη κινητοποίηση διαμαρτυρίας έγινε την Παρασκευή 26 του μήνα και αυτή για τα κενά στα σχολεία και τις μεθόδους που επιλέγονται για να μην παρουσιαστούν ξανά και την εφετινή χρονιά. Να θυμίσουμε εδώ ότι πέρυσι η σχολική χρονιά έκλεισε με 3.000 κενά που δεν καλύφθηκαν ποτέ. Και ξεκίνησε με κενά πάνω από 15.000…

Από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας, το βάρος αυτές τις ημέρες πέφτει στο να… λειτουργήσουν τα σχολεία. Ηδη έχουν περικοπεί οι ώρες στα γυμνάσια αλλά και στα δημοτικά σχολεία, τα τμήματα ένταξης στην ειδική αγωγή αποτελούν παρελθόν, οι εκπαιδευτικοί θα παίρνουν διπλές ή τριπλές αναθέσεις ανεξάρτητα με την ειδικότητά τους και τα ολοήμερα σχολεία θα λειτουργήσουν με αυστηρές προϋποθέσεις και είναι βέβαιον ότι θα μειωθούν σε ολόκληρη τη χώρα.
Την περασμένη Πέμπτη ωστόσο το υπουργείο Παιδείας έστειλε και εγκύκλιο στα σχολεία με την οποία καλεί τα υπηρεσιακά συμβούλιά τους να συνεδριάσουν τις επόμενες ημέρες και να αποφασίσουν άμεσα για την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών υπολογίζοντας υπεράριθμους και «πλεονάζοντες» εκπαιδευτικούς.Οπως δηλώνει ο πρόεδρος της ΔΟΕ στο «Βήμα» κ. Θ. Κικινής, κάτι τέτοιο δεν είναι δυνατόν να γίνει τόσο γρήγορα και προτού τοποθετηθούν οι εκπαιδευτικοί στις θέσεις τους, ενώ η πολιτική του υπουργείου Παιδείας πλέον αφορά μόνο την περικοπή ωρών και όχι την ομαλή λειτουργία των σχολείων, με άμεση επίπτωση την υποβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Kαι επειδή, όπως λέει ο κ. Κικινής, όλα είναι θέμα εντυπώσεων, «ενδιαφέρει πλέον μόνο να ανοίξουν χωρίς κενά τα σχολεία και όχι τι σχολεία θα είναι και τι ποιότητα εκπαίδευσης θα προσφέρουν». Ετσι κι αλλιώς τα δημόσια σχολεία αναμένεται να ανοίξουν με λιγότερα κενά από πέρυσι, τα οποία δεν είναι δυνατόν να υπολογιστούν με ακρίβεια ακόμη.Πάντως για το θέμα των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, όπως λέει ο κ. Ν. Παπαχρήστου από την πλευρά της ΟΛΜΕ, εφέτος το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να έχει αποφασίσει ως τον Δεκέμβριο πόσες πιστώσεις θα δοθούν συνολικά για τη χρονιά καθώς το σύστημα επιλογής που είχε εξαγγείλει το υπουργείο κρίθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας αντισυνταγματικό. Ή απλώς να προωθήσει νέο σύστημα, μέσα όμως στους επόμενους μήνες.
Στα παραπάνω πρέπει να προστεθεί ότι έχουν κοπεί εφέτος περίπου κατά 40% τα κονδύλια για τα λειτουργικα έξοδα των σχολείων.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ