Η αριστεία καταδιώχθηκε και στα τελευταία της καταφύγια στις εφετινές πανελλαδικές εξετάσεις: εκτός του ότι τα θέματα που επελέγησαν στα πρώτα κρίσιμα μαθήματα βαρύτητας ήταν εύπεπτα, «γήινα» και προσανατολισμένα στη… μετρίου αναστήματος πρόσφατη φιλοσοφία των σχολείων, ακόμη και σε αυτά οι μαθητές δυσκολεύτηκαν!
Οπως δηλώνουν εκπαιδευτικοί και βαθμολογητές που μίλησαν στο «Βήμα», τα εφετινά θέματα έδωσαν σε κάθε παρατηρητή να καταλάβει ότι η τάση είναι «να πέσουν οι τόνοι» στις πανελλαδικές εξετάσεις και να αυξηθούν οι αριστούχοι όχι με την αξία τους, αλλά με βατά θέματα. Ταυτόχρονα όμως σημειώνεται πάλι ότι και σε αυτά τα θέματα οι υποψήφιοι δυσκολεύτηκαν.
Συμπέρασμα: η μορφωτική αποστολή του σχολείου έχει αποτύχει. Σε μια χρονιά με θέματα βατά και κατανοητά, μεγάλος αριθμός των εξεταζομένων φαίνεται ότι δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί. «Κατεβάζουμε τον πήχη και πάλι δεν μπορούν να γράψουν» ανέφερε χαρακτηριστικά εκπαιδευτικός σχολείου της πρωτεύουσας.
Διάλογος εν μέσω εξετάσεων


Σε αυτό το κλίμα και διαρκούσης της εξεταστικής διαδικασίας, η κυβέρνηση ξεκινά τη συζήτηση των αλλαγών στην εκπαίδευση και στο εξεταστικό σύστημα, με δεύτερο πόρισμα διαλόγου που κατατίθεται σύντομα στη Βουλή αλλά ανακοινώθηκε ήδη από το υπουργείο Παιδείας.
Εκτός των προτάσεων της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου υπό τον καθηγητή κ. Αντώνη Λιάκο, έχουμε εν μέσω εξετάσεων δεύτερο πόρισμα για το ίδιο θέμα από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων του Κοινοβουλίου και τον πρόεδρό της, κ. Κώστα Γαβρόγλου. Παρότι και οι δύο προσπάθειες είναι ενδιαφέρουσες, είχε τελικά «επικοινωνιακή» στρατηγική η παρουσίαση της δεύτερης εν μέσω πανελλαδικών εξετάσεων; Τη στιγμή μάλιστα που ένα κομμάτι της αναφέρεται ακριβώς στο εξεταστικό σύστημα.
«Το λύκειοπρέπει να πάψει να είναι ο «προθάλαμος» ή το «εξεταστικό κέντρο» για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση» επισημαίνει στην πρότασή του ο κ. Γαβρόγλου, τη χρονιά που το λύκειο είναι περισσότερο από ποτέ προθάλαμος και εξεταστικό κέντρο πριν από τα ΑΕΙ: εφέτος οι τελειόφοιτοι του λυκείου ήξεραν ότι το μόνο που μετράει για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ είναι η επιτυχία τους σε τέσσερα ή πέντε μαθήματα, ενώ η προαγωγή τους και το αποτέλεσμα του απολυτηρίου τους είναι τελείως αδιάφορο. Κατ’ επέκταση επικέντρωσαν την προσοχή τους μόνο σε αυτό.
Οπως αναφέρεται στην 100σέλιδη πρόταση της ομάδας του κ. Γαβρόγλου, απαιτείται «αποσύνδεση των ενδοσχολικών εξετάσεων από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και δημιουργία προϋποθέσεων ώστε οι μαθητές να σπουδάζουν τα γνωστικά αντικείμενα που τους ενδιαφέρουν. Επίσης, η διαμόρφωση προϋποθέσεων για τον σταδιακό περιορισμό του ρόλου της παραπαιδείας που λειτουργεί απαξιωτικά ως προς το σύνολο του εκπαιδευτικού μας συστήματος».
«Το σχολείο διαρκώς υποβαθμίζεται…»


Την περασμένη εβδομάδα οι υποψήφιοι έδωσαν εξετάσεις στα δύο κρίσιμα μαθήματα για την εισαγωγή τους στα πανεπιστήμια και στα τεχνολογικά ιδρύματα: τα Μαθηματικά προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και τα Αρχαία Ελληνικά προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών. Στο δεύτερο ειδικά, οι υποψήφιοι είχαν εφέτος και βοήθεια, με τη μορφή «υπέρτιτλου», που τους κατηύθυνε στο σωστό θεωρητικό κομμάτι της άσκησης, για να μην κάνουν λάθος στην κατανόησή του.

«Το πιο δύσκολο κομμάτι του κάθε προσανατολισμού πέρασε»
λέει σχετικά ο κ. Χατζητέγας στο «Βήμα». «Το σχόλιο που μένει όμως από αυτά είναι ότι το σχολείο διαρκώς υποβαθμίζεται. Το βασικό πρόβλημα του λυκείου σήμερα με το νέο εξεταστικό σύστημα είναι η αποδυνάμωση του εκπαιδευτικού χαρακτήρα του, αφού από ένα σχολείο γενικής παιδείας, που οφείλει να δώσει ένα αξιόπιστο απολυτήριο, μετατρέπεται σε προθάλαμο προετοιμασίας τεσσάρων μαθημάτων» λέει ο κ. Χατζητέγας.
Οι πανελλαδικές εξετάσεις ωστόσο αποκτούν εφέτος ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Είναι η τελευταία χρονιά πριν από την πρώτη εφαρμογή του πρώτου «επιπέδου» της ελεύθερης πρόσβασης στα ΑΕΙ, καθώς από την επόμενη χρονιά η κυβέρνηση προσανατολίζεται στο να εξαιρέσει από το μηχανογραφικό δελτίο και τις Πανελλαδικές όλα τα τμήματα της περιφέρειας που έχουν μειωμένη ζήτηση ή τα τμήματα που διατηρούν κενές θέσεις.
Ετσι, ένα 20% των τμημάτων της ανώτατης εκπαίδευσης θα δεχθεί εισακτέους εκτός πανελλαδικών εξετάσεων. Δηλαδή περίπου 100 τμήματα στην περιφέρεια θα αποδεσμευτούν από τις Πανελλαδικές και θα μεταβληθούν σε τμήματα ελεύθερης πρόσβασης, οπότε αναμένεται να χάσουν και το ενδιαφέρον τους στα μάτια των υποψηφίων, καθώς, όπως είναι είναι αναμενόμενο, στη συνέχεια θα απαξιωθούν και θα οδηγηθούν αναίμακτα στο κλείσιμο.
Ακροατήριο ανομοιογενές στις τάξεις


Κατά τα άλλα, οι καθηγητές που μίλησαν στο «Βήμα» αναφέρουν ότι κατά τη διάρκεια ολόκληρης της εφετινής χρονιάς έμπαιναν σε μια ανομοιογενή τάξη, με μαθητές διαφορετικού προσανατολισμού που δεν μπορούσαν να αποτελέσουν ένα ακροατήριο έτοιμο να ασχοληθεί με το κάθε διδακτικό αντικείμενο. Εχοντας χάσει το ενδιαφέρον τους για τα μαθήματα γενικής παιδείας, οι μαθητές έστρεφαν την προσοχή τους κυρίως στα μαθήματα που θα εξετάζονταν πανελλαδικά για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ και τα ΑΤΕΙ.
Οι πανελλαδικές εξετάσεις εφέτος θα ολοκληρωθούν για τη μεγαλύτερη κατηγορία των εξεταζομένων την 1η Ιουνίου, με το μάθημα της Βιολογίας Γενικής Παιδείας.

ΑΛΛΑΓΕΣ
Εφέτος είναι η τελευταία χρονιά πριν από την πρώτη εφαρμογή του πρώτου «επιπέδου» της ελεύθερης πρόσβασης στα ΑΕΙ. Από την επόμενη χρονιά η κυβέρνηση προσανατολίζεται στο να εξαιρέσει από το μηχανογραφικό δελτίο και τις Πανελλαδικές όλα τα τμήματα της περιφέρειας που έχουν μειωμένη ζήτηση ή τα τμήματα που διατηρούν κενές θέσεις.

Προβλέψεις
Πτωτικές αλλά μη συγκρίσιμες οι βάσεις

Οπως αναφέρει ο εκπαιδευτικός και αναλυτής των στατιστικών αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων κ. Γιώργος Χατζητέγας, οι τάσεις των βάσεων εφέτος θα είναι πτωτικές. Αυτό όμως δεν οφείλεται μόνο στις επιδόσεις των υποψηφίων, αλλά και στο γεγονός ότι από ένα εξεταστικό σύστημα έξι και επτά μαθημάτων, που ίσχυε έως πέρυσι, πήγαμε σε ένα σύστημα τεσσάρων ή πέντε μαθημάτων από τα οποία έχει αφαιρεθεί η προσμέτρηση της προφορικής βαθμολογίας που αποτελούσε παράγοντα αύξησης των επιδόσεων και ανόδου των βάσεων.

Μένει έτσι εφέτος ο βαθμολογικός «πυρήνας» των μαθημάτων βαρύτητας σε κάθε επιστημονικό προσανατολισμό, κάτι που οδηγεί βέβαια σε συνολική πτωτική τάση των βάσεων, χωρίς όμως τελικά να είναι συγκρίσιμα τα εφετινά αποτελέσματα με τα αντίστοιχα περυσινά. Παράλληλα δε εφέτος έχουν αλλάξει και τα επιστημονικά πεδία.
Μπορεί με ευκολία κάποιος να πει ότι έχουμε μια επιστροφή στο σύστημα των «δεσμών», που βρίσκεται στην ακριβώς αντίθεση κατεύθυνση από το σύστημα των 14 εξεταζόμενων μαθημάτων που επιχείρησε να εφαρμόσει το 1999 ο Γεράσιμος Αρσένης επί υπουργίας του στην Παιδεία, για να εντατικοποιήσει τον χαρακτήρα του λυκείου και να ενισχύσει τον ρόλο του.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ