«Επιτυχή», χαρακτήρισε το διάλογο για την Παιδεία ο υπουργός Νίκος Φίλης, κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του στη συζήτηση επί του πορίσματος των εργασιών της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων.

«Ξέρουμε ότι είναι δύσκολη η συναίνεση στα εκπαιδευτικά θέματα», προσέθεσε ο υπουργός, «αλλά την αναζητούμε».

Ο κ. Φίλης ανέφερε την αναγκαιότητα διεξαγωγής «ενός ακόμα διαλόγου», καθώς συντρέχουν «διαφορετικές κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες και δεν υπάρχει το ευρύχωρο πλαίσιο άσκησης εκπαιδευτικής πολιτικής που υπήρχε κατά το παρελθόν». Επίσης, τόνισε ότι βασική επιδίωξη και κατά τη διάρκεια του διαλόγου, αλλά και μετά το πέρας του, είναι να υπάρξει ένα σχολείο «ποιότητας και ισότητας».

Επανέλαβε τη δέσμευση της κυβέρνησης για «μαζικούς διορισμούς» στο χώρο της εκπαίδευσης, ώστε να λειτουργήσουν ομαλά τα σχολεία από τον Σεπτέμβρη του 2017 και ανέφερε ότι, αν δεν αργούσε η αξιολόγηση, οι διορισμοί θα ήταν ήδη πραγματικότητα.

Εξάλλου, τόνισε ότι για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, στόχος είναι ένα ευέλικτο σχολείο, σε συνδυασμό με τη μεγαλύτερη δυνατή αυτονομία, μέσα στο πλαίσιο της ισονομίας και της ισότητας, ενώ για τη δευτεροβάθμια, και ιδιαίτερα για το θέμα των εξετάσεων, ανέφερε: «Το ελληνικό σχολείο δυστυχώς στενάζει κάτω από τις εξετάσεις. Οφείλουμε να αναζητήσουμε προγράμματα που θα δίνουν μεγαλύτερο χρόνο στον ωφέλιμο χρόνο, που είναι ο χρόνος διδασκαλίας».

Ανέφερε ότι το υπουργείο είναι έτοιμο για νομοθετική πρωτοβουλία για την παροχή από το δημόσιο σχολείο πιστοποιητικών γλωσσομάθειας, αλλά και πτυχίου πληροφορικής.

Τέλος, στην τοποθέτησή του, ο υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι είναι υπό συζήτηση το θέμα της αναμόρφωσης του μαθήματος των θρησκευτικών και των μαθηματικών.

Ιδιαίτερα για τα θρησκευτικά, ο κ. Φίλης είπε ότι το υπουργείο Παιδείας, που έχει τον τελικό λόγο σύμφωνα με το Σύνταγμα, θα προχωρήσει, μαζί με το ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής), από τον Σεπτέμβριο στην άμεση εφαρμογή των νέων προγραμμάτων, που θα «απομακρύνουν το μάθημα από τον κατηχητικό χαρακτήρα του».

Ο πρόεδρος της Επιτροπής, Κώστας Γαβρόγλου, αναφερόμενος στο πόρισμα, έκανε λόγο για «προσπάθεια σύνθεσης» των απόψεων και προτάσεων που ακούστηκαν στις εργασίες της Επιτροπής, συμπεριλαμβάνοντάς τες σε ένα ενιαίο σύνολο, μη αποσπασματικό.

«Μπορεί να κατηγορηθεί για πολλά, αλλά δεν μπορεί να κατηγορηθεί για το ότι είναι ένα αμιγώς συριζαίικο κείμενο», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γαβρόγλου, ενώ δεν παρέλειψε να επισημάνει το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των προτάσεων της Επιτροπής, το οποίο χωρίζεται σε τριών ειδών μεταρρυθμίσεις: τις βραχυπρόθεσμες, οι οποίες θα υλοποιηθούν μέχρι τον Δεκέμβριο του 2016, τις μεσοπρόθεσμες, με ορίζοντα υλοποίησης το 2017 και τις μακροπρόθεσμες, που θα υλοποιηθούν από το 2018 και έπειτα.

Να σημειωθεί, ότι στη συνεδρίαση της Επιτροπής είναι παρόντες και ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, Αντώνης Λιάκος και ο πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, Νίκος Θεοτοκάς.

Ικανοποίηση και ενστάσεις των κομμάτων για το πόρισμα

Την ικανοποίηση για την ενσωμάτωση πολλών από τις προτάσεις που έκαναν τα κόμματα κατά τη διάρκεια των εργασιών της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, στο πλαίσιο του διαλόγου για την Παιδεία, εξέφρασαν αρκετοί από τους εκπροσώπους των κομμάτων στη συνεδρίαση, ενώ δεν έλειψαν και κριτικές για τη μορφή του διαλόγου, αλλά και τη γενικόλογη μορφή των προτάσεων και του χρονοδιαγράμματος των μεταρρυθμίσεων.

Aπό τη συνεδρίαση απουσίασαν εκπρόσωποι της ΝΔ και της Χρυσής Αυγής. Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης έχει δηλώσει στο παρελθόν την αποχώρησή του από τις συνεδριάσεις της Επιτροπής που αφορούν τον διάλογο για την Παιδεία, σε διαμαρτυρία για τον «προσχηματικό», όπως ανέφεραν, διάλογο.

Από τη Δημοκρατική Συμπαράταξη (ΠΑΣΟΚ, ΔΗΜΑΡ), ο Δημήτρης Κωνσταντόπουλος ανέφερε ότι το πόρισμα της Επιτροπής αποτελείται από πολλές αντιφάσεις και χαρακτήρισε «φιλοσοφικά» τα επτά σημεία του πορίσματος για την Παιδεία. Ωστόσο, χαρακτήρισε θετικά βήματα την υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, αλλά και τη χορήγηση κρατικών πιστοποιητικών ξένων γλωσσών και πτυχίων πληροφορικής από τα δημόσια σχολεία, καθώς, όπως είπε, αυτές οι προτάσεις είναι και προτάσεις της Δημοκρατικής Συμπαράταξης.

Για «κουρτίνα διαλόγου, που αποπροσανατολίζει από τα τραγικά προβλήματα της εκπαίδευσης» έκανε λόγο ο βουλευτής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής και κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ ότι συνεχίζει «με ιδιαίτερο ζήλο» τα προαπαιτούμενα της ΕΕ και του ΟΟΣΑ.

Ο Γιώργος Μαυρωτάς, εκ μέρους του Ποταμιού, σημείωσε ότι το πόρισμα της Επιτροπής είναι το απόσταγμα μίας αξιόλογης προσπάθειας, η οποία είναι «προς τη σωστή κατεύθυνση».

Ωστόσο, τόνισε ότι τα περισσότερα από τα σημεία του πορίσματος δεν συζητήθηκαν με λεπτομέρεια στην Επιτροπή και τάχθηκε υπέρ της συνύπαρξης της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και του δημόσιου σχολείου, χωρίς να τίθενται «έντονα στεγανά», από πλευρά ηγεσίας υπουργείου.

Από τους Ανεξάρτητους Έλληνες, ο Θανάσης Παπαχριστόπουλος υποστήριξε ότι, παρά τις ενστάσεις που έχει για ορισμένα σημεία του πορίσματος, αποτελεί μία «ηρωική και έντιμη προσπάθεια».

Τέλος, εκ μέρους της Ένωσης Κεντρώων, ο Τάσος Μεγαλομύστακας τόνισε ότι το πόρισμα βγάζει μόνο θετικά συμπεράσματα και ότι η μόνη ανησυχία έγκειται στο εάν η ηγεσία του υπουργείου θα μπορέσει να ακολουθήσει το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί.
Τ
ο σχόλιο του ΠαΣοΚ

Η αποτυχία του διαλόγου για την Παιδεία ήταν παταγώδης, αναφέρει το ΠΑΣΟΚ. «Τα θεσμικά όργανα διαλόγου για την εκπαίδευση ΕΣΥΠ και ο θεσμικός σύμβουλος του Υπουργείου Παιδείας το ΙΕΠ, έχουν μείνει επιμελώς έξω από κάθε διαδικασία διαλόγου και έχουν υποβαθμιστεί από την κυβέρνηση» καταγγέλλει.

Ολόκληρη η ανακοίνωση:

«Ο ΣΥΡΙΖΑ εκλέχτηκε με ένα προεκλογικό πρόγραμμα για την παιδεία, το οποίο απορρίφθηκε, προφανώς ως πρόγραμμα ψευδαισθήσεων, όπως κάθε άλλη προεκλογική του πρόταση.

» Τα θεσμικά όργανα διαλόγου για την εκπαίδευση ΕΣΥΠ και ο θεσμικός σύμβουλος του Υπουργείου Παιδείας το ΙΕΠ, έχουν μείνει επιμελώς έξω από κάθε διαδικασία διαλόγου και έχουν υποβαθμιστεί από την κυβέρνηση.

» Ο πρόεδρος της επιτροπής ‘σοφών’ κ. Λιάκος ανακοίνωσε εννέα γενικά σημεία φιλοσοφικών προτεραιοτήτων για την Παιδεία.

» Ο κ. Φίλης ενώ προσποιείται ότι διεξάγει διάλογο την ίδια στιγμή φέρνει καταστροφικά νομοθετήματα για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, με μόνο ιδεοληπτικό του σκοπό να καταστρέψει ό,τι καλό έχτισαν ‘οι προηγούμενοι’.

» Ο Τομέας Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ προτείνει ιδέες σε αντίθετη κατεύθυνση με όλα τα παραπάνω. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έχει δεσμευτεί αμαχητί για περικοπές στην παιδεία μέσω του Μνημονίου που επέλεξε, μετά την αποτυχία διαπραγμάτευσης.

» Ο βουλευτής κ. Γαβρόγλου φέρνει πόρισμα διαλόγου που πάσχει από σαφείς εσωτερικές αντιφάσεις και που ούτε το ίδιο έχει σαφείς προτάσεις παρά μόνο ευχολόγια.

» Αλήθεια πώς εξηγεί ότι ενώ στο πόρισμά του περιγράφει ότι οι μαθητές πρέπει να διδάσκονται όλα τα μαθήματα του αναμορφωμένου προγράμματος (τέχνες, φυσική αγωγή, περιβαλλοντική εκπαίδευση, δημιουργικές δράσεις και μαθήματα) την ίδια στιγμή είναι η κυβέρνησή του, που καταργεί αυτά ακριβώς στα ολοήμερα σχολεία;

» Και όλα αυτά στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, η οποία πρέπει να συζητά και να ψηφίζει Νομοσχέδια, αλλά τελικά μετατρέπεται σε εργαστήριο προετοιμασίας του κυβερνητικού προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ στην μετά ψευδαισθήσεων εποχή.

» Εκτός και αν προετοιμάζει το πρόγραμμα του επόμενου υπουργού Παιδείας, ο οποίος,σύμφωνα με το κείμενο, αξιώνει να παραμείνει έως το 2022.

» Με ενδιαφέρον θα περιμένουμε να δούμε αν ο υπόλοιπος ΣΥΡΙΖΑ συμφωνήσει με όσα πολεμούσε, απέρριπτε, αποδομούσε και εξύβριζε όλα τα προηγούμενα χρόνια. Δεν έχετε να πείτε τίποτα περισσότερο από μια μεγάλη συγγνώμη.

»Όχι στο ΠΑΣΟΚ. Αλλά στα παιδιά της Ελλάδας, που τους κάνατε τη ζωή και την εκπαίδευση δύσκολη την περίοδο της επαναστατικότητάς σας και διδάξατε ‘ανυπακοή’, που μετατρέπεται σήμερα δυστυχώς σε πλήρη υποταγή και σε πολιτική αδιεξόδου. Γιατί ενώ η κοινωνία θα περίμενε νέες ιδέες και μια άλλη προοδευτική πολιτική, εσείς δεν έχετε τίποτα καινούργιο να καταθέσετε παρά μόνο καταστρέφετε.»