Εγκαταλείπουν τις θέσεις τους και επίσημα οι γραμματείς των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ τους οποίους έπαυσε από τις θέσεις τους το υπουργείο Παιδείας με πρόσφατη τροπολογία που ψηφίστηκε στη Βουλή. Ο σχετικός νόμος δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 14 Ιουλίου, οπότε οι ως χθες γραμματείς των ανωτάτων ιδρυμάτων της χώρας άρχισαν να… μαζεύουν τα πράγματά τους.
Η επίσημη αιτιολογία της κίνησης αυτής ήταν ότι επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, κάτι που όμως γρήγορα ανατράπηκε απο το γεγονός ότι το υπουργείο Παιδείας ενημέρωσε τα πανεπιστήμια πως μπορούν να προκηρύξουν τις θέσεις των γραμματέων τους ξανά αν το επιθυμούν.
Γιατί παύθηκαν

Για ποιον λόγο παύθηκαν όλοι οι γραμματείς; Κάποιοι στον χώρο της πανεπιστημιακής κοινότητας σχολιάζουν ότι συγκεκριμένοι γραμματείς μεγάλων ιδρυμάτων απλώς δεν ήταν αρεστοί στην κυβέρνηση και στις διοικήσεις τους.
Ο νέος νόμος-πλαίσιο που ψηφίστηκε επί ηγεσίας Αννας Διαμαντοπούλου στο υπουργείο Παιδείας όριζε συγκεκριμένα και αυξημένα προσόντα για τους γραμματείς των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ ώστε να μπορούν να λειτουργούν και ως μάνατζερ στα ιδρύματά τους. Για την εφαρμογή της διάταξης αυτής ωστόσο απαιτούνταν η σύνταξη του εσωτερικού κανονισμού, του «συμβολαίου» στην καθημερινότητα των ΑΕΙ, το οποίο, αν και από πολλά πανεπιστήμια συντάχθηκε κανονικά, από το υπουργείο Παιδείας δεν… νομιμοποιήθηκε. Το θέμα έτσι εκκρεμεί επί μήνες και τα ΑΕΙ δεν έχουν εσωτερικούς κανονισμούς βάσει του πρότυπου εσωτερικού κανονισμού που είχε συνταχθεί επί υπουργίας Διαμαντοπούλου. Ετσι οι νέοι γραμματείς θα εκλεγούν με βάση τον παλαιότερο νόμο και χωρίς τα ιδιαίτερα προσόντα που απαιτούσε ο νέος.
Οι προηγούμενοι γραμματείς των ΑΕΙ είχαν παρατείνει τη θητεία τους κάνοντας χρήση των νόμων που ίσχυαν στο παρελθόν.
Πάντως το υπουργείο Παιδείας ενημέρωσε τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ ότι από της δημοσιεύσεως του νόμου 4405/2016 (ΦΕΚ Α’ 129/13.7.2016) λήγουν αυτοδικαίως οι κατά παράταση θητείες των εν λόγω γραμματέων και καταργείται η χορηγηθείσα με την καταργηθείσα διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 79 του Ν. 4009/2011 (Α’ 195) δυνατότητα της ανάθεσης καθηκόντων των γραμματέων σε γενικό διευθυντή ή σε προϊστάμενο διεύθυνσης των διοικητικών υπηρεσιών του ιδρύματος. Αντίθετα, όσοι γραμματείς υπηρετούν κατά τη δημοσίευση του εν λόγω νόμου έπειτα από διαδικασία επιλογής ολοκληρώνουν τη θητεία για την οποία έχουν επιλεγεί.
Τι λέει το υπουργείο

Οπως ανέφερε σε έγγραφο που έστειλε το υπουργείο στα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας:
n Οπως προκύπτει, τόσο από την αιτιολογική έκθεση όσο και από την τελολογική ερμηνεία της ως άνω διάταξης, από της δημοσιεύσεως του νόμου 4405/2016 στις 13.7.2016 λήγει η θητεία των γραμματέων στα ΑΕΙ που υπηρετούσαν με αποφάσεις παράτασης στις εν λόγω θέσεις. Προς αποφυγή παρερμηνειών επισημαίνεται ότι η διάταξη καταλαμβάνει και όσους υπηρετούσαν στην καταργηθείσα ήδη από το έτος 2011 θέση του προϊσταμένου Γραμματείας.
n Παράλληλα μετά τη δημοσίευση του ως άνω νόμου παύει η δυνατότητα της ανάθεσης των καθηκόντων των γραμματέων σε γενικό διευθυντή ή σε προϊστάμενο διεύθυνσης του ιδρύματος και κατά συνέπεια οι εκδοθείσες, σε εφαρμογή της καταργηθείσης διάταξης, πράξεις ανάθεσης καθηκόντων πρέπει να ανακληθούν, ενώ είναι προφανές ότι δεν μπορούν να εκδοθούν νέες. Επίσης επισημαίνουμε ότι οι περί αναπλήρωσης διατάξεις του άρθρου 87 του Ν.3528/2007 (Α’ 26) «Κύρωση του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων ΝΠΔΔ» δεν μπορούν να τύχουν αναλογικής εφαρμογής, δεδομένου ότι πρόκειται για ειδικές θέσεις των οποίων η πλήρωση διέπεται από ειδικές διατάξεις.
Και καταλήγει το ίδιο έγγραφο με τη φράση: «Με δεδομένο ότι η θέση του γραμματέα δεν καταργείται με την ως άνω διάταξη, όσα από τα ιδρύματα επιθυμούν μπορούν να προβούν στην προκήρυξη της θέσης»…

HeliosPlus