Προκλητική είναι κάθε απόπειρα υποβάθμισης της ζωής οικογενειών οι οποίες και ουσιαστικά χρήζουν προστασίας και νομοθετικά χρειάζονται προβλέψεις ενίσχυσής τους. Στη δίνη των μειώσεων ως προς τις κοινωνικές παροχές τίθενται και πάλι πολύτεκνοι και τρίτεκνοι. Τσεκούρι στα ποσοστά προσλήψεών τους πέφτει στο Δημόσιο. Και αυτό ενώ ούτε πολλοί διορισμοί για μόνιμο προσωπικό μέσω ΑΣΕΠ γίνονται ούτε καν εφαρμόζονται, ουσιαστικά, οι προβλέψεις του νόμου που υποχρεώνει να καλύπτονται κενές θέσεις σε δημόσιες υπηρεσίες και ΟΤΑ από ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού.
Δεν είναι τυχαίο ότι αντιδράσεις προκαλεί διάταξη του σχεδίου νόμου για το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας στη δημόσια διοίκηση σχετικά με αλλαγές επί τα χείρω για τους πολυτέκνους και τριτέκνους. Σύλλογοι και σωματεία τους κάνουν λόγο για αντιδημογραφική και αντιοικογενειακή ρύθμιση, καθώς και για «ένα ακόμα χτύπημα» στις πολύτεκνες οικογένειες.


Από τον Πεπονή στον Παυλόπουλο

Καταγγέλλουν ότι το άρθρο 23 («Ποσοστά ΑμεΑ σε προσλήψεις Ν. 2190/1994») προβλέπει μείωση του ποσοστού από 20% σε 15% στους πολυτέκνους και τα τέκνα τους, καθώς και από 10% σε 7% στους τριτέκνους και τα τέκνα τους αναφορικά με την κάλυψη θέσεων που προκηρύσσονται στο Δημόσιο. Παράλληλα, ορίζεται ότι η άσκηση του δικαιώματος προστασίας από έναν δικαιούχο μιας οικογένειας (γονείς, τέκνα, συζύγους, αδελφούς) αποκλείει από διορισμό τους υπόλοιπους.
Ο Ν. 2190/1994, ο λεγόμενος «νόμος Πεπονή», αφορούσε διορισμούς μέσω ΑΣΕΠ. Στη συνέχεια, επί υπουργίας κ. Προκόπη Παυλόπουλου, όπως εξηγεί μιλώντας στο «Βήμα» ο γραμματέας της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδας (ΑΣΠΕ) κ. Μανώλης Χρυσόγελος, δόθηκαν δημογραφικά κίνητρα με τη ρύθμιση για ποσοστό 20% και 10% μόνιμων θέσεων μέσω ΑΣΕΠ που θα καλύπτεται από πολυτέκνους και τριτέκνους. Επομένως, ο τίτλος του άρθρου 23 θα έπρεπε, σύμφωνα με την ΑΣΠΕ, να είναι «μείωση ποσοστού πολυτέκνων στους διορισμούς».
Βροχή άρχισαν να πέφτουν τα αρνητικά σχόλια λίγες ώρες αφότου ετέθη σε δημόσια διαβούλευση, στις 6 Ιουλίου 2016, το προτεινόμενο σχέδιο νόμου. Οι πρώτες παρατηρήσεις στο opengov.gr έγιναν από δικηγόρο η οποία υπογράφει ως «αδιόριστη Πολύτεκνη Εκπαιδευτικός Πτυχιούχος Νομικής, ΠΕ 13 Ετους 2010».


Οι σύλλογοι ξεσηκώνονται

Με ένα ρητορικό ερώτημα απευθύνεται προς την κυβέρνηση: «Γιατί προχωράτε σε μείωση του ποσοστού από 20% σε 15% στους πολυτέκνους και τέκνα των πολυτέκνων και από 10% σε 7% στους τριτέκνους και τα τέκνα των πολυτέκνων, όπως μέχρι τώρα ίσχυε με τον Ν. 2190/94 (περί διορισμού τους μέσω ΑΣΕΠ), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 1, παρ. 3 δ 1 Ν. 3454/2006 ΦΕΚ Α 75/7.4.2006, όταν ο νόμος αυτός δεν είχε κανένα οικονομικό κόστος στην πολιτεία αλλά αναφέρεται σε θέσεις μέσω διαγωνισμών του ΑΣΕΠ; Το Σύνταγμα της χώρας μας ακόμη ισχύει. Για ποιον λόγο μάς τιμωρείτε; Mήπως επειδή βοηθούμε να αντιμετωπιστεί το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας μας; (…)».
Πλήθος είναι οι παρεμβάσεις πολυτεκνικών οργανώσεων από όλη την Ελλάδα προς το υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης μέσω της ιστοσελίδας του opengov.gr, με αίτημα να παραμείνει το ποσοστό 20%.
«Και άλλο χτύπημα κατά της πολύτεκνης οικογένειας. Το Σύνταγμα που αφορά την προστασία της και την επίλυση του δημογραφικού προβλήματος τηρείται; Να αποσυρθεί άμεσα η μείωση του ποσοστού. Τελικά για ποιον κάνετε πολιτική σε αυτόν τον τόπο;» αναφέρει σε σχόλιό του ο Σύλλογος Πολυτέκνων Σάμου – Ικαρίας και Φούρνων.
Από την πλευρά του ο Σύλλογος Πολυτέκνων Χαλκιδικής καταγγέλλει την κυβέρνηση γιατί θέλει να πάρει αντιδημογραφικά-αντιπολυτεκνικά μέτρα και καλεί βουλευτές και υπουργούς να μην ψηφίσουν ρυθμίσεις «εναντίον της οικογένειας και της μητρότητας». Διαμαρτυρίες υπάρχουν και για τη ρύθμιση που αποκλείει από τον διορισμό άλλο μέλος οικογένειας πολυτέκνων.

Το ασανσέρ των ποσοστών και τα άτομα με αναπηρία

Με το επίμαχο άρθρο 23 τροποποιείται ο «νόμος Πεπονή» (Ν. 2190/94). Οπως επισήμανε μιλώντας στο «Βήμα» κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, είναι πολιτική επιλογή να οριστεί για πρώτη φορά ποσοστό (10%) ατόμων με αναπηρία στις προκηρυσσόμενες θέσεις τακτικού προσωπικού και αορίστου χρόνου μέσω ΑΣΕΠ, καθώς και ποσοστό ατόμων με αναπηρία (5%), ατόμων που έχουν τέκνο, αδελφό ή σύζυγο και όσων είναι τέκνα ατόμων με αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, εξαιτίας βαριών ψυχικών και σωματικών παθήσεων.

Το υπουργείο προβάλλει πως έρχεται να αποκαταστήσει μια ανισότητα, με δεδομένο ότι τα άτομα με αναπηρία βιώνουν με μεγαλύτερη σφοδρότητα την αλματώδη αύξηση της ανεργίας. Σε τέτοιες περιόδους τα άτομα με αναπηρία είναι τα πρώτα που απολύονται και τα τελευταία που προσλαμβάνονται.
Ηδη εξέφρασε την ικανοποίησή της η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία. Μάλιστα, οι εκπρόσωποι των αναπήρων τονίζουν παράλληλα ότι με τη ρύθμιση ικανοποιείται και το πάγιο αίτημα για τις προσλήψεις ατόμων με αναπηρία και μελών των οικογενειών τους σε θέσεις ορισμένου χρόνου.
Οσον αφορά το ποσοστό για πολυτέκνους και τριτέκνους, στελέχη από το ηγετικό επιτελείο του υπουργείου Εσωτερικών σημειώνουν ότι η μείωση είναι μικρή και τη χαρακτηρίζουν αναγκαστική. Επιχειρήθηκε να διασφαλιστεί ότι και θα ενταχθούν τα ΑμεΑ και δεν θα διαταραχθεί υπέρμετρα το συνολικό ποσοστό για τις ειδικές κατηγορίες επί των προκηρυσσόμενων θέσεων.
Εχει ενδιαφέρον ωστόσο η παρατήρηση του κ. Χάρη Χουρδάκη, επικεφαλής της Γραμματείας της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Αναπήρων (ΣΕΑΑΝ). Μιλώντας στο «Βήμα» τόνισε ότι τόσο οι πολύτεκνες οικογένειες όσο και εκείνες με άτομα με αναπηρία είναι τσακισμένες από την ανεργία και βιώνουν τραγικές καταστάσεις στο εργασιακό πεδίο. Μιλάει για «κοροϊδία των προηγούμενων κυβερνήσεων και της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ που ακολουθούν αντικοινωνική και αντιλαϊκή πολιτική και ρίχνουν στάχτη στα μάτια με αυξομειώσεις ποσοστών περί δήθεν προστασίας αδυνάμων». Εξηγεί πως τίποτε δεν μπορεί να συσκοτίσει το γεγονός ότι από τη μία γίνονται ελάχιστες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, και παρεπόμενα είναι απειροελάχιστες οι θέσεις που καλύπτουν πολύτεκνοι (με βάση τον «νόμο Πεπονή», όπως ισχύει), και από την άλλη, όπως σημειώνει, δεν εφαρμόζεται καν ο νόμος που υποχρεώνει να προσλαμβάνουν ΑμεΑ, πολυτέκνους, τριτέκνους κ.ά. (προστατευόμενοι του Ν. 2643/1998) για την κάλυψη ποσοστού κενών θέσεων σε δημόσιες υπηρεσίες, σε ΝΠΔΔ, σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά και στον ιδιωτικό τομέα…

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ