Το ενδεχόμενο δολιοφθοράς αφήνει ανοιχτό σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την εισροή υδάτων στο πλοίο «Παναγία Τήνου» στο λιμάνι του Πειραιά το πρωί της Μεγάλης Τρίτης.

Όπως υποστηρίζει, «όλο το διάστημα στο οποίο το πλοίο βρίσκεται στο λιμάνι του Πειραιά, τα στελέχη του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά αλλά και του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων ελέγχουν σε καθημερινή σχεδόν βάση την εικόνα του πλοίου. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχουν προβεί στις αναγκαίες επικοινωνίες με τους κατά νόμο αρμόδιους για ζητήματα που αφορούν στην ασφάλεια του πλοίου, όπως προκύπτει από σχετικά έγγραφα. Την προηγούμενη ημέρα του περιστατικού, στις 25.04.2016, ο διευθυντής Κλάδου Ελέγχου Πλοίων και ο διευθυντής της Διεύθυνσης Επιθεώρησης Πλοίων επισκέφθηκαν το πλοίο και διαπίστωσαν ότι η κατάστασή του παρέμενε αμετάβλητη, σε σχέση με τη διαπιστωθείσα από τη Διεύθυνση Επιθεώρησης Πλοίων από τις 02.06.2015».

Και το υπουργείο συνεχίζει εκφράζοντας έκπληξη για την εισροή υδάτων: «Το πρωί της 26.04.2016, ημέρα κατά την οποία συνέβη το περιστατικό, πραγματοποιήθηκε μακροσκοπικός έλεγχος του πλοίου από στελέχη του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων, κατά τον οποίο διαπιστώθηκε το αμετάβλητο της κατάστασής του. Μέσα σε διάστημα λιγότερο της μισής ώρας, από τη στιγμή που διαπιστώθηκε η αύξηση της κλίσης του πλοίου, στις 26.04.2016, εισήλθαν στο εσωτερικό του πλοίου χιλιάδες τόνοι νερού προκαλώντας τη μεγάλη κλίση του. Αυτή η εξέλιξη προκαλεί εντύπωση και ασφαλώς οι συνθήκες υπό τις οποίες εκδηλώθηκε, όπως και το θέμα της φύλαξης του πλοίου τη δεδομένη στιγμή, θα διερευνηθούν, δεδομένου ότι έχει ήδη σχηματιστεί δικογραφία από το ΚΛΠ».

Απάντηση υπουργείου στη ΝΔ

Επίσης το υπουργείο απαντώντας στην ανακοίνωση του υπεύθυνου του Τομέα Ναυτιλίας και Αιγαίου της Νέας Δημοκρατίας κ. Σίμου Κεδίκογλου, ο οποίος είχε κατηγορήσει το υπουργείο για αδιαφορία και απραξία για να προβεί σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για την απομάκρυνση τού επί δύο χρόνια ανενεργού και εγκαταλελειμμένου πλοίου από το λιμάνι του Πειραιά σημειώνει ότι «ούτε αδιαφορία ούτε απραξία επέδειξε το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για το πλοίο “Παναγία Τήνου”».

Ο κ. Κεδίκογλου είχε συμπληρώσει: «Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θεόδωρος Δρίτσας, όχι μόνο δεν ενήργησε για την άμεση απομάκρυνσή του πλοίου, το οποίο είχε αρχίσει να παίρνει κλίση από το απόγευμα της 25ης Απριλίου, αλλά δυστυχώς παρέμεινε θεατής της βύθισής του, μετατρέποντας το κεντρικό λιμάνι του Πειραιά σε λιμάνι παροπλισμού».

Είχε προηγηθεί καταγγελία ναυτεργατικών σωματείων, σύμφωνα με την οποία «το ΝΑΤ σε σχετική επιστολή του στις 18 Απρίλη προς την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων του υπουργείου Ναυτιλίας ανέφερε ότι από ενημέρωση του φύλακα του πλοίου έχει παρουσιαστεί επικίνδυνη κλίση του πλοίου προς τα δεξιά από εισροή νερών» και καταγγέλλουν ότι «το υπουργείο Nαυτιλίας και οι υπηρεσίες του δεν έκαναν καμία ενέργεια με βάση τα καταγγελλόμενα, αντίθετα με την εξέλιξη της βύθισης του πλοίου προστίθενται χρέη στο ΝΑΤ σε βάρος των ασφαλισμένων του».

Στην ανακοίνωσή του το υπουργείο σημειώνει ότι «ο κ. Κεδίκογλου εύκολα προσχωρεί στην ανέξοδη και ανεύθυνη κριτική με στόχο τον εντυπωσιασμό, επικαλούμενος ανύπαρκτα στοιχεία ή γεγονότα. Για μια ακόμα φορά, στον βωμό της αντιπολιτευτικής τακτικής, θυσιάζεται η αλήθεια».

Και προσθέτει για «την αποκατάσταση της αλήθειας» ότι «το πλοίο “Παναγία Τήνου” δεν είναι εγκαταλελειμμένο και ούτε βρίσκεται ακινητοποιημένο στον Πειραιά επί δύο χρόνια. Έχει κατασχεθεί από το ΝΑΤ για χρέη και βρίσκεται στη σημερινή του θέση περίπου ένα χρόνο, φυλάσσεται δε σε 24ωρη βάση, με ευθύνη του ΝΑΤ. Για την ιστορία, να σημειωθεί ότι οι ναυτικοί του πλοίου, οι οποίοι είχαν μείνει απλήρωτοι από τον πλοιοκτήτη του, αποζημιώθηκαν από το ΝΑΤ με τη διαδικασία περί εγκατάλειψης, όπως προβλέπει ο σχετικός νόμος, πριν από ένα χρόνο. Να αναφέρεται, άραγε, σε αυτή την εγκατάλειψη ο κ. Κεδίκογλου; Αν ναι, τότε μάλλον αναφέρεται στις συνέπειες των πολιτικών των κυβερνήσεων, στις οποίες συμμετείχε ο ίδιος».

Για τη μεθόρμιση

Συμπληρώνει ακόμη ότι «το ΝΑΤ, σε συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του της 22.12.2015 αποφάσισε την προκήρυξη πρόχειρου μειοδοτικού διαγωνισμού για την παροχή υπηρεσιών μεθόρμισης του πλοίου από το λιμάνι του Πειραιά στο λιμάνι της Ελευσίνας».

Και επισημαίνει: «Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς με έγγραφό του προς την πλοιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου και κοινοποίηση στο ΝΑΤ και την εταιρεία ΕΚΟ, την 01.02.2016, προσκαλεί για την άμεση απομάκρυνση του πλοίου, κατόπιν της γνωμοδότησης της αρμόδιας Επιτροπής, η οποία εκδόθηκε με βάση το άρθρο 9 παράγραφος 7 του νόμου 2881/2001. Ορίζει δε προθεσμία, για την απομάκρυνση από τους κατά νόμο υπεύθυνους την 01.03.2016. Σε διαφορετική περίπτωση, μετά την πάροδο άπρακτης της ως άνω προθεσμίας, ο ΟΛΠ κατ’ εφαρμογή των προβλεπόμενων στο άρθρο 5 του ν. 2881/2001, δηλώνει ότι θα προβεί για λογαριασμό τους στην εκποίηση του πλοίου με ανοικτό πλειοδοτικό διαγωνισμό, προκειμένου το πλοίο να απομακρυνθεί από τον πλειοδότη. Οι σχετικές διαδικασίες είναι σε εξέλιξη».

Επιπροσθέτως αναφέρει ότι «οι προσπάθειες όλων των εμπλεκόμενων στην άμεση αντιμετώπιση του περιστατικού, των Υπηρεσιών του Λιμενικού Σώματος συμπεριλαμβανομένων, οδήγησαν στην αποφυγή της ανατροπής του πλοίου, η οποία θα είχε συνέπεια την οριστική απώλειά του, με επιβαρυντικά αποτελέσματα για τη λειτουργία του λιμένα. Προφανώς, η εξέλιξη της υπόθεσης του “Παναγία Τήνου” δεν μπορεί να ικανοποιεί κανένα, ούτε βέβαια και το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Κάθε καλόπιστη κριτική είναι πάντα δεκτή. Κάθε προσπάθεια αντιπολιτευτικού εντυπωσιασμού, από άγνοια ή από εσκεμμένη παρερμηνεία των δεδομένων, στο τέλος της ημέρας, όταν τα πραγματικά περιστατικά γίνονται γνωστά, εκθέτει αυτούς που την επιχειρούν».

Νέα έρευνα στα ύφαλα

Εν τω μεταξύ, ημιβυθισμένο και καθισμένο στον πυθμένα του λιμανιού του Πειραιά στην πύλη Ε4 εξακολουθεί να παραμένει το πλοίο. Τη Μεγάλη Τετάρτη ιδιώτες δύτες υπό τον συντονισμό ειδικών συνεργείων επρόκειτο να κάνουν νέα έρευνα στα ύφαλα του πλοίου.

Στόχος είναι να εντοπιστεί το ρήγμα που προκάλεσε την εισροή υδάτων στο πλοίο και να στεγανοποιηθεί, αλλά και να τεθεί σε εφαρμογή το σχέδιο για απάντληση των υδάτων.

Παράλληλα ειδικά συνεργεία έχουν τοποθετήσει αντιρρυπαντικό φράγμα γύρω από το «Παναγία Τήνου», ενώ στο αμέσως επόμενο διάστημα θα καταβληθεί προσπάθεια να σφραγιστεί και να στεγανοποιηθεί ο καταπέλτης, πριν ξεκινήσει η απάντληση των υδάτων προκειμένου να εντοπιστεί το σχετικό ρήγμα που προκάλεσε την εισροή.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις των ειδικών συνεργείων και με βάση τα σχέδια του πλοίου το «Παναγία Τήνου», κατ’ εκτίμηση έχει γεμίσει από τη μία πλευρά με 25.000 τόνους νερού, ενώ η κατάσταση στο εσωτερικό του από τα νερά φαίνεται να έχει προκαλέσει μεγάλες ζημιές στα περισσότερα σημεία.

Πάντως οι ειδικοί εκτιμούν ότι η όλη διαδικασία απάντλησης των υδάτων και στεγανοποίησης του καταπέλτη αλλά και του ρήγματος, εφόσον εντοπιστεί, θα είναι χρονοβόρα και θα διαρκέσει ημέρες.

Στελέχη του ΝΑΤ και τη Μεγάλη Τετάρτη παρέπεμπαν στο έγγραφο της 18ης Απριλίου με το οποίο προειδοποιούσαν για την κλίση του πλοίου ύστερα από σχετική ενημέρωση από τον φύλακα και τόνιζαν ότι μεσεγγυούχος του πλοίου είναι η πλοιοκτήτρια εταιρεία.

Ο εκπρόσωπος της εταιρείας κ. Ευάγγελος Βεντούρης μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για το θέμα τόνισε ότι από τον Δεκέμβριο του 2015 με έγγραφά του προς το ΝΑΤ αλλά και τον ΟΛΠ είχε αναφέρει ότι αποκλειστικά υπαίτιος για οτιδήποτε συμβεί από εδώ και στο εξής στο πλοίο είναι το ΝΑΤ, το οποίο έχει προχωρήσει και στην κατάσχεσή του, ενώ ζητούσε άμεσα και χωρίς χρονοτριβή να ορίσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες νέο μεσεγγυούχο του πλοίου και να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να μην κινδυνεύσει.

«Δεν κατέσχεσα εγώ το πλοίο, το κατέσχεσε το ΝΑΤ. Δεν “έδεσα” εγώ το πλοίο, αλλά δέθηκε εν όσω ήταν ναυλωμένο και ακινητοποιήθηκε στο λιμάνι του Πειραιά έπειτα από επίσχεση εργασίας των εργαζομένων» αναφέρει στα σχετικά έγγραφα προς τον ΟΛΠ και το ΝΑΤ τονίζοντας επίσης ότι και να θέλει να κάνει κάτι «αντικειμενικά δεν δύναται».