«Το Λύκειο σήμερα δεν λειτουργεί». «Οι πανελλαδικές εξετάσεις δημιουργούν στους νέους συναισθήματα, ήττας, ταπείνωσης και πικρίας, δημιουργεί απογοητευμένους και θυμωμένους νέους».

Τα πορίσματα του Διαλόγου για την Παιδεία

Οι διαπιστώσεις της επιτροπής του εθνικού διαλόγου για την παιδεία, υπό τον καθηγητή κ. Αντώνη Λιακό είναι ρηξικέλευθες και «σχεδιάζουν» στον εκπαιδευτικό «χάρτη» της χώρας από τη αρχή: μείωση διδακτέας και εξεταστέας ύλης στα σχολεία κατά 20% – 30%, περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών αντί βαθμών, αντικατάσταση των ωρών μαθήματος στα σχολεία με ώρες για προγράμματα και σχολικές δραστηριότητες, τετραετές Γυμνάσιο και διετές Λύκειο που θα οδηγεί σε ισχυρό Απολυτήριο, ένα νέο εξεταστικό σύστημα που θα βασίζεται σε «συντελεστές προτεραιότητας» (όσο λιγότερες οι επιλογές τόσο ισχυρότερος ο συντελεστής επιλογής), πτυχίο από συνδυασμούς επιστημών, και να αποκτούν πρωτεύουσα και δευτερεύουσα ειδικότητα, μείωση πανεπιστημιακών τμημάτων ή ομοσπονδιοποίηση των Ιδρυμάτων σ όλη τη χώρα και απομάκρυνση τους από τη κρατική χρηματοδότηση

Οι αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα μπορούν να εφαρμοστούν από τη επόμενη σχολική χρονιά, καθώς στο κείμενο των προτάσεων της επιτροπής Λιακού αναφέρεται ξεκάθαρα ότι «η υιοθέτηση του συντελεστή μπορεί να γίνει από τις επόμενες εισαγωγικές εξετάσεις».

Αλλά και κατάργηση των παρελάσεων των μαθητών, του υποχρεωτικού εκκλησιασμού και της υποχρεωτικής προσευχής. Αλλά και σύγχρονες μικρές ηλεκτρονικές συσκευές – ταμπλέτες χαμηλού κόστους – για την μάθηση στα σχολεία (αυτό συνεπάγεται βέβαια ένα κόστος που είναι αναμφίβολο αν το ελληνικό κράτος μπορεί να σηκώσει).Και άνοιγμα των σχολείων στην κοινωνία, τοπικά προγράμματα και ισχυρή ηγεσία.

Προτάσεις για τις οποίες χρειάζεται ομολογουμένως πολιτική γενναιότητα για να εφαρμοστούν.

Το κείμενο με τις προτάσεις του κ. Λιακού, μετά τις διαβουλεύσεις 100 ειδικών και επιστημόνων που συνεργάστηκαν επί μήνες σε δέκα επιτροπές, δόθηκε στην δημοσιότητα και θα βρίσκεται σύντομα στο γραφείο του υπουργού Παιδείας. Αρκεί αυτό; Οι επόμενοι μήνες θα δείξουν.

Στις προτάσεις αυτές μεταξύ άλλων αναφέρεται:

– Συγκρότηση μεγάλων περιφερειακών πόλων, οι οποίοι θα ομοσπονδοποιούν ΑΕΙ, ΤΕΙ και Ερευνητικά Ιδρύματα, αναλαμβάνοντας ευρύτερες εκπαιδευτικές λειτουργίες στην περιοχή ευθύνης τους, θα μπορέσει να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητά τους και να τους προσδώσει διεθνή επιφάνεια

– Εξασφάλιση ισχυρής ηγεσίας στα σχολεία

– Εισαγωγή της οπτικοακουστικής εκπαίδευσης στο σχολείο

– Διετής υποχρεωτική εισαγωγική επιμόρφωση όσων πρωτο – διορίζονται στην εκπαίδευση μετά τις εξετάσεις του ΑΣΕΠ

– Ισχυρό διετές Λύκειο, αξιόπιστο Απολυτήριο, αποσύνδεση από τις εισαγωγικές εξετάσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για να αποκτήσει ο μαθητής το Εθνικό Απολυτήριο θα πρέπει να ανταποκριθεί θετικά σε όλα τα μαθήματα που έχει παρακολουθήσει κατά τις δύο τελευταίες τάξεις, με δυνατότητες επιλογών και με ιδιαίτερη βαρύτητα στην ερευνητική εργασία

– Συντελεστής βαρύτητας για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο υποψήφιος που δηλώνει λιγότερες επιλογές (εμφανίζεται επομένως με μεγαλύτερη βεβαιότητα για αυτές) θα έχει μεγαλύτερο συντελεστή από εκείνου που δηλώνει περισσότερες επιλογές και επομένως μικρότερη βεβαιότητα. Ακόμη και ο συντελεστής της δεύτερης επιλογής θα είναι ισχυρότερος για εκείνον που περιορίζει τις επιλογές του σε λίγα συγκεκριμένα τμήματα, από ότι ο συντελεστής πρώτης επιλογής κάποιου άλλου που προτείνει πλήθος επιλογών.

– Διοικητική ανασυγκρότηση των σχολικών μονάδων, προς την κατεύθυνση της δημιουργίας τετρατάξιων Γυμνασίων (κατά 25% μεγαλύτερα), και τη δημιουργία λιγότερων αλλά πολυπληθέστερων Λυκείων, μερικά από τα οποία θα προέλθουν από συγχωνεύσεις, όπου θα καταστεί δυνατόν να δημιουργηθούν τάξεις με επιλογές μαθημάτων.

– Οι εξετάσεις για το Απολυτήριο θα διενεργούνται ενδοσχολικά – αλλά με εγγυήσεις εγκυρότητας και μηχανισμούς εξασφάλισης του αδιάβλητου.

– Ο σχεδιασμός του προγράμματος θα γίνεται, τόσο με βάση τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τις δεξιότητες των παιδιών, όσο και συνεκτιμώντας την πορεία που επιθυμούν να ακολουθήσουν μετά το λύκειο και τις σπουδές που θέλουν να κάνουν.

– Κατάργηση των βαθμών και αντικατάσταση τους από περιγραφές του προφίλ του μαθητή. Ανάγκη διαρκούς επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.

– Καθιέρωση ενός προγράμματος ενημερωτικών συναντήσεων για παιδαγωγικά θέματα, πρόγραμμα σεμιναρίων για τους γονείς.