Το σχέδιο για τη μελέτη και την κατασκευή της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, ενός μεγάλου έργου που εξετάζεται από την Ελλάδα εδώ και 100 χρόνια αλλά ουδέποτε έχει προχωρήσει, επαναφέρε την Τρίτη από τη Βουλή ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης, στο πλαίσιο του ορισμού της νέας διοίκησης του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) .
Ειδικότερα, μιλώντας κατά την διάρκεια της ακρόασης από την Επιτροπή ΔΕΚΟ των προτεινόμενων από τον υπουργό Υποδομών κκ. Γεωργίου Αποστολόπουλου και Κωνσταντίνου Πετράκη για τις θέσεις του πρόεδρου και του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ, αντίστοιχα, ο κ. Σπίρτζης ανέφερε: «Θέλουμε να αξιοποιήσουμε το γεωπολιτικό πλεονέκτημα της χώρας και να ξεκινήσουμε και να ωριμάσουμε τη Σιδηροδρομική Εγνατία, με νέα χάραξη».
Όπως τόνισε ο υπουργός Υποδομών, πρόκειται για μία στρατηγικής σημασίας γραμμή για τη χώρα η οποία θα συνδέσει την Ελλάδα με τη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα και θα τη μετατρέψει σε κόμβο μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.
Στην παρατήρηση, ωστόσο, του βουλευτή της ΝΔ κ. Κωστή Χατζηδάκη ότι στο ΕΣΠΑ δεν υπάρχουν καθόλου χρήματα για νέα σιδηροδρομικά έργα, ο κ. Σπίρτζης απάντησε ότι υπάρχει «δημιουργικός τρόπος ΣΔΙΤ», σημειώνοντας ότι υπάρχει ενδιαφέρον για το σχέδιο, εάν συνδυαστεί «με μία άλλη λογική ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ».
Αιχμές κατά του ΤΑΙΠΕΔ
Μάλιστα, επιτέθηκε στην προηγούμενη κυβέρνηση, σημειώνοντας ότι «αυτή που κάνατε εσείς, απέτυχε», καθώς «το ΤΑΙΠΕΔ ανέβαλε τον διαγωνισμό» ελλείψει επενδυτικού ενδιαφέροντος, μιλώντας για ελλιπή, λάθος και ανεπαρκή σχεδιασμό της ιδιωτικοποίησης.
«Παρότι διαφωνούμε, θα τις προχωρήσουμε» σημείωσε αναφερόμενος στις ιδιωτικοποιήσεις, ενώ επιτέθηκε εκ νέου κατά του ΤΑΙΠΕΔ. «Φτιάξατε ένα έκτρωμα. Εναν οργανισμό που οι μόνιμοι υπάλληλοί του είναι τραπεζικά στελέχη τα οποία όταν ολοκληρώσουν το θεάρεστο έργο τους, θα ξαναπάνε στις τράπεζες που υπηρετούν» είπε ο κ. Σπίρτζης.
Κριτική για τη δυαρχία
Παράλληλα, ο κ. Σπίρτζης δέχτηκε κριτική τόσο από τον κ. Χατζηδάκη όσο και από άλλους βουλευτές της αντιπολίτευσης για την πολιτική της δυαρχίας στις ΔΕΚΟ, με αφορμή τον διορισμό ξεχωριστού προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου στον ΟΣΕ.
Ο υπουργός Υποδομών δήλωσε «υπερήφανος για τις προτάσεις που φέρνουμε στην επιτροπή για τους οργανισμούς», ενώ υποστήριξε ότι «επιχειρείται επικοινωνιακό παχνίδι για τα πρόσωπα των φορέων». Ο κ. Σπίρτζης υπερασπίστηκε τη δυαρχία καθώς, όπως είπε, το προηγούμενο μοντέλο «δεν λειτούργησε», δεδομένου ότι «συνήθως υπήρχε μεγαλύτερη σπατάλη και αυθαιρεσία και επιλογές άλλου είδους».
Μάλιστα, ο κ. Σπίρτζης ομολόγησε ότι με ξεχωριστό πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο «μπορεί να δημιουργηθούν δύο πόλοι» και πρόσθεσε ότι «δεν έχουμε δει τέτοια φαινόμενα μέχρι τώρα». Σημειωτέον ότι την προηγούμενη εβδομάδα το διοικητικό συμβούλιο της ΕΥΔΑΠ αφαίρεσε σημαντικές αρμοδιότητες από τον πρόεδρο της εταιρίεας.
Επιθεση στη ΝΔ
Ο κ. Σπίρτζης επισήμανε ότι οι προηγούμενοι επικεφαλής, της ΣΤΑΣΥ κ. Νίκος Παπαθανάσης και της ΟΣΥ κ. Γιάννης Οικονόμου, πρόσφατα ανέλαβαν τη θέση του γενικού διευθυντή και του διευθυντή Πολιτικού Σχεδιασμού στη ΝΔ, ενώ σχολίασε σε ειρωνικό ύφος ότι ο πρώην επικεφαλής του ΟΑΣΑ κ. Γρηγόρης Δημητριάδης «θα αισθάνεται ο άνθρωπος μειονεκτικά». Επίσης, υπογράμμισε ότι και ο επικεφαλής της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ), κ. Στέφανος Αγιάσογλου «είναι στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας και δεν είναι τεχνοκράτης στη συντήρηση τροχαίου υλικού».
Ο υπουργός Υποδομών κατηγόρησε τη ΝΔ ότι κομματικοποίησε τους συγκοινωνιακούς φορείς, ωστόσο παραδέχθηκε ότι «δεν έχουμε διάθεση να κρύψουμε την πολιτική δράση των ανθρώπων που προτείνουμε», καθώς «θα κληθούν να στηρίξουν κυβερνητικές πολιτικές και δεν μπορεί να είναι σκέτο τεχνοκράτες».
Στο μεταξύ, στο ερώτημα κατά πόσον συνεργαζόταν με τις προηγούμενες διοικήσεις των συγκοινωνιακών φορέων, ο κ. Σπίρτζης έβγαλε το κινητό του και αποπειράθηκε να δείξει τα μηνύματα των τέως διοικητών στα μέλη της επιτροπής ΔΕΚΟ.
Έμφαση στη συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής
Παράλληλα, ο νέος διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ κ. Πετράκης δεσμεύθηκε ότι τα έργα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου θα προχωρήσουν με προτεραιότητα, ενώ υπογράμμισε ότι θα δοθεί έμφαση στη συντήρηση και την ασφάλεια της σιδηροδρομικής υποδομής.
Αυτό, όπως τονίστηκε στη συνεδρίαση, θα γίνει μέσα από τις λεγόμενες συμβάσεις SLA (Service Level Agreement), δηλαδή με Σύμβαση Παροχής Επιπέδου Υπηρεσιών, στις οποίες ο ανάδοχος δεσμεύεται για συγκεκριμένους δείκτες ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχει και αμείβεται βάσει αυτών των επιδόσεων.
Όπως σημείωσε ο κ. Πετράκης, ο ΟΣΕ θα διατηρεί συνεργασία τόσο με τις υπο ιδιωτικοποίηση όσο και με τις κρατικές εταιρίες του σιδηροδρόμου, ώστε να διασφαλιστεί μία ομαλή πορεία. Ιεραρχώντας τα προβλήματα του ΟΣΕ, ο νέος διεθύνων σύμβουλος σημείωσε ότι το βασικότερο είναι η ασφάλεια και η αποδοτικότητα του δικτύου, σημειώνοντας ότι τα έργα ανάταξης της τηλεδιοίκησης και η συντήρηση του δικτύου θα έχουν απόλυτη προτεραιότητα.
Εμπορευματικά, τουρισμός και real estate
«Δεν θα πρέπει να κάνουμε ούτε ένα μέτρο νέου κλάδου εάν δεν έχουμε εξασφαλίσει ότι το σημερινό δίκτυο λειτουργεί σωστά» είπε ο κ. Πετράκης, ενώ πρόσθεσε ότι στο σιδηροδρομικό σύστημα υπάρχουν σημαντικές προοπτικές στον τουρισμό. Όπως τόνισε, μπορούν να αξιοποιηθούν σπάνια οχήματα όπως βαγόνια του «Όριεντ Εξπρές» και η βασιλική άμαξα, ενώ υπενθύμισε παλαιότερη πρόταση της Περιφέρειας Πελοποννήσου για τουριστική χρήση του μετρικού δικτύου.
Παράλληλα αναφέρθηκε στην ανάγκη ενεργότερης ένταξης του σιδηρόδρομου στα κινεζικά σχέδια για τον σύγχρονο δρόμο του μεταξιού που ανοίγει νέους δρόμους στο διεθνές εμπόριο, ενώ σχολίασε ότι η Cosco ζητούσε φέτος διπλάσια φορτία από όσα μπορούσε να εξυπηρετήσει το δίκτυο. «Οι εμπορευματικές μεταφορές θα αναπτυχθούν εφόσον συνδυαστούν και με τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς και τα logistics» τόνισε ο κ. Πετράκης, ο οποίος υπογράμμισε ότι θα δοθεί έμφαση στην αξιοποίηση της περιουσίας του ΟΣΕ.
Χωρίς εμπειρία στις συγκοινωνίες ο νέος πρόεδρος
Στο μεταξύ, εντύπωση προκάλεσε στους βουλευτές της επιτροπής ΔΕΚΟ η παραδοχή του νέου πρόεδρου του ΟΣΕ κ. Αποστολόπουλου ότι δεν έχει επαγγελματική σχέση με τις συγκοινωνίες και τις μεταφορές. Ωστόσο, όπως τόνισε, οι καταστατικές αρμοδιότητες του πρόεδρου του ΟΣΕ συμπίπτουν τεχνοκρατικά με την επαγγελματική του εμπειρία. Ο κ. Αποστολόπουλος τάχθηκε υπέρ των ΣΔΙΤ, υπό τον όρο ότι θα υπάρχει διαφάνεια και κοινωνικός έλεγχος.