«Κόβονται» όλες οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών από τις 31 Μαΐου 2016 και επιστρέφουν όλοι οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί στις τάξεις. Αυτή θα είναι μια από τις πρώτες παρεμβάσεις του νέου υπουργού Παιδείας κ. Νίκου Φίλη, σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Βήματος».
Πρόκειται για περίπου 4.000 εκπαιδευτικούς που βρίσκονται αποσπασμένοι πανελλαδικά σε πανεπιστήμια, γραφεία πολιτικών, διοικητικές υπηρεσίες κλπ.
Απο το σύνολο των αποσπασμένων εκπαιδευτικών θα παραμείνουν στις θέσεις τους μόνο οι μισοί από όσους εργάζονται στο κτήριο του υπουργείο Παιδείας.

«Ο μεγάλος ασθενής»

Κατά τις προγραμματικές του δηλώσεις στη Βουλή ο υπουργός Παιδείας είπε ότι: «Η εκπαίδευση είναι ένας από τους μεγάλους ασθενείς αυτής της χώρας». Από την ομιλία του προκύπτει καθαρά ότι μετατίθεται η συζήτηση του νομοσχεδίου για την ανώτατη παιδεία το οποίο, όπως έχει ήδη γράψει το «Βήμα», συναντάει αντιρρήσεις απο την πλευρά της Τρόϊκας.

«Το νομοσχέδιο που έχει δημοσιοποιηθεί, θα αποτελέσει μέρος του κοινωνικού διαλόγου για την παιδεία» είπε ο κ. Φίλης χωρίς ωστόσο να προσδιορίσει το χρονοδιάγραμμα αυτού του διαλόγου, που όμως υποσχέθηκε να χαρακτηρισθεί από «ευρείες συναινέσεις».

Ο υπουργός Παιδείας επιβεβαίωσε πρόσφατο δημοσίευμα του «Βήματος», ότι προωθείται άμεσα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου με την οποία καταργείται η προεπιλογή 3 υποψηφίων πρυτάνεων από τα Συμβούλια των ΑΕΙ μεταξύ όλων των υποψηφίων για τη θέση, κατά τις διαδικασίες που προηγούνται των πρυτανικών εκλογών. Όπως είπε «τα συμβούλια των ιδρυμάτων αυτοακυρώθηκαν, αποκόπηκαν από την πανεπιστημιακή κοινότητα και η μόνη αρμοδιότητα που ασκούν είναι εκείνη της επιλογής, δηλαδή του αποκλεισμού, υποψηφίων πρυτάνεων και κοσμητόρων. Με ΠΝΠ καταργούμε αυτή την αρμοδιότητα, που αντιβαίνει στα στοιχειώδη δημοκρατικά δικαιώματα των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας».

Ο κ. Φίλης μίλησε για προσπάθεια μόνιμων προσλήψεων το 2106 και νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, οι εκπρόσωποι των οποίων πιθανότατα θεωρούσαν ότι το «φάντασμα» της αξιολόγησης εξαφανίστηκε οριστικά.

Παράλληλα αναφέρθηκε στην ανάγκη μείωσης της διδακτέας ύλης στα σχολεία, που αποτελεί και χρόνιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και μείωση των εξετάσεων στα Γυμνάσια, με την αναζήτηση διαφορετικού τρόπου αξιολόγησης των μαθητών.
«Αν διαβάσουμε τα αποτελέσματα διαφορετικών διαγωνισμών και ερευνών, θα διαπιστώσουμε ότι περίπου ένας στους τρεις μαθητές γυρνάει σταθερά την πλάτη του στο σχολείο, δίνοντας λευκή κόλλα στο διαγώνισμα, πολλές φορές ανεξάρτητα από την ευκολία ή τη δυσκολία του» ανέφερε χαρακτηριστικά και υποσχέθηκε καταγραφή όλων των «γιατί» στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η εκπαίδευση σήμερα, με στόχο «τη διαμόρφωση ενός μεταρρυθμιστικού οράματος για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης». Επεσήμανε ότι «η καρδιά του σχολείου είναι ο δάσκαλος» και αναφέρθηκε στην:

– ανάπτυξη ενός συστήματος αποτίμησης, αλλά και η ανάδειξη του έργου των σχολείων και των εκπαιδευτικών.

– Στην προσπάθεια που γίνεται για να λειτουργήσουν γρήγορα όλα τα σχολεία, λέγοντας ότι εφέτος θα γίνουν 10% περισσότερες προσλήψεις. «Κάθε χρόνο μέχρι τον Ιούνιο, ξεκινώντας από τον Ιούνιο του 2016, θα έχουν, στο μεγαλύτερο βαθμό, οριστικοποιηθεί οι μεταθέσεις, οι αποσπάσεις και οι πίνακες προσλήψεων, ούτως ώστε τα σχολεία να λειτουργούν από την πρώτη μέρα χωρίς τα κενά των τελευταίων χρόνων».

– Στην καθιέρωση ενός σύγχρονου συστήματος ειδικής αγωγής και παροχής εκπαιδευτικής υποστήριξης για όλα τα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Για τον σχεδιασμό αυτό προβλέπεται η ίδρυση και λειτουργία ενός τουλάχιστον ειδικού σχολείου ανά διεύθυνση εκπαίδευσης.

– Στην ανάγκη μείωσης της διδακτέας ύλης στα σχολεία

– Στην μείωση του χρόνου των εξετάσεων στα Γυμνάσια προς όφελος του διδακτικού χρόνου.

– Στην ανάληψη εκ νέου από το υπουργείο Παιδείας της αρμοδιότητας που αφορά τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς.

– Στην δημιουργία αντισταθμιστικής εκπαίδευσης με στόχο την άμβλυνση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων. Αυτό σημαίνει ότι προχωρούμε στην επαναφορά, και μάλιστα ποιοτικά αναβαθμισμένης, της ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης, που είχαν ουσιαστικά καταργηθεί, καθώς και στην εφαρμογή προγραμμάτων παράλληλης στήριξης των παιδιών με μαθησιακές και άλλες δυσκολίες.

– Σε δράσεις για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού και της βίας, όσο και φαινόμενα διακρίσεων, προκαταλήψεων, ξενοφοβίας και ρατσισμού, στο προαύλιο και την αίθουσα.

– Στην αναβάθμιση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, και θεσμοθέτηση 4ου σχολικού έτους στα ΕΠΑΛ (Επαγγελματικά Λύκεια) προαιρετικό και επιδοτούμενο, για όσες και όσους αποφοίτους επιθυμούν να αποκτήσουν εργασιακή εμπειρία.

– Στη δημιουργία Παρατηρητηρίου κατά της παιδικής φτώχειας, ώστε να αναληφθούν άμεσα πρωτοβουλίες, όπως τα σχολικά συσσίτια, και να να μην ξαναζήσουμε φαινόμενα ασιτίας μαθητών μέσα στην τάξη.

– Στην δημιουργία δομών αλληλεγγύης, για την ανάπτυξη αυτοδιαχειριζόμενων δραστηριοτήτων από τα ΑΕΙ, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η σίτιση και η στέγαση για όλους τους οικονομικά αδύναμους φοιτητές.

– Στην αναζήτηση τρόπων αντιμετώπισης της μετανάστευσης των νέων επιστημόνων.