Σπιθαμή προς σπιθαμή ερευνήθηκε από στελέχη της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών Βαθέων Καταδύσεων (ΜΥΑ) του Λιμενικού Σώματος το σκάφος στο οποίο επέβαιναν πρόσφυγες και ανατράπηκε με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 34 άτομα, μεταξύ των οποίων τέσσερα βρέφη και 11 μικρά παιδιά. Το σκάφος που είναι βυθισμένο και αναποδογυρισμένο βρίσκεται περίπου δύο μέτρα από την ακτή και σε βάθος περίπου 4 μέτρων.

Η νέα έρευνα έγινε προκειμένου να βρεθούν τυχόν εγκλωβισμένοι αν και από την πρώτη διερεύνηση των χώρων που είχε γίνει την Κυριακή δεν είχαν βρεθεί παγιδευμένα άτομα. Σημειώνεται πως δεν έχει εξακριβωθεί ο ακριβής αριθμός των επιβατών του σκάφους.

Από το ναυάγιο διασώθηκαν 99 άτομα, μεταξύ των οποίων και μία γυναίκα, η οποία είχε μεταφερθεί στο νοσοκομείο και δεν είχε συμπεριληφθεί στη τελική καταμέτρηση.

Στο Φαρμακονήσι έφτασε με ελικόπτερο ο υπηρεσιακός αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας κ. Χρήστος Ζώης. Στην περιοχή βρίσκονταν ως επικεφαλείς των ερευνών ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος κ. Αθανάσιος Αθανασόπουλος και ο β’ υπαρχηγός κ. Νικόλαος Πατρινός.

Στη συνέχεια ο κ. Ζώης μετέβη στη Λέρο προκειμένου να συνομιλήσει με πρόσφυγες που έχασαν τα παιδιά τους. Μάλιστα, ο υπουργός, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του, έγινε αυτόπτης μάρτυρας σύλληψης διακινητή με σκάφος στη θάλασσα από στελέχη του Λιμενικού. Ο δράστης είχε νωρίτερα αποβιβάσει μετανάστες στη Λέρο.

Ο αναπληρωτής υπουργός, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για την ανθρώπινη αυτή τραγωδία, έκανε λόγο για εικόνες σκληρές και για γροθιά στο στομάχι. Πρόσθεσε ότι αν η διεθνής κοινή γνώμη ένιωσε μια γροθιά στο στομάχι με τη φωτογραφία του μικρού παιδιού που ξεβράστηκε σε παραλία της Τουρκίας, σκεφτείτε οι βατραχάνθρωποι εδώ που επιχείρησαν και ανέσυραν τα κορμιά 34 ανθρώπων, ανάμεσα στις οποίες υπήρχαν βρέφη και μικρά παιδιά, πώς ένιωσαν.

Εν τω μεταξύ οι διασωθέντες πρόσφυγες μεταφέρθηκαν στη Λέρο, ενώ οι σοροί των θυμάτων θα μεταφερθούν στη Ρόδο με κανονιοφόρο του Πολεμικού Ναυτικού, όπου θα γίνει ταυτοποίηση και νεκροψία-νεκροτομή.

Ένα από τα «σενάρια» που εξετάζεται είναι να έπεσαν τη νύχτα στη θάλασσα κάποιοι από τους επιβαίνοντες όταν είδαν ότι υπέστη μηχανική βλάβη το σκάφος σε μια απόσταση περίπου 600 μέτρων από τις ακτές και τη στιγμή που οι υπόλοιποι μετακινήθηκαν για να δουν τι είχε συμβεί σε συνδυασμό και με τον κυματισμό που υπήρχε στην περιοχή να έγινε μετατόπιση βάρους και να ακολούθησε η ανατροπή.

Αξιωματικοί Λιμενικού: Τα ευχολόγια δεν λύνουν το πρόβλημα

Σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ένωση Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος (ΠΕΑΛΣ) εκφράζει «τη θλίψη και την αμέριστη συμπαράστασή της στις οικογένειες των αδικοχαμένων συνανθρώπων μας» και προσθέτει ότι «οι συνάδελφοί μας, με κίνδυνο της ζωής τους, υπό αντίξοες καιρικές συνθήκες, κατέβαλαν και την τελευταία ικμάδα των δυνάμεών τους και σε αυτό το περιστατικό».

Οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των αξιωματικών του ΛΣ δηλώνουν ακόμη «απογοητευμένοι από το σύνολο των πολιτικών κομμάτων που εξακολουθούν να προσεγγίζουν το μεταναστευτικό ζήτημα περιχαρακωμένα στη διαφορετικότητά τους και δεν ορθώνουν, ενωμένοι, σε κοινή πλεύση, το ανάστημά τους απέναντι στην ατολμία που διακρίνει τους αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης να λάβουν ουσιαστικά μέτρα, με αποτέλεσμα μια συνεχιζόμενη ανθρωπιστική κρίση που εξελίσσεται μέρα με τη μέρα σε τραγωδία, τόσο για το κράτος όσο και για τους πρόσφυγες και παράτυπους μετανάστες. Οι έπαινοι, η αναγνώριση των προσπαθειών μας και τα ευχολόγια δεν επιλύουν το πρόβλημα και δεν είναι το ζητούμενο για εμάς. Ζητούμενο είναι να προχωρήσουμε άμεσα σε πρακτικές, ουσιαστικές ενέργειες που θα αμβλύνουν και θα αντιμετωπίζουν το ζήτημα και τις συνέπειές του».

Επίσης καταθέτουν τις δικές τους ως προς τις συγκεκριμένες ενέργειες που πρέπει να είναι: Η εξασφάλιση ασφαλών διόδων για τους πρόσφυγες, η σύσταση ευρωπαϊκής Ακτοφυλακής και η γενναία οικονομική ενίσχυση των κρατών που αποτελούν πύλες εισόδου.

Στην ίδια ανακοίνωση η ΠΕΑΛΣ επισημαίνει ότι «εμείς από την πλευρά μας, τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, θα συνεχίσουμε με τα λιγοστά μέσα που μας διαθέτει η πολιτεία να εκτελούμε το καθήκον μας με σεβασμό στον ανθρώπινο παράγοντα, με αυταπάρνηση και υψηλό αίσθημα ευθύνης».