«Πάγο» στο ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) Διαχείρισης Απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου βάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό κ. Γιάννη Τσιρώνη, το υπουργείο απαντώντας στα σχετικά ερωτήματα του Ελεγκτικού Συνεδρίου υποστηρίζει ότι το έργο δεν συνάδει με τον νέο Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ). Για το αν μια τέτοια σύμβαση είναι ή όχι συμφέρουσα για το Δημόσιο, ο κ. Τσιρώνης τόνισε σήμερα, Δευτέρα, μιλώντας σε δημοσιογράφους ότι δεν μπορούμε να «αλυσοδέσουμε» μια περιοχή σε μια πανάκριβη σύμβαση για 28 χρόνια.

Όπως επεσήμανε ο ίδιος, στη συγκεκριμένη σύμβαση «οι χωροθετήσεις είναι κεντροβαρείς, δεν προβλέπει in situ στον δήμο διαλογή των βιοαποβλήτων του, δεν προβλέπει πού θα πηγαίνουν τα προδιαλεγμένα, τα κατευθύνει όλα στις κεντρικές δομές». Επιπλέον, ο κ. Τσιρώνης ανέφερε ότι ακόμη δεν έχει αναθεωρηθεί όπως απαιτείται το ΠΕΣΔΑ (Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων) της Πελοποννήσου –δεν το συνέταξε ο ΦΟΣΦΑ (Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων).
Γενικότερα, ο αναπληρωτής υπουργός μιλώντας στο περιθώριο της συνάντησης που είχε το απόγευμα της Δευτέρας με τη ρουμάνα επίτροπο για την Περιφερειακή Πολιτική της ΕΕ κυρία Κορίνα Κρέτσου, τόνισε ότι η κυβέρνηση δεν έχει πρόβλημα με το είδος της επένδυσης στα έργα διαχείρισης αποβλήτων, δηλαδή εάν θα προχωρήσουν με ΣΔΙΤ ή όχι, αλλά με το εάν οι συμβάσεις είναι στην κατεύθυνση του δημοσίου συμφέροντος.
Σχετικά με τον νέο ΕΣΔΑ, επειδή έχει κατηγορηθεί ότι στον νέο σχεδιασμό υπάρχουν ζητήματα διαδικαστικού και νομικού περιεχομένου, ο κ. Τσιρώνης ανέφερε ότι ο νόμος 4042/2012 δεν προέβλεπε τη νομική μορφή που θα έχει, η οποία θα καθοριστεί με νέα ρύθμιση.
Ανησυχία για τα έργα που χρειάζονται πολιτική απόφαση
Γενικότερα, με την κυρία Κρέτσου συζητήθηκαν κυρίως θέματα που αφορούν τη διαχείριση των απορριμμάτων, των υγρών αποβλήτων και του Κτηματολογίου. Όπως ανέφερε η ίδια αμέσως μετά τη συνάντηση που είχε με τον κ. Τσιρώνη, η διαχείριση των αποβλήτων είναι ιδιαίτερα σημαντική για την ποιότητα της ζωής, γι’ αυτό θεωρεί «κλειδί» το υπουργείο Περιβάλλοντος.
Σε ερώτηση δημοσιογράφων σχετικά με τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, απάντησε ότι την ανησυχούν όσα χρειάζονται πολιτική απόφαση για να υλοποιηθούν, όπως το μετρό Θεσσαλονίκης. Για το Κτηματολόγιο ο κ. Τσιρώνης ανέφερε ότι το υπουργείο έχει ανοιχτό δίαυλο με την Επιτροπή για τη χρηματοδότηση, αρκεί να αποδειχθεί ότι το έργο είναι βιώσιμο.
Σχετικά με την απορρόφηση του ΕΣΠΑ 2007-2013 η κυρία Κρέτσου ανέφερε ότι βρίσκεται στο 91%, ενώ επεσήμανε ότι αύριο, Τρίτη, αναμένεται να ψηφιστεί από το Ευρωκοινοβούλιο ο μηδενισμός της εθνικής συμμετοχής ώστε να «μπουν χρήματα στην πραγματική οικονομία».
Σε 45 ημέρες η καταβολή €10,4 εκατ. για τις παράνομες χωρατερές
Όσον αφορά τα πρόστιμα για τις παράνομες χωματερές (σ.σ. η Ελλάδα έχει καταδικαστεί σε εφάπαξ πρόστιμο 10 εκατ. ευρώ για την αδυναμία της να κλείσει και να αποκαταστήσει τις παράνομες χωματερές και επιπλέον 14,5 εκατ. ευρώ ανά εξάμηνο μέχρι την οριστική της συμμόρφωση), ο κ. Τσιρώνης ανέφερε ότι το πρόστιμο του τρέχοντος εξαμήνου μειώθηκε σε 10,4 εκατ. ευρώ και πρέπει να καταβληθεί μέσα στις επόμενες 45 ημέρες.
Αυτή τη στιγμή παραμένουν ενεργοί 49 Χώροι Ανεξέλεγκτης Ταφής Απορριμμάτων. Άλλοι 161 είναι ανενεργοί προς αποκατάσταση.