Σχέδια για κατάργηση της κλήρωσης για την επιλογή των υποψηφίων για εισαγωγή στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο έχει το υπουργείο Παιδείας. Αυτά ανακοίνωσε η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας κυρίαΣια Αναγνωστοπούλου, εν μέσω των δηλώσεων που έγιναν για την έναρξη του εθνικού διαλόγου για την παιδεία. Η ίδια όμως δεν ανέφερε νέα μέθοδο επιλογής των φοιτητών του, πέραν της αόριστης αναφοράς σε κοινωνικά κριτήρια που θα μοριοδοτούνται.

Μια σκέψη είναι ωστόσοείναι να μπορούν να παρακολουθούν τα προπτυχιακά προγράμματα του όλοι, όσοι το επιθυμούν, απολαμβάνοντας και μιας μικρής μείωσης διδάκτρων. Οι αλλαγές στο θέμα αναμένονται την ακαδημαϊκή χρονιά 2017-18.

Πάντως θα υπάρξει μια «ηλεκτρονική» πλατφόρμα διασύνδεσης όλων των φοιτητών των ΑΕΙ με το TAXIS και την στρατολογία, ώστε να είναι εύκολη η αναζήτηση στοιχείων που τους αφορούν.
Μέρος του διαλόγου για την παιδεία θα είναι και το σύστημα εισαγωγής στα Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά καμία κατεύθυνση για τις σχετικές αλλαγές δεν δίνεται ακόμη απο την κυβέρνηση.
Παράλληλα μελετάται νέα μέθοδος μόνιμων προσλήψεων εκπαιδευτικών υπό την αιγίδα του ΑΣΕΠ, καθώς όπως αναφέρθηκε στο υπουργείο Παιδείας, χρειάζονται 11.000 προσλήσεις στα σχολεία όλης της χώρας. Εφέτος και μέχρι τις γιορτές των Χριστουγέννων θα προσληφθούν και 500 καθηγητές στα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ, ενώ αναμένεται να γίνουν άλλοι 1000 διορισμοί το 2016.
Κατα τα άλλα, ένας ακόμη εθνικός διάλογος για την παιδεία ξεκινάει με την μορφή φιέστας από το υπουργείο Παιδείας, με τα πορίσματα δυο προηγούμενων διαδικασιών που ξεκίνησαν με τον ίδιο τρόπο στο παρελθόν, ουσιαστικά αναξιοποίητα. Η κάθε κυβέρνηση ξεκινάει τον δικό της διάλογο για την παιδεία, τα αποτελέσματα του οποίου σχεδόν ποτέ δεν αξιοποιεί, αλλά πάντως επαρκώς διαφημίζει.
Ακόμη και εάν δεν πείθει ωστόσο η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, του διαλόγου σε αυτή την περίπτωση ηγούνται τρεις έγκριτοι πανεπιστημιακοί, οι οποίοι και αναμένεται ότι θα συγκεντρώσουν αξιόπιστα αποτελέσματα και θα αιτηθούν αλλαγών. Κάτι που βέβαια είχε γίνει και στο παρελθόν, με υπεύθυνο τον καθηγητή, πρώην πρύτανη και πρώην υπουργό κ. Γ. Μπαμπινιώτη, τα συμπεράσματα της δουλειάς του οποίου και πολλών ακόμη επιστημόνων, ποτέ δεν εφαρμόστηκαν. Το ερώτημα είναι αν ποτέ αυτές θα υλοποιηθούν.
Η νυν ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ωστόσο εξέφρασε σήμερα τη θέση ότι τα αποτελέσματα του εθνικού διαλόγου θα είναι δεσμευτικά για την κυβέρνηση και θα αναζητηθεί κοινός τόπος και συναινετικές λύσεις με όλα τα κόμματα. Μέρος του διαλόγου όπως είχε ήδη ανακοινωθεί, θα είναι και οι εκλογές στα ΑΕΙ για την επιλογή πρυτάνεων και το ποσοστό συμμετοχής των φοιτητών στα εκλεκτορικά σώματα. Κάτι που άλλωστε απασχολεί την κοινότητα των ΑΕΙ ιδιαίτερα και δεν αναμένεται να προωθηθεί ως ρύθμιση πριν την Άνοιξη του 2016.
Ο εθνικός διάλογος για τη παιδεία που ανακοινώθηκε σήμερα, αφού αναπτύχθηκε μεταξύ δηλώσεων του υπουργού Παιδείας κ. Ν. Φίλη για την κάλυψη των κενών εκπαιδευτικών στα σχολεία, θα έχει έτσι χρονοδιάγραμμα ως την Άνοιξη του 2016 και γίνει σε τρια επίπεδα:
– Στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με πρόεδρο τον καθηγητή κ. Κώστα Γαβρόγλου.
– Στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας με πρόεδρο τον καθηγητή Νίκο Θεοτοκά, ο οποίος θα ζητήσει όπως είναι φυσικό την συμμετοχή των κοινωνικών φορών (ΓΣΕΕ, η ΑΔΕΔΥ κλπ) και των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών της χώρας (Διδασκαλική Ομοσπονδία, Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί κ.α.)
– Στην Επιτροπή Διαλόγου που θα συγκροτηθεί γι αυτό τον σκοπό, υπό την προεδρία του καθηγητή Αντώνη Λιάκου.

Ανακοινώθηκε από το υπουργείο παιδείας η σύνθεση της 36μελούς Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, η οποία αποτελείται από τους εξής:

1. Αντώνης Λιάκος, πρόεδρος, ομότιμος καθηγητής Ιστορίας του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
2. Χάρης Αθανασιάδης, αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας Εκπαίδευσης στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
3. Αθηνά Αθανασίου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ανθρωπολογίας του Φύλου στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου.
4. Κώστας Γαβρόγλου, πρόεδρος Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, ομότιμος καθηγητής ιστορίας επιστημών Πανεπιστημίου Αθηνών.
5. Σπύρος Γεωργάτος, καθηγητής Γενικής Βιολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
6. Μπέσσυ Δενδρινού, καθηγήτρια του Τομέα Γλώσσας-Γλωσσολογίας του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.
7. Αθανάσιος Δημόπουλος, προεδρεύων Συνόδου Πρυτάνεων ΑΕΙ Πρύτανης Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητής Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών.
8. Θάλεια Δραγώνα, καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογίας του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών.
9. Νίκος Θεοτοκάς, πρόεδρος Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, καθηγητής Ιστορίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.
10. Νίκος Θεοχαράκης, αναπληρωτής καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας και Ιστορίας της Οικονομικής Σκέψης στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών.
11. Σταύρος Κατσανέβας, καθηγητής Φυσικής Astroparticules et Cosmologie στο Πανεπιστήμιο Paris VII.
12. Διονύσης Κλάδης, ομότιμος καθηγητής Πολιτικής Ανώτατης Εκπαίδευσης στο Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
13. Θέμης Κοτσιφάκης, καθηγητής στη δευτεροβάθμια Τ.Ε.Ε., κλάδου πληροφορικής, πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ.
14. Γεράσιμος Κουζέλης, πρόεδρος Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, καθηγητής Κοινωνιολογίας στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης Πανεπιστημίου Αθηνών.
15. Βάσια Λέκκα, άμισθη επιστημονικός συνεργάτης στο Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας Επιστημών Πανεπιστημίου Αθηνών.
16. Θωμάς Μαλούτας, γενικός γραμματέας Έρευνας και Τεχνολογίας του υπουργείου Παιδείας, καθηγητής Γεωγραφίας στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.
17. Κώστας Μάρκου, καθηγητής Παθολογίας του Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου Πατρών και πρόεδρος του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας.
18. Γιώργος Μιαούλης, καθηγητής Πληροφορικής, ΤΕΙ Αθηνών.
19. Κώστας Μουτζούρης, καθηγητής του Τομέα Υδατικών Πόρων και Περιβάλλοντος της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου. Πρώην Πρύτανης του Ε.Μ.Π.
20. Νίκος Μπελαβίλας, αναπληρωτής καθηγητής της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου.
21. Μιχάλης Μπρατάκος, προεδρεύων Συνόδου Προέδρων ΤΕΙ. πρόεδρος ΤΕΙ Αθηνών.
22. Γιάννης Παντής, γενικός γραμματέας Υπουργείου Παιδείας, καθηγητής Οικολογίας Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Πρώην αντιπρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
23. Παυσανίας Παπαγεωργίου, γενικός γραμματέας Δια Βίου Μάθησης του υπουργείου Παιδείας.
24. Στέφανος Παρασκευόπουλος, καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
25. Στέφανος Πεσμαζόγλου, καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου.
26. Μίλτος Πεχλιβάνος, καθηγητής Νεοελληνικών Σπουδών στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου.
27. Κλήμης Πυρουνάκης, ιδρυτής και δάσκαλος σχολείου δεύτερης ευκαιρίας στις φυλακές Θήβας.
28. Νατάσσα Ρωμανού, ερευνήτρια Κλιματικής Αλλαγής και Ωκεανογραφίας, ερευνήτρια στη NASA και στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια, ΗΠΑ.
29. Aθηνά Σιδέρη, καθηγήτρια στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών.
30. Νίκος Σιδέρης, ψυχίατρος, ψυχαναλυτής, συγγραφέας. Έχει διδάξει στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου.
31. Γιάννης Σταυρακάκης, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
32. Λόλα Τότσιου, διευθύντρια Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης.
33. Νεκτάριος Τσαγλιώτης, εκπαιδευτικός στο 9ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου και Υπεύθυνος του Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών.
34. Κώνσταντίνος Τσουκαλάς, ομότιμος καθηγητής της Κοινωνιολογίας στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών.
35. Χρήστος Χατζιωσήφ, ομότιμος καθηγητής Ιστορίας Νεοτέρων Χρόνων στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης.
36. Δημήτρης Ψύλλος, καθηγητής της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης