Τον κίνδυνο νέων, συμπληρωματικών, διώξεων αντιμετωπίζουν τα μέλη του ΤΑΙΠΕΔ στο πλαίσιο της υπόθεσης πώλησης και επαναμίσθωσης 28 ακινήτων του Δημοσίου, που ζημίωσε το κράτος κατά 580 εκατ. ευρώ. Εν αναμονή της έναρξης της ανακριτικής διαδικασίας, οι τρεις δικηγόροι του Πειραιά, κ.κ. Ευάγγελος Τσουρούλης, Ιωάννης Καρδαράς και Ιωάννης Βρέλλος, οι οποίοι και «έτρεξαν» εξαρχής την υπόθεση, σχεδιάζουν να κινήσουν διαδικασίες προκειμένου να ανοίξει η «βεντάλια» των αδικημάτων για βασικούς κατηγορουμένους: θα υποβάλουν αίτημα προκειμένου να κριθείεκ νέου –κατά την ποινική διαδικασία –η συνταγματικότητα του νόμου που προστατεύει ως σήμερα τα μέλη του ΤΑΙΠΕΔ.

Η συνταγματικότητα του νόμου

Με βάση τον οικείο καταστατικό νόμο, τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ δεν έχουν καμία ποινική ή αστική ευθύνηόταν οι πράξεις ή παραλείψεις τους έχουν την έγκριση του επιστημονικού συμβουλίου και έχουν περάσει από την κρίση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Οι ποινικές διώξεις που έχουν ήδη ασκηθεί –μετά την έρευνα της Εισαγγελίας Διαφθοράς, υπό την κυρία Ελένη Ράικου –αφορούν μόνον το αδίκημα της υπεξαίρεσης για τα μέλη του ΤΑΙΠΕΔ και όχι αυτό της απιστίας, με το οποίο αντιθέτως βαρύνονται τα μέλη του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων του Ταμείου (κατά τον Οκτώβριο του 2013).
Αν με τη διαδικασία που θα κινηθεί ο νόμος κριθεί αντισυνταγματικός, ο πρόεδρος, ο διευθύνων σύμβουλος και ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ την επίμαχη περίοδο θα διωχθούν και για απιστία.
Βασικό επιχείρημα των τριών δικηγόρων θα αποτελέσει το γεγονός ότι ο έλεγχος από την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου έγινε μόνον ως προς τις τυπικές προϋποθέσεις. Την ουσία της υπόθεσης είχε εξετάσει προηγουμένως Τμήμα του Ελεγκτικού (με την υπ’ αρ 275/13 πράξη του Ζ’ Κλιμακίου), αρνούμενο να δώσει το πράσινο φως για την υπογραφή των σχεδιαζόμενων συμβάσεων πώλησης και επαναμίσθωσης, καθώς τις έκρινε αδιαφανείς και μη αποδεικνυόμενες ως συμφέρουσες το Δημόσιο.
«Αμνηστία προκαταβολική»

«Δεν είναι επιτρεπτό οιοσδήποτε έλληνας πολίτης να απαλλάσσεται εκ προοιμίου για την περίπτωση εκ μέρους του διάπραξης ποινικού αδικήματος» τονίζει ο κ. Βρέλλος. «Αυτό συνιστά αμνηστία προκαταβολική –κάτι που δεν έχει προηγούμενο στη συνταγματική ιστορία της χώρας –και για αδικήματα που δεν έχουν πολιτικό χαρακτήρα». Αξίζει να σημειωθεί ότι το αρμόδιο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου έχει κρίνει ότι τόσο η γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων όσο και η απόφαση του ΔΣ δεν είναι επαρκώς αιτιολογημένες ως προς το αν η συναλλαγή είναι επωφελής για το Δημόσιο. Εντοπίζει, επίσης, άνισες συνθήκες ανταγωνισμού καθώς σε όλα τα στάδια της διαγωνιστικής διαδικασίας μετείχαν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ θυγατρικές εταιρείες ή άλλες ελεγχόμενες από εταιρείες που μετείχαν ως διαγωνιζόμενες.
«Δεν υπάρχει ουσιαστική δικαιολόγηση για τη μη άσκηση δίωξης για απιστία των μελών του ΤΑΙΠΕΔ» εκτιμά ο κ. Βρέλλος. «Τυχόν κρίση περί συνταγματικότητας θα μπορούσε να θεμελιωθεί στο γεγονός ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο ήλεγξε την υπόθεση και τη βρήκε επωφελή για το Δημόσιο, ως εκ τούτου δεν υπάρχει λόγος να απειλούνται με διώξεις μέλη του διοικητικού συμβουλίου. Στην περίπτωση αυτή όμως το Ελεγκτικό –ως προς την ουσία της συναλλαγής –την έκρινε δυσμενή για το Δημόσιο. Οι δε επόμενες κρίσεις αφορούσαν στο ότι τηρούνται όλες οι τυπικές προϋποθέσεις, δεν έγινε ο έλεγχος ουσίας που έγινε από το Τμήμα».

HeliosPlus